Hej!

Jag bor i Örebro kommun och bor i en liten by utanför detaljplanerat område. Långt till grannar.
Mitt hus är 100kvm. Bottenvåningen är ca 70kvm. På Örebro kommuns hemsida står det att man får bygga ut 50% av sitt hus storlek utan att behöva ansöka bygglov.

Jag vill bygga ut 30kvm bottenplan, 25kvm källare och 25kvm övervåning. Detta blir alltså 80% av husets storlek istället för 50%. Men någon sa till mig att det bara gäller bottenplanet och där klarar jag mig ju isf. Det blir ju bara 43%.
Vad säger ni, vad gäller?
 
Jag tror (men är inte helt säker) att det gäller byggyta, dvs hur stor plats byggnaden tar på tomten.

Men du skriver att det är i en liten by? Då låter det som sammanhållen bebyggelse. I så fall får man inte bygga utan bygglov. Jag kommer inte ihåg nu om gränsen är 100 eller 200 m. men om du har en grannbyggnad inom det avståndet så kan det vara sammanhållen bebyggelse.
 
Sammanhållen bebyggelse är tre eller fler hus eller hur är det?
 
Jag tror att det blev lite förvirring om det vid senaste PBL uppdateringen för ett par år sedan. Vissa kommuner tror jag tolkar lagen som att det räcker att två hus ligger inom avståndet (100 eller 200m) från varandra, så är det sammanhållen bebyggelse. Medan vissa kommuner har gränsen 3 hus tror jag.

Men dte är något år sedan jag läste om det, så de kanske har standardiserat tolkningen nu.
 
Å, tänka sig att det finns olika tolkning även på det. Varför blir jag inte förvånad.... :)
 
Tack för svaren än så länge.
Hehe, men mitt hus ligger alltså utanför så det är lugnt. Jag har alltså inga hus på 100m så jag behöver inte bygglov, det vet jag.
Men om vi återgår till ursprungsfrågan, vad gäller, är det bara bottenvåningen som räknas?
 
Jag är inne på samma linje som hempularen, men enklast är att du helt enkelt ringer till ditt bygglovskontor och frågar.
 
Redigerat:
jag kollade i min kommun... och jag får bygga hur stort som helst på tomten minst 4,5 meter från tomtgräns.. och har jag grannens tillåtelse får jag bygga närmare tomtgränsen...
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Varning till andra! Kom ihåg att alltid få skriftligt godkännande eller lov av varje normal granne, då även grannar kan ändra sig med tiden beroende på vem det är.
Jag själv har råkat ut för ett riktigt monster till granne, som gjort allt i flera år för att komma åt mig och förstöra.
 
Samtliga kommuner borde använda likadana regler över hela landet, så att småfolket vet vad som ska gälla.
 
Bolibompa - Om din befintliga granne ändrar sig efter att du byggt....då är det jävligt tråkigt.
Men, om det flyttar in nya grannar, så har det "tillika accepterat" att bygget fanns där vid köpet av huset...så de kan klaga bäst de vill.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.