Jag har en köksbänk som består av ljus carrara-marmor i plattor. vi har precis fogat om den, men insett såhär i efterhand att vi skulle behöva göra något åt själva marmorn också. Den är full i fuktfläckar efter glas o dyl, och även rätt repig.

Vad kan man göra åt detta? ???
Tacksam för tips,
Kristina
 

Om fläckarna är ytliga kan du prova med att tvätta med aceton eller ren bensin. Men förmodligen har de sugits in rätt djupt i den porösa marmorn, och då är det inte mycket att göra.

Vad gäller slipning och polering av stenskivor, är det mycket svårt att själv åstadomma ett godtagbart resultat. Det skall till speciella maskiner och hantverkskunnande för det.

Jag har sett ett par exempel på när folk har gjort det själv och då förstört stenen själv.

Om du ändå vill prova, kan du använda fint lackslippapper + vatten på en excenterslip. Marmorn är så mjuk att du inte behöver använda diamantpapper.

Men, som sagt, det är svårt att få det jämnt och fint...

MvH
Thorsten
 
Tack så mycket för ditt svar, ska prova dina första tips!

Funkar det inte är det inte hela världen. Vi flyttade in i somras och kommer väl renovera köket om några år, så fläckarna kan vi leva med till dess.

// Kristina
 
Testa ofärgad skokräm!!! Kan göra underverk!
 
Tack för tipset, Sophia! Det gjorde dock tyvärr ingen skillnad hos oss, jag får nog fortsätta att försöka ignorera slitaget... ;)

Känns förstås trist att marmor lagd '99 redan ska vara så sliten.
Ett tips till andra är att inte välja carrara-marmor till köket. När vi väljer själva blir det nog ek- och sten-bänkar skulle jag tro. :)
 
Jag hörde en berättelse från en fd stenslipare att saliv kan göra underverk på marmor.
Det gällde ett trapphus som hade marmor på väggarna. Någon hade gått från översta våningen och dragit en blyertspenna på väggen hela vägen ner till ingången. Fastighetsägaren hade testat alla möjliga rengöringsmedel men inte lyckats få bort strecket. När stensliparen kom dit sa han "Jag tar jobbet men det kommer att blir dyrt". Sen gick han en dag i trappan, slickade på fingret i bland och gnuggade bort blyertsstrecket. Han fick bra betalt för lite saliv!

Det är möjligt att saliven bara fungerar på streck från blyertspennor men det kan ju vara värt att testa om det fungerar på andra fläckar också.
 
"Ett tips till andra är att inte välja carrara-marmor till köket. När vi väljer själva blir det nog ek- och sten-bänkar skulle jag tro."

Helt rätt Kristina!

Marmor lämpar sig inte i köksmiljö då det är för poröst, syrakänsligt och för mjukt. (Går dock bra i badrum!)

Granit är bra då det är hårt och underhållsfritt. Den tål även de flesta syror man har dagligdags i köket.

Trä är ju också vackert, men kräver lite mer underhåll och försiktighet.

Fast det valet är ju en smaksak...

MvH
Thorsten
 
hej,jag har lyckas gjort något dumt som att sätta golvpolish på mina svarta marmor fönsrerbläck.vet någon hur jag kan ta bort det och sen göra för att få en ny fin yta igen.tacksam för ider och kloka råd
carina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.