L
Jag är i planeringsstadiet när det gäller att göra i ordning vårt vardagsrum. I dessa planer finns en ny braskamin. Mitt problem är att jag upplever att värmen från luftvärmepumpen inte tar sig runt helt i huset. När vi använder vår nuvarande kamin är det samma problem. Vardagsrummet blir varmt men resten av huset får inte lika stor nytta av värmen.

Min fråga är nu om ni har något bra förslag på lösning. Har funderat på värmeförlyttare mellan kök och vardagsrum.

Har skickat med en skiss över vårt hus. Som ni ser är luftvärmepumpen riktad mot vardagsrummet. Här är det helt öppet in. Ingången från vardagsrum till kök är längst ner i bild. Här det en dörr (se bild nedan). Det är här jag upplever att luften stannar. Fördelen med vårt hus är att luften kan cirkulera eftersom det är öppet hela vägen runt. Men jag tycker det fungerar dåligt.

Rummet i mitten av huset är toalett. Här har jag en fläkt som går heltiden men som ökad vid fukt. Gissar att detta drar till sig den varma luften. Huset har ventiler i samtliga sovrum samt två längs kortsidan i vardagsrummet.

Min fundering är alltså att sätta en värmeförlyttare ovanför dörren mellan kök och vardagsrum. Vad tror ni om detta?

Rummet bakom luftvärmepumpen bli också ganska kallt. Kan det vara läge att sätta en ventil till mellanrummet för att öka cirkulationen här?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Tack på förhand.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Är det el-element för övrigt i huset?
 
L
Åsa Lund skrev:
Är det el-element för övrigt i huset?
Japp det stämmer.
Jag har gjort en ny översiktsbild så att det skall bli ner överskådligt. Den är gjort i paint så ni får ha överseende med kvalitén.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räkna med att punktvärmekällor som kamin och LLVP bara värmer rummet de finns i. Förr i tiden hade man en kakelugn i varje större rum av dett skäl, ändå blir det inte bra. Det enda som fungerar är centralvärme. Dessutom har du en rätt sluten planlösning så räkna inte med att en ny kamin kommer att göra underverk. Om kaminen står mot köksväggen kan det nog löna sig med en värmeförflyttare ovanför kaminen in till köket men jag hade inte gjort mer än så.
 
L
Anders_Nilsson skrev:
Räkna med att punktvärmekällor som kamin och LLVP bara värmer rummet de finns i. Förr i tiden hade man en kakelugn i varje större rum av dett skäl, ändå blir det inte bra. Det enda som fungerar är centralvärme. Dessutom har du en rätt sluten planlösning så räkna inte med att en ny kamin kommer att göra underverk. Om kaminen står mot köksväggen kan det nog löna sig med en värmeförflyttare ovanför kaminen in till köket men jag hade inte gjort mer än så.
Tanken är att kaminen skall stå i yttre nedre hörnet (enligt bilden).
Jag tycker inte att planlösningen är så sluten. Dörren mellan kök och vardagsrum är alltid öppen så tycker det borde vara möjligt att få cirkulation på något sätt.
 
Tja, uppvärmningsmässigt är det ju ingen ideal placering men jag förstår att du vill ha väggen fri. Kolla på kaminer som har inbyggd fläkt så du får lite fart på luften.
 
L
Anders_Nilsson skrev:
Tja, uppvärmningsmässigt är det ju ingen ideal placering men jag förstår att du vill ha väggen fri. Kolla på kaminer som har inbyggd fläkt så du får lite fart på luften.
Vi tänkte köpa en Contura 35T hög. Enligt säljaren behövs inte fläkt i dessa kaminer då cirkulationen blir väldigt bra ändå.

Vill dock gärna komma ifrån att mycket av värmen stannar i vardagsrummet och inte går vidare till köket.
 
kulle
Går det att köra lvp så den bara cirkulerar luften när du eldar i braskaminen ?
Isåfall borde den kunna trycka runt värmen,, men in till sovrummen tror jag knappast det fungerar.
 
L
kulle skrev:
Går det att köra lvp så den bara cirkulerar luften när du eldar i braskaminen ?
Isåfall borde den kunna trycka runt värmen,, men in till sovrummen tror jag knappast det fungerar.
Jag hade en fundering att sätta en ventil mellan sovrummet i mitten och det bakom luftvärmepumpen också så kanske luften tar en vägen?
 
Åsa Lund
Om kaminen ska vara i vardagsrummet kanske man kunde vrida på VP 90° neråt så den blir riktad mot sovrummen?
 
L
Åsa Lund skrev:
Om kaminen ska vara i vardagsrummet kanske man kunde vrida på VP 90° neråt så den blir riktad mot sovrummen?
Tanken har slagit mig. Men vi tänker inte köra kaminen konstant och då kommer luftvärmepumpen värma upp en liten del av huset och vardagsrummet kommer få gå på direktverkande el. Vet inte om det är en så bra lösning.
 
L
Öppnar denna tråd igen. Vi har installerat vår vid väggen mot köket. Den funkar väldigt bra och värmen sprider sig, dock inte så mycket som jag hoppats.

Tror ni att en värmeförlyttare ovanför den öppna dörren till köket skulle göra någon skillnad, eller är det för lite tryck i dessa fläkta. Eller kommer den låta och störa pga det?

Någon kanske har erfarenhet av ett liknande dilemma?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En värmeförflyttare är ganska tyst och stör inte men den kommer heller inte att göra någon som helst märkbar nytta. Mät temperaturerna på utsidan dörren och på insidan så går det att räkna ut hur stor värmeeffekt som fläktens 60-80 kubikmeter luft/timme kommer att förflytta.
 
L
exerg skrev:
En värmeförflyttare är ganska tyst och stör inte men den kommer heller inte att göra någon som helst märkbar nytta. Mät temperaturerna på utsidan dörren och på insidan så går det att räkna ut hur stor värmeeffekt som fläktens 60-80 kubikmeter luft/timme kommer att förflytta.
Tack för tipset. Hur mäter jag vad det kan ge har du någon bra formel för detta?
Tror du att det kan ge en dominoeffekt att sätta en fläkt. Det är ju öppet runt huset, kan det då ge cirulation tillsammans med luftvärmepumpen?
 
Om vi antar att det varama rummet vid start är 8 grader varmare än rummet som det skall blåsas in i ; Lite förenklat så Kbm luft/timme (i detta fall ca 70) x 0,36 x 8 grader = ca 200watt (ungefär vad du själv avger i värme när du dansar foxtrot eller spelar bowling) Att öppna dörren har ett bättre scenario och torde vara billigare trots lägre hightec. Här lite enkel effektläsning. http://www.frico.se/var-kunskap/animationer1/ Att marknadsföra dessa "värmeförflyttare" med detta namn borde ha fått KO att reagera för länge sedan ,men det troliga är att han är lika novis som de flesta andra som bara sett reklambroschyrer. En onödig pryl även när de har högre kapacitet (som inte kan användas pga ljud) ock kallar förflyttning för "move"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.