Hej.

Jag ska bygga en verkstad med golv på plint (se bild)

Den mittersta, stabiliserande golvregeln (underliggaren, kallar vissa det) vill jag ska bygga så lite som möjligt.

Jag tänkte först ha en 45x145mm regel, men funderar på om man inte kan byta ut den mot två reglar som bygger mindre, typ två st 45x95 som man skruvar fast i varandra.

Tror ni att detta skulle funka?
Är en 45x145 samma som två 45x95, eller är det mer som två 45x120, eller två 45x70?

Jag vet att man även kan sätta fler plintar, men det slipper jag helst.

Skärmavbild 2015-03-25 kl. 12.32.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent spontant tror jag att svaret är nej. Det är framförallt höjden på en regel som avgör hållfastheten och hur stor nedböjningen blir vid belastning. Det finns någon formel för att beräkna detta också.
 
pelpet skrev:
Rent spontant tror jag att svaret är nej. Det är framförallt höjden på en regel som avgör hållfastheten och hur stor nedböjningen blir vid belastning. Det finns någon formel för att beräkna detta också.
Någon som vet formeln för detta?
 
Det går att räkna på med en skapligt komplicerad formel. Men jag har för mig att det inom vissa förutsättningar går att approximera till något i stil med att bredden måste öka i i kubik mot höjdändringen. Så om du halverar höjden så skulle du behöva 8ggr bredare bjälke. Jag kan ha fel, i så fall är det nog ännu värre. Och om jag minns rätt så gäller bara en sådan approximation inom rätt snäva gränser, så om du ex halverar höjden en gång till så tror jag att det blir ännu mer än kubik du skall öka bredden med.
 
Böjstyvheten är beroende av böjtröghetsmomentet I som är proportionellt med bxh^3. Den sistnämnda faktorn för 145x45 är 137.2 e6, för två stycken 90x45: 65.6 e6, dvs bara häften. Två st 90x45 är bara häften så stark som en st 145x45.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Böjstyvheten är beroende av böjtröghetsmomentet I som är proportionellt med bxh^3. Den sistnämnda faktorn för 145x45 är 137.2 e6, för två stycken 90x45: 65.6 e6, dvs bara häften. Två st 90x45 är bara häften så stark som en st 145x45.
Ah.. Jag kom alltså ihåg rätt, att det vara höjden i kubik.
 
Det finns en metod som kräver ännu mindre bygghöjd än en 90 mm balk med samma hållfasthet. Kan jag förklara ikväll hemifrån.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Böjstyvheten är beroende av böjtröghetsmomentet I som är proportionellt med bxh^3. Den sistnämnda faktorn för 145x45 är 137.2 e6, för två stycken 90x45: 65.6 e6, dvs bara häften. Två st 90x45 är bara häften så stark som en st 145x45.
Tack för formeln!

Men du räknade fel, om jag fattat rätt:
45x145 är 137.2 (helt rätt)
2st 45x95 = 90x95 är 77.2
2st 45x120 = 90x120 är 155.5
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en metod som kräver ännu mindre bygghöjd än en 90 mm balk med samma hållfasthet. Kan jag förklara ikväll hemifrån.
Jag väntar nyfiket :)
 
Om bygghöjden är väldigt viktig, så kan du ju använda en stålprofil istället. Då tror jag nästan att du skulle kunna halvera en gång till med 45mm höjd (men det får någon som är mer bevandrad i hållfasthetsberäkning kommentera).
 
hempularen skrev:
Om bygghöjden är väldigt viktig, så kan du ju använda en stålprofil istället. Då tror jag nästan att du skulle kunna halvera en gång till med 45mm höjd (men det får någon som är mer bevandrad i hållfasthetsberäkning kommentera).
Stålprofiler är dyra och svåra att köpa. dvs finns inte på byggmax eller bauhaus :)
 
Dyra är de kanske, men det är inte så svårt att få tag på. Du kan köpa som privatperson från olika ståldepåer. Nu är det några år sedan jag kollade, men då var man tvungen att köpa en hel längd på 6m. Kortare bitar kan du köpa från byggnadssmidesfirmor, men då får du troligen betala typ dubbla meterpriset.
 
Redigerat:
Du kan ersätta regeln i fråga men ett fackverk enligt följande: underdelen en längsgående 45x45 (belastas på drag, en 22x45 kvistfritt skulle faktiskt räcker) och en överliggande 45x45 (belastas på tryck och kräver därför större area an underliggare). Bygg dessa (den övre kan faktiskt fällas in i tvärgående 145x45-reglar).
I mellanrummen mellan tvärgående lägger du i 15 mm tjockt plyfa (oljeimpregnerad om det finns risk för fukt) och spiklimma fast mot över- och underliggare, båda sidor.
Blir kanonstarkt med minimal bygghöjd.
 
yakumo skrev:
Någon som vet formeln för detta?
För en fritt upplagd tvåstödsbalk med den jämnt fördelade lasten q blir nedböjningen
5qL^4/(384EI) där L är längden och E är elasticitetsmodulen samt I tröghetsmomentet.
Detta ger en uppfattning om vad som även gäller för din balk, fast lastfallet blir mer komplext.
Man ser tydligt att spännvidden L har mkt stor påverkan på nedböjningen.
En dubbling av längden ger 16 ggr större nedböjning!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.