Vi håller på att bygga ut förrådsdelen som sitter mellan husen (kedjehus) som tidigare var ett kallförråd. På grannens vägg sitter det ventilationshål med jämna mellanrum som kommer att hamna i det nybyggda varmförrådet, vi behåller alltså grannens tegelvägg som innervägg i förrådet.

Tanken har varit att gjuta plattan i samma nivå som plattan som redan finns under fjärrvärmecentralen, men då hamnar grunden ovanför dessa ventilationshål. Finns det någon vits med att behålla dessa hål? Kan man tänka sig en lösning där man lämnar ca 10cm mellan grunden och grannens vägg och sätter ett galler över så att luft kommer in? Det kommer att finnas kvar en del hål utanför vår tillbyggnad där luft kommer in.

Jag bifogar en bild så ni ser vad jag pratar om. Notera att asfalteringen av carporten har lagts över befintlig asfalt och täppt igen luftningshålen där. Detta gjordes dock innan vi flyttade in så jag vet inte hur man resonerade då.

2015-03-22 14.16.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
De öppna "stötfogarna" i murverket är främst till för att vatten ska kunna rinna ut där. Inte ventilation. Planera istället för det scenariot.

Värt att notera är att grannen rent teoretiskt ska kunna få lov att riva hela sitt hus....Kolla med denne så att det är OK att du förankrar ditt förråd mot hans hus. Bygglov?
 
Ja bygglov finns, och granne är informerad. :) Jag har fått svar från annat håll att det är rekommenderat att gjuta för dessa hål för att förhindra att uppvärmd luft kommer in i hålen, och att man ska säkra upp så att inte vatten kommer in i fasaden ovanför förrådstaket eftersom det är lägre än grannens tak.
 
M
Åsa Lund skrev:
De öppna "stötfogarna" i murverket är främst till för att vatten ska kunna rinna ut där. Inte ventilation.
Fel. Öppna stötfogar är främst till för att både ventilera ut fuktig luft och kunna släppa ut vatten.

HUS-AMA skrev:
• Luftspalt minst 30 mm
• Luftspalten får inte sättas igen av bruk
• Minst var fjärde stötfog i första skiftet öppen för
luftning och dränering
• Luftspalten öppen i överkant
• Anslutningsdetaljer ska ge tillräcklig täthet mot
inträngande vatten. Beakta särskilt tätheten vid
fönster och dörrar.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du nånsin sett en luftspalt utan bruk i?

Strunt samma, det andra hållets råd håller jag inte med om.
 
M
Åsa Lund skrev:
Har du nånsin sett en luftspalt utan bruk i?

Strunt samma, det andra hållets råd håller jag inte med om.
Jag vet inte riktigt vad det du skrev har med någonting att göra? AMA-Hus är det mest etablerade referensverket som används vid husbyggnationer och ligger oftast till grund för vad som anses "fackmannamässigt utfört". Så det är mer instruktioner än råd. Murar man så att man täpper till ventilationsöppningarna i botten på murverket så har man inte utfört sitt jobb fackmässigt.

Jag har sett flera skalmurar som ej är tilltäppta, ja. Har även sett vissa som haft för mycket bruk i spalten. Varför undrar du?
 
M
Till TS:

Inga problem att täppa igen de ventilationshål som finns nu så länge du öppnar nya. Det går vanligtvis skapligt smärtfritt med en borrhammare och ett betongboor med lämplig dimension. Borra igenom stötfogen och "fräs" med borret.
 
MaxPax skrev:
Till TS:

Inga problem att täppa igen de ventilationshål som finns nu så länge du öppnar nya. Det går vanligtvis skapligt smärtfritt med en borrhammare och ett betongboor med lämplig dimension. Borra igenom stötfogen och "fräs" med borret.
Jag ställde frågan även på villaägarnas sida där deras expert har svarat:

"Hålen i murverkets nedre del är dräneringshål där vatten ska kunna ledas ut. Vatten som av någon anledning lyckats tränga in genom t.ex. sprickor i murverket. Om dessa hål blir kvar i ett uppvärmt utrymme kommer de stå i kontakt med luftrummet mellan murverket och väggen innanför. Det är inte en bra lösning. Bättre är då att låta golvgjutningen sätta igen hålen så att rumsluften som är uppvärmd inte kan komma in i väggen. Det är viktigt att samtidigt se till att om murverket går upp ovanför taket på förrådet inte kan utsättas för vatten. En ståndskiva av plåt bör därför monteras så att väggen skyddas ovan förrådstaket."

Som jag tolkar det blir det risk för kondens på insidan om varmluft kommer in på vintern? Har de rätt i att man ska montera ståndskiva av plåt mot tegelfasaden ovanför förrådstaket eftersom det är lägre än grannens vägg?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
M
tombzon skrev:
Jag ställde frågan även på villaägarnas sida där deras expert har svarat:

"Hålen i murverkets nedre del är dräneringshål där vatten ska kunna ledas ut. Vatten som av någon anledning lyckats tränga in genom t.ex. sprickor i murverket. Om dessa hål blir kvar i ett uppvärmt utrymme kommer de stå i kontakt med luftrummet mellan murverket och väggen innanför. Det är inte en bra lösning. Bättre är då att låta golvgjutningen sätta igen hålen så att rumsluften som är uppvärmd inte kan komma in i väggen. Det är viktigt att samtidigt se till att om murverket går upp ovanför taket på förrådet inte kan utsättas för vatten. En ståndskiva av plåt bör därför monteras så att väggen skyddas ovan förrådstaket."

Som jag tolkar det blir det risk för kondens på insidan om varmluft kommer in på vintern? Har de rätt i att man ska montera ståndskiva av plåt mot tegelfasaden ovanför förrådstaket eftersom det är lägre än grannens vägg?
Aha. Jag tänkte inte på att väggen skulle bli en innervägg. Där ser jag inte någon direkt anledning att öppna upp hålen igen. Kanske ska lära mig läsa ordentligt :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.