Hej!

Jag undrar vad som gäller angående hantverkares rätt att korrigera fel.

Vi har renoverat ett badrum och i efterhand (allt är betalt) har vi misstänkt att det är felaktigt utfört. En besiktningsman bekräftade tyvärr detta och jag undrar nu vad som gäller!

- Ett besiktningsprotokoll har skickats till hantverkaren och denne har nu även varit på besök och "korrigerat detta"!

Jag misstänker starkt att besiktningsmannen kommer underkänna detta på nytt!

Vad gäller ? Hur många gånger har hantverkaren rätt att korrigera ett fel ?
 
H
Gå in på Konsumetverkets hemsida. Tror att det är 2 ggr och 3 gången kan du begära återbetalning med det belopp som det kostar att åtgärda felet. Du kan även ringa konsumetrådgivare i din kommun och fråga.
 
H
Åsa Lund skrev:
Kan du hitta infon här? [länk]
Den länkadressen är felaktig.
 
vad var det för fel?
 
Något strul är det. Jag kommer inte fram på den länkadressen, om jag direkt klickar på den, MEN om jag kopierar den och klistrar in, så funkar allt! Antar att det har att göra med åäö och vilka servrar och webläsare som används. Själv har jag Firefox 36.0.4. Har en känsla att detta varit uppe i tråden med BH-appen tidigare.
 
S
HasseTeknik skrev:
Något strul är det. Jag kommer inte fram på den länkadressen, om jag direkt klickar på den, MEN om jag kopierar den och klistrar in, så funkar allt! Antar att det har att göra med åäö och vilka servrar och webläsare som används. Själv har jag Firefox 36.0.4. Har en känsla att detta varit uppe i tråden med BH-appen tidigare.
länken funkar fel fritt
 
H
SBH skrev:
länken funkar fel fritt
Jahaja, inte här iallafall :D
 
Särskrivningar kan öppna för olika tolkningar! :eek:
NU funkar länken för mig ! (y)
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
S
HasseTeknik skrev:
Särskrivningar kan öppna för olika tolkningar! :eek:
NU funkar länken för mig ! (y)
ursäkta att man har dyslexi
missar sånt ibland
 
Man behöver inte ens ha den diagnosen för att det ska bli fel. Den förb...de editorn i telefonen har spelat mig många spratt med att sära på och ändra ord.
 
tack för länken, dock hittar jag inte informationen jag söker.

Alltså vad säger juridiken om hantverkares rätt att korrigera fel.

Hur många gånger har de juridisk rätt att försöka fixa felet, innan jag anlitar annan hantverkare som jag sedan debiterar den första?
 
H
Gå in och läs i Konsumenttjänstlagen och ring konsumentvägledaren. Har hantverkaren gjort ett par misslyckande försök att rätt till felet så ha ett papper till hans som han får skriva på att de står för kostnaderna att rätt till felet alt. Prisavdrag. Om du sparkar iväg hantverkaren och om det skulle ha renoveras fler saker, så är det bra om de skriver under att de inte ställer några krav på dig. Läs Konsumenttjänstlagen.
 
S
mekkar mulle skrev:
tack för länken, dock hittar jag inte informationen jag söker.

Alltså vad säger juridiken om hantverkares rätt att korrigera fel.

Hur många gånger har de juridisk rätt att försöka fixa felet, innan jag anlitar annan hantverkare som jag sedan debiterar den första?
får jag fråga vad för fel det är?
 
H
mekkar mulle skrev:
tack för länken, dock hittar jag inte informationen jag söker.

Alltså vad säger juridiken om hantverkares rätt att korrigera fel.

Hur många gånger har de juridisk rätt att försöka fixa felet, innan jag anlitar annan hantverkare som jag sedan debiterar den första?
Är det denna länken du söker?

http://www.konsumentverket.se/Globa...skommelser/besiktningsmannaboken-2013-kov.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.