Har detta tak någon luftspalt ö.h.t eller har plåten inbyggd luftspalt? Har det någonsin funnits något plåttak med inbyggd luftspalt?

IMG_1930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad gör presenningen där???
 
Anna_H skrev:
Vad gör presenningen där???
Den är väl där istället för underlagspapp eller vad man brukar använda. Dock är den där presenningen bara en del av olika material som använts. Bl.a fanns en urblåst luftmadrass på ett ställe istället för underlagspappen. Detta enl. gällande byggnormer 1980 (enl. säljaren som vi är i tvist med).
 
Riv upp, gör om, gör rätt ;-)
 
Anna_H skrev:
Riv upp, gör om, gör rätt ;-)
Det är gjort om allt. Men vi ska till tingsrätten angående detta. Så därför jag undrade ang. luftspalt för det är något motparten hävdar finns "inbyggd luftspalt i takplåt".
 
Eh inbyggd luftspalt är inget jag hört någon gång. Visst jag är inte takläggare till yrket men takplåt av denna typen monteras på läkt i min värld. Hur blir det någon luftspalt om man skruvar plåten direkt i underlagstaket?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Macarus skrev:
Hur blir det någon luftspalt om man skruvar plåten direkt i underlagstaket?
Ja det blir ju inte det. Tycker det är märkligt att man kan yttra sig om att det är inbyggd luftspalt :)
 
Titta på kejsarens taks nya inbyggda luftspalt. Den är så inbyggd att den inte syns eller ens finns! ;)
 
Det hela är ju bakvänt tänkt!

Luftspalten skall vara mellan isoleringen och det täta yttertaket, t.ex. takpappen, presenningen eller luftmadrassen. Men är det någon isolering under detta tak, eller är det en kallvind?

Om man däremot med luftspalt menar ett utrymme mellan takpapp och plåt kan man väl säga att den är inbyggd, genom plåtens profil som skapar viss ventilation och avrinningsmöjlighet för kondens på plåtens undersida mellan plåt och papp.

Så, vad är det under yttertaket?
Men jag har naturligtvis också uppfattningen att man monterar sådan här plåt på läkt.

Låter jag virrig? Det är så jag känner mig efter den underliga bilden :surprised:
 
Natuligtvis fanns det en luftspalt.......han hade ju lagt en luftmadrass under plåten. Det var ju bara att koppla på kompressorn och pumpa upp lite :D:D
 
Redigerat:
S
Thesvensk skrev:
Ja det blir ju inte det. Tycker det är märkligt att man kan yttra sig om att det är inbyggd luftspalt :)
verkar inte vara något som gjort med 80 tals gällande byggnormer.
 
Som KoW var inne på ska ju luftspalten finnas mellan isolerande skikt och tätskikt d.v.s. i ditt fall presenningen och luftmadrassen. Att plåten i sig ventilerar p.g.a. sin profil gäller ju bara för den fukt som tar sig igenom och som då kan rinna ut, men detta skall inte blandas ihop med luftspalt under tätskikt.
 
Har varit i kontakt med tillverkaren, i det här fallet Plannja och det har aldrig funnits en inbyggd luftspalt i deras taksystem. Under presenningen fanns röte och ca 120mm isolering. Huset köptes som vinterbonat fritidshus med året runt standard, och detta är högt uppe i norrland med kalla vintrar.
 
Underlagspapp och läkt saknas, plåten ska inte monteras direkt mot underlaget, absolut inte på en pressening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.