B
Hade snickaren här idag för att bolla ideér inför garagebygge. Jag har tidigare mätt avståndet till gränsröret och jag ska få plats med 6m bredd.
Plockar fram en utskrift på tomtkartan som jag begärt från kommunen och när vi mäter på den så verkar huset ligga ca 1,5m fel så jag kommer inte ha plats för den bredd jag räknat med.

Hur kommer detta fungera när jag skickar in ett bygglov?
- ska jag säga åt kommun att mäta om?
- kommer de bara gå efter tomtkartan?
- om jag tar med nån notis i bygglovet ang detta, kommer de kontrollera detta?
 
Jobbigt.

Om det gäller mätning av tomtgräns är det något för lantmäteriet. Kostar dock en del pengar.

Förstår inte helt vad det innebär om du går på kartan och säger att det är den och inte verkligheten som gäller. Om det handlar om att du kommer att bygga utanför din egen tomt så är det inte så lyckat. Kan innebära problem i framtiden.
 
Men du har mätt upp avståndet mellan huset och tomtpinnen ute i verkligheten va? Och där får garaget plats?
Men på kommunens tomtkarta så ligger huset 1,5 meter närmare tomtpinnen och får inte plats?

Det är rätt vanligt att man först ritar en plan som godkänns när de tar detaljplanebesluten, särskilt om det är ett område med många hus, sedan när det verkligen byggs så blir det lite annorlunda. Enligt vår tomtkarta äger vi tex inte de nedersta fem metrarna av vår tomt, utan de tillhör kommunen, men enligt tomtpinnarna gör vi det, och enligt lantmäteriet också. Det var gratis att ställa denna fråga till dem, jag ringde och frågade helt enkelt om det fanns någon strimla av kommunal mark mellan fastighet A och fastighet B enligt deras kartor, och det fanns det inte.
 
H
Kan du få det skriftligt från Lantmäteriet? Kan ju även vara bra för framtida behov.
 
Tror jag missförstod TS situation. Det finns alltså plats i verkligheten men inte på kartan? Och detta är den mest aktuella kartan du fått från kommunen? Om inte kommunen slarvar väldigt så borde de ju inte godkänna ett bygglov på ett garage som enligt kartan inte får plats där. Men ring och prata med dem. De är för det mesta vettiga.
 
B
Anna_H skrev:
Men du har mätt upp avståndet mellan huset och tomtpinnen ute i verkligheten va? Och där får garaget plats?
Men på kommunens tomtkarta så ligger huset 1,5 meter närmare tomtpinnen och får inte plats?

Det är rätt vanligt att man först ritar en plan som godkänns när de tar detaljplanebesluten, särskilt om det är ett område med många hus, sedan när det verkligen byggs så blir det lite annorlunda. Enligt vår tomtkarta äger vi tex inte de nedersta fem metrarna av vår tomt, utan de tillhör kommunen, men enligt tomtpinnarna gör vi det, och enligt lantmäteriet också. Det var gratis att ställa denna fråga till dem, jag ringde och frågade helt enkelt om det fanns någon strimla av kommunal mark mellan fastighet A och fastighet B enligt deras kartor, och det fanns det inte.
Precis, har varit ute med måttband och mätt. Har kommunal väg på angränsande sida och måste hålla mig 4,5m från pinnen där.

Kollade nu på hitta.se som tar lite kart data från LM numera, där känns det som att det stämmer bättre.

Ska slå kommun en pling idag.
 
Du är säker på att det är rätt rör du hittat, och inte ett annat, eller ett gammalt staketfundament eller liknande?
Det är inte heller helt ovanligt att någon "av misstag" flyttat röret. Jag vet fall där man t.ex råkat gräva upp det vid ledningsdragning och där grävmaskinisten satt tillbaka det där han tyckte att det satt...
 
Du kan logga in på Lantmäteriet och se/hämta den information de har registrerat om din fastighet, det är den som de utgår från. Du behöver någon form av E-legitimation för att kunna se "Min fastighet", bankid, mobilt bankid, etc.
Många kommunerna uppdaterar sina egna "elektroniska" kartor med information direkt från Lantmäteriet gällande fastigheter.
 
Det är inte helt ovanligt att kartorna inte stämmer och det kan finnas olika anledningar till detta. Att husets placering inte stämmer överens med ritningen kan bero på att det är en gammal karta som är handritad och sedan digitaliserad. Ring kommunen och fråga hur du ska hantera det hela, det räcker kanske att skriva en notis om det på ritningen som du skickar in?
 
D09
Macarus skrev:
Jobbigt.

Om det gäller mätning av tomtgräns är det något för lantmäteriet. Kostar dock en del pengar.

Förstår inte helt vad det innebär om du går på kartan och säger att det är den och inte verkligheten som gäller. Om det handlar om att du kommer att bygga utanför din egen tomt så är det inte så lyckat. Kan innebära problem i framtiden.
Man kan även anlita privata aktörer.

i mitt fall verkar det bli under halva pengen som lantmäteriet gav
 
D09 skrev:
Man kan även anlita privata aktörer.

i mitt fall verkar det bli under halva pengen som lantmäteriet gav
Aha, det hade jag inte koll på. Intressant. Fast här måste vi väl hålla isär vad som är själva mätningen och vad som är att ändra ett beslut om var gränsen faktiskt går eller var huset är byggt. Jag är med på att en privat firma borde kunna mäta ut saker och ting men de kan väl inte göra en fastighetsbestämning som har rättslig verkan - eller?
 
Är det inte enklast som jag skrev tidigare att hämta ut information från Lantmäteriet över "Min fastighet" och börja med den informationen innan man börjar planera andra aktiviteter, känns som man vill springa fortare än vad som kanske krävs.
På mina kartor, har flera fastigheter, så finns alla mått noga angivet i meter och i vissa av dem med två decimaler, kan se t.ex. fastighetsstorlek och form både före och efter en fastighetsreglering.
 
D09
Macarus skrev:
Aha, det hade jag inte koll på. Intressant. Fast här måste vi väl hålla isär vad som är själva mätningen och vad som är att ändra ett beslut om var gränsen faktiskt går eller var huset är byggt. Jag är med på att en privat firma borde kunna mäta ut saker och ting men de kan väl inte göra en fastighetsbestämning som har rättslig verkan - eller?
Inte en aning, jag läste nog lite slarvigt och uppfattade att man ville säkerställa tomtlinjen med t ex gps.

Låter som en lantmäterifråga om karta och tomtpinnar inte stämmer
 
Macarus skrev:
Aha, det hade jag inte koll på. Intressant. Fast här måste vi väl hålla isär vad som är själva mätningen och vad som är att ändra ett beslut om var gränsen faktiskt går eller var huset är byggt. Jag är med på att en privat firma borde kunna mäta ut saker och ting men de kan väl inte göra en fastighetsbestämning som har rättslig verkan - eller?
Nej, en privat mätfirma (eller kommunens mätpersonal) kan inte göra en fastighetsbestämning som har rättslig verkan, det är bara lantmäterimyndigheten som får göra det. Däremot kan förstås en privat mätfirma få ut gällande gränskoordinaterna från lantmäteriet och mäta ut dessa koordinater på marken åt dig.

Ofta brukar man ju säga att "gränsmarkering på marken har företräde framför kartan", men första prioritet har faktiskt de uträknade koordinaterna i lantmäteriförrättningen - just eftersom gränsmarkeringen KAN ha rubbats, eller blivit felaktigt markerad.
 
Kommunens tomtkarta är som jag skrev ofta ritad innan husen byggdes, det är inte samma karta som lantmäteriets karta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.