Hej!

Ska renovera kök och vill förbättra flödet i köket.
I dagsläget har vi diskbänk med en liten bänkyta bredvid på den sida där jag ritat kylskåp och bänkyta.
På andra sidan har vi två små bänkytor bredvid spis och sen kylskåp.

Problemet med nuvarande kök är att vi inte har några vettiga arbetsytor samt att det inte går att jobba två i köket samtidigt då det är för trångt att stå bredvid någon som diskar och göra i ordning mat.
När vi ska baka eller göra större saker hamnar vi vid köksbordet istället.

Har tittat på originalritningarna till vårt hus och då såg köket ut ungefär som jag ritat nu.

Vad tror ni? Kom gärna med andra förslag. Jag river inga väggar, men kommer att flytta på avlopp och vatten enligt nuvarande plan.
 
  • ovanifrån-edit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns någon vanlig bild på befintligt kök? Svårt att se helheten annars. Vad gör brandväggen för nytta där?
 
Kan nog ordna en bild på nuvarande kök. Brandväggen är där då det stått en vedeldad spis i mitt kök en gång i tiden i det hörnet och då murade man upp en vägg i eldfast tegel på ena sidan, hade murstocken på andra sidan och sen puts utan på teglet som skydd mot eld. Likaså har det tidigare varit gnistskydd på golvet framför spisen.
 
Ja, fixa bilder, gör det att riva tegelväggen eller sitter den ihop med en murstock på andra sidan köksväggen?
 
Väggen sitter ihop med murstocken och jag vill inte riva den ;-)
 
Ok, kan man gå mellan köket ? Är det fast vägg på den högra sidan?
 
Ja, en fast vägg. Så en ingång i köket, och två fönster.
 
Ok, var sitter fönstren? Går det att utnyttja den högra väggen för köket?
 
Fönstrena är inritade. Det ena sitter på ena kortsidan och det andra sitter direkt efter bänken, som har en brun bänkskiva på bilden.
 
Aha, kanske en ide att rita om köket och använda högra delen av väggen oxå?
 
Påminner om mitt kök. Min planlösning blev som nedan, efter att jag hade funderat i några år. Jag är väldigt nöjd, funkar perfekt för mig! Innan hade jag diskbänken precis bredvid spisen på kortsidan, rekommenderas inte! Iom TSs skafferi går det inte att göra likadant, men det kanske kan inspirera :)
(Fyrkanten i nedre högra hörnet är en garderob som nås från hallen, dvs vägg i köket. Diskmaskin och diskbänk uppåt, kyl/frys och bänkskiva med micro och brödrost nedåt.)
Skärmavbild 2015-03-31 kl. 19.26.06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser köket ut idag.
På ritningen jag lagt in ser jag att jag ritat in lite för mycket bänkyta på långbänken som jag vill ha. Den blir bara 140 cm med rätt mått.

Utifrån det öppna skafferiet blir det svårt att använda kortsidan också, särskilt om jag ska ha kylskåpet längst in. Känns dumt att ha det längre ut då det riskerar att stjäla ljusinsläppet i rummet.
 
Riv brandvägg, sätt kyl/frys längst in mot kortväggen och se till att ha gott om utrymme på båda sidor om spishällen, alt rita upp ett nytt alternativ där ni utnyttjar även kortsidan så det blir ett u-kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.