Bestämde mig för att bygga trappan själv i mitt tvåplanshus, då de föregående ägarna tagit bort originalet för att dela huset i 2 lägenheter.

Börjar se slutet på detta projekt nu :p

Trappa stomme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa klädd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Senare kommer jag även fräsa spår under framkanten på varje steg och försänka in LED lister där.

Totalkostnaden för ALLT material är strax under 6000:- det får man vara nöjd med :beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
Optimisten2016 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tjusigt!
Vad ska du ha för handledare?
 
S
Ska du inte gipsa väggen först? Måste bli oändligt bökigt att sätta det i efterhand. Eller har du valt en annan väggyta?
 
Väggen ska bara slipas, spackla och tapetseras. Stegen är inte riktigt fastsatta ännu.
 
  • Gilla
Jonas K
  • Laddar…
Vet ej. Men jag gör något i ek och smide som trappan.
 
Snyggt
Hur fäste du stegen mot stolpen, svetsade på plats eller tillverkade hylsor som träs på stolpen?
 
Tackar

Fästet mot stolpen från steget har jag tillverkat genom att jag kapade av ringar från röret och delade en ring i 8 bitar. På så sätt får jag ett perfekt anlägg mot röret med exakt samma radie.

unnamed (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu under tillverkningsfasen sitter det endast fast med 1 plåtskruv. ( Detta hål kommer sedan utnyttjas för kabeldragning till LED listerna i stegen )

Först hade jag tänkt att helsvetsa "plattan" mot röret. Men funderar på om jag ska fästa det med 2 st M10 bultar med kupolmutter.

Jag gillar tanken på att kunna plocka loss stegen om behov skulle uppstå för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Hur tjockt gods är det i röret? Du kanske kan borra och gänga m10 så slipper du muttrar helt.

Det blir nästan bara skjuvande krafter uppifrån så länge stegen sitter fast i väggarna.

Eller borra i röret, och svetsa fast tappar i 8-delarna och bara skjuta in dem.

Har velat göra om källartrappen och som du säger vill man ju kunna frakta en frysbox eller soffa om man behöver.
 
Godset är 3,2 mm tjockt. SÅ min tanke är att gänga röret med M10 och sedan skruva i gängstång i kupolmuttrar ( Det är snyggt också ) och sätta fast med 3 st i varje platta mot röret. I form av en triangel typ.
Vill inte ha ngt knirr eller knarr i konstruktionen :screwy:

Mot Väggen kommer varje steg fästas med 3 genomgående M8 bultar.
 
Toppen. Köpte du stången på handelsjärn-handeln så kan du skratta åt vad köpestrappor kostar :)
 
Haha ja stången kostade 252:- och totalkostnaden ligger som sagt under 6000:- inkl allt.
Järn, ekskivor, skruv/bult, 20m LED ljus list. Det är sjukt billigt i trappvärlden :wow:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Kan man leja in dig? :cool:
 
  • Gilla
Lars Rudehov
  • Laddar…
Stilrent och enkelt!:up:
 
  • Gilla
Lars Rudehov
  • Laddar…
S
Lars Rudehov skrev:
Väggen ska bara slipas, spackla och tapetseras. Stegen är inte riktigt fastsatta ännu.
tips är att sätta gips först innan du sätter tapet.
plywood rör på sig
 
  • Gilla
KnegarnDegarn
  • Laddar…
Hej

Jag tror ( hoppas ) inte att väggen kommer röra sig så mkt. Plywooden är nämligen limmad med en flaska trälim per skiva + tätt skruvad i originalväggen bestående av 28 mm råspont :cool:
Som grädde på moset så kommer varje steg fästas med 3 st genomgående M8 bultar i väggarna.

Men jag kan ha fel... Ännu en anledning till att jag inte vill svetsa stegen i stolpen, om jag skruvar så är det lätt att ta loss för ev omtapetsering eller liknande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.