Jag funderar på att köpa en skruvautomat. Tänkt för att skruva utegips, råspont, OSB och innegips (och kanske även ytterpane?).

Vad ska man köpa för maskin, vad räcker? Hur långa skruv ska den klara av?

Vilka typer av skruv skall man använda sig av för de olika skivorna?

Finns det flera olika system med bandad skruv eller ha alla enats om en standard?
 
S
hellre skjuta råspont och panel med spik. går snabbare.
kan vara liten skillnad i bandad skruv.
ingen lust med att hyra grejer?
 
har du några andra maskiner?

jag hade tex makitas lxt-serie, så jag köpte deras skruvautomat 550 naken... kanonmaskin när man fått in snitsen :)
 
De flesta skruvautomater klara dessa typer av skruv. Råspont skulle jag dock skjuta.
Har både AEG och Metabo och de klarar alla dessa typer.
 
Har inga spikpistoler. Bara hammare. Har skruvdragare.
 
Kör hilti på jobbet och dom är fan odödliga. men misstänker att dom är svindyra för privat personer. Man får köpa maskin och automatnos var för sig. Det jag tycker du ska tänka på om du kollar på andra modeller är att se till så den tar åtminstonde 55mm skruv så du kan skruva 22 mm golvspån. Sen tycker jag det är viktigt att automatnosen har snabbfäste så man kan ta bort den smidigt om man måste efter dra en skruv. Vet att makita inte hade så förr på sina och ett jävla oljud förde dem också.
 
Festool
 
Ute gips är vanlig 13 mm gipsskruv. Osb spån, funkar med gipsskruv med. Vanligare att man spikar panel och råspont men om du ska skruva använd trallskruv eller 55 mm spånskruv.
 
S
Klicka skrev:
Har inga spikpistoler. Bara hammare. Har skruvdragare.
å du vill inte hyra?
 
vad äre för skruvdragare?

jag har makitas skruvdragare och köpte därför en skruvautomat där samma batteri passar....
 
SnickarMartin skrev:
Kör hilti på jobbet och dom är fan odödliga. men misstänker att dom är svindyra för privat personer. Man får köpa maskin och automatnos var för sig. Det jag tycker du ska tänka på om du kollar på andra modeller är att se till så den tar åtminstonde 55mm skruv så du kan skruva 22 mm golvspån. Sen tycker jag det är viktigt att automatnosen har snabbfäste så man kan ta bort den smidigt om man måste efter dra en skruv. Vet att makita inte hade så förr på sina och ett jävla oljud förde dem också.
Jag har hilti i jobbet också, köpte en likadan skruvdragare på tradera, och även en skruvautomat begad uthyres för 1500kr :)
Klockren, längtar tills elarna har varit här så man får börja mata igen. Julas bandade gipsskruv funkar helt ok
 
SBH skrev:
å du vill inte hyra?
Tänkte jobba med projektet när jag har tid. Skulle inte vilja behöva åka och hyra maskin varje gång :)

Har en makita skruvdragare och en makita slagskruvdragare.
 
S
Klicka skrev:
Tänkte jobba med projektet när jag har tid. Skulle inte vilja behöva åka och hyra maskin varje gång :)

Har en makita skruvdragare och en makita slagskruvdragare.
du kan klara dig på skruvdragaren. isåfall så slipper du köpa någon maskin extra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.