KnockOnWood skrev:
Ser snyggt ut!

Passa på och njut, för snart är den inte lika blank och fin längre.
För vem orkar och har tid att putsa spishällen halva dagarna.
Det blir oftast en snabb avtorkning med disktrasan bara.
Men det är ju funktionen som är viktigast :)
Fast min erfarenhet av induktionshällar är att det räcker oftast med en snabb avtorkning med disktrasan. En eller ett par gånger i månaden rengjorde vi hällen lite mer noggrant och det räckte under de 3 år vi hade vår induktionshäll. I huset vi bor i nu har vi vanlig glashäll och jag svär nästan dagligen över att det bränner fast. När vi fixar köket om något år blir det induktion igen.
 
Jag tror jag märkte en grej igår och det var att ett av kastrullocken lät så det kan också vara en ljudkälla.
 
En ren gissning från min sida är att kärl som inte är helt släta/plana på undersidan orsakar ljud pga vibrationer som uppstår.
Satsa alltså på kvalitétskärl, som är plana undertill.
Tror jag.
 
Du bör kunna testa ljudet genom att köra gjutjärnsgrytor och gjutjärnspannor till exempel Skeppshults.

Lite lättare stekpannor då: Ingen aning om vad vår keramiska heter, men den är bäst. Tefal Jamie Oliver med röd punkt i mitten säljs lite överallt och är pålitlig, men vår är belagd med PTFE och inte keramisk.

Förresten, så här ser vår kontrollpanel ut. Väldigt nice att jobba med.
Photo 14-02-14 12 44 45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thomasx skrev:
En ren gissning från min sida är att kärl som inte är helt släta/plana på undersidan orsakar ljud pga vibrationer som uppstår.
Vi hade en stekpanna som var ordenligt rund i botten (hopplös att steka pannkakor på för all smet rann ner i mitten). Lät inte värre än någon annan gryta/panna.

Vår häll låter rätt mycket när man kör på "Power", men är tyst på övriga lägen. Är en Husqvarnahäll.
 
Hej. Ursäkta att jag kastar mig in i tråden ett år senare, men jag undrar om ni hade problem med lådan till hällen? Vi har valt ett Ikea-kök och de har inga skåp som är 90 cm breda (ska inte köpa vitvarorna på Ikea). Däremot så svarar de på Ikea att de flesta "spislådor" passar i ett 80-skåp, även om hällen är 90 cm. Eftersom Ikea själv inte har någon spishäll som är 90 cm så vet jag inte om det går att lita på. Tänkte försöka reda ut allt detta innan det är dags att beställa både kök och vitvaror.
 
Be att få kolla på installationsanvisningen till hällen, jag har monterat en 80-häll i ett 60-skåp, hällen var ganska tunn de sista 10 centimetrarna på varje sida, vilket innebar att hålet var ~60, medans man fräste ur de sista 10.
 
RöglaHandelsträdgård skrev:
Hej. Ursäkta att jag kastar mig in i tråden ett år senare, men jag undrar om ni hade problem med lådan till hällen? Vi har valt ett Ikea-kök och de har inga skåp som är 90 cm breda (ska inte köpa vitvarorna på Ikea). Däremot så svarar de på Ikea att de flesta "spislådor" passar i ett 80-skåp, även om hällen är 90 cm. Eftersom Ikea själv inte har någon spishäll som är 90 cm så vet jag inte om det går att lita på. Tänkte försöka reda ut allt detta innan det är dags att beställa både kök och vitvaror.
Nej, vi hade inga problem med lådan. Köket för dock ritat för en 90 cm bred häll från början så lådan var redan anpassad för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.