Hejhej


Jag skulle behöva lite hjälp med slutförandet av bastubygget.
Vi har några snickare som hjälper oss att bygga upp en bastu i våran källare mot två ytterväggar som nu är klädda med platonmatta på insidan.

Då snickarna bara har kört på och säger att dom är redo för panelen som jag ska beställa så undrar jag om dom verkligen har gjort rätt.


Det sitter för det första ingen aluminiumfolie vilket jag skulle vilja ha, men det har dom inte ens frågat om.
För det andra, måste det inte finnas två "ventiler" i en bastu?
Det har dom inte förberett för.

Såhär ser konstruktionen som dom har byggt ut i dagsläget.

Utifrån yttervägg och in i bastun.

Jord (under markplan)
Lättbetong(leka liknande)
Platonmatta på insidan av lättbetongen.
luftspalt (EJ ventilerad) luften är "fast" där.
Regelverk med 70mm reglar
Isolering i regelverket
Glespanel på reglarna (då vi ska ha liggande panel)
Nu vill dom nu sätta panelen på detta.

Mina frågor är:
Är detta rätt konstruerat?
Om jag vill ha aluminiumfolie, vart sätter vi den? Mellan gles och regel, och sedan glipa uppe och nere på panelen?

Det var en yttervägg, nu till taket.

Det sitter från början ett gipstak med "sån där gammal glasfiber struktur/tapetväv" och målat.
Efter det sitter det plast och sedan kommer bjälklaget.
Det är isolering och sedan en liten luftspalt(ej ventilerad).
Efter det så ligger så kommer spånskivorna som är golvet på övervåningen.

Det snickarna har gjort är att först har dom lagt 22mm gles åt ena hållet och sedan 22mm gles åt det andra hållet.
Detta för att vi ska få in spottar i taket.

Frågor:
Ska man lämna glipa mot väggen för att få snurr på luften i taket?
Dom har inte tänkt och isolera, är det så man ska göra, det känns som om det kommer bli väldigt varmt emot den åldersbeständiga "byggplasten" ovanför gipset?

Nu till nästa vägg, som vätter ut mot ett kommande badrum.
Denna väggen är byggd som följer:

1.Kommer bli tätskikt och kakel.
2.Gips
3.Träskiva (vet ej sort)
4.Regelverk 70X45mm med isolering
5.Gles 22mm stående
och som de andra väggarna vill dom sätta panel på glesen nu.

Frågor:
Vad jag har förstått så blir det problem om man skulle sätta aluminiumfolie på den här väggen då det är ett tätskikt på andra sidan, stämmer det?
Hur gör man om man skulle vilja ha aluminiumfolie, riva och börja om? det blir nog svårt och då är nästa fråga om man kan ha aluminium på de andra väggarna utom den här?


Snickarna säger att dom har koll, men kan inte riktigt svara på mina frågor.
Detta gör mig orolig, man borde ju kunna förklara varför man bygger som man gör.


Det kanske bara är jag som är nojig men vore så tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Jag skulle vilja ha aluminiumfolie om det är möjligt att sätta när man byggt såhär.

Tacksam för all info som kan leda mig i denna djungel


Mvh Jonas
 
Ingen som kan hjälpa mig?
 
Om jag ska försöka att svara enkelt på frågorna så är svaret att om man bygger utan bastufolie, så bör det vara ventilerad luftspalt runtom hela rummet, dvs reglarna ska några cm ut från platonmattan (träkil etc.) . samma gäller tak och spalten skall vara sammanhängande med spalten i väggarna enligt rum-i-rum principet.
För min del så är det naturligt att man isolerar taket också på samma sätt som väggarna.
Skulle nog inte önskat att ha gips över bastu med tanke på kondens och ev. mögel. Dock om gipsen är tapetserad med glassfiber och målad med fuktbeståndigt färg så kan det gå bra.
Vägg mot bad/våtrumsmembran bör ha ventilerad luftspalt mellan isolation och träskiva (detta gäller oavsett om du bygger med eller utan folie. )
Om du vill ha folie så monteras denna på insidan av isolation (altså bastusidan) reglas med 20mm läkt både tak och väggar (vertikalt i väggarna,då du ska ha liggande panel) och panel monteras på läkten.
Alla sköter ska tapeas och placeras så att overlapp kommer under läkt , viktigt att folien är tät.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.