hmm, blev lite fundersam när såg en film med nån snickare. alltså, har man tre lager isolering som säga innan man kommer till plasten och sista två tum tvåan, eller är det lite som man gör det?
 
Man gör som man vill. Men det du verkar beskriva är rätt normalt förfarande på ett modernt hus!
 
okej, nja bara undra, i nåt ny bygge jag varit på tyckte såg ut som ch trodde faktiskt om man körde typ 170 reglar plus 45 sen hade man inte så mkt mer, men jag kan har sett fel ochn man har oftast nåt mer lag där emellan alltså.

eedit, aja, hinner jag fundera på sen, för min del får jag upp allt som heter ytterväggar och tak och tät så under sommaren, så hinner man ta insidan sen.
 
Redigerat:
The_Nyll skrev:
okej, nja bara undra, i nåt ny bygge jag varit på tyckte såg ut som ch trodde faktiskt om man körde typ 170 reglar plus 45 sen hade man inte så mkt mer, men jag kan har sett fel ochn man har oftast nåt mer lag där emellan alltså.

eedit, aja, hinner jag fundera på sen, för min del får jag upp allt som heter ytterväggar och tak och tät så under sommaren, så hinner man ta insidan sen.
Ja, det kan mycket väl stämma, det är inte fel det heller, inte jättemycket isolering, men troligen tillräckligt för att klara energikraven.
 
Mitt hus (byggt 2013) har 31cm isolering i väggarna.
Bärande/stående reglarna är 45x170 och på dessa är det korsreglar med 45x70 på både ut och insidan. Följaktligen blir det tre lager (70+170+70). Plasten sitter mellan det mittre och det inre lagret.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
The_Nyll skrev:
okej, nja bara undra, i nåt ny bygge jag varit på tyckte såg ut som ch trodde faktiskt om man körde typ 170 reglar plus 45 sen hade man inte så mkt mer, men jag kan har sett fel ochn man har oftast nåt mer lag där emellan alltså.

eedit, aja, hinner jag fundera på sen, för min del får jag upp allt som heter ytterväggar och tak och tät så under sommaren, så hinner man ta insidan sen.
Så har jag i mitt garage.

Vanligt är väl att man först har en tjockt lager med stående isolering(170-220mm), sen har man ett liggande 45-70mm(vissa har detta utanför den tjocka stående) sen har man plast och ett lager 45mm isolering, men 3 lager har väl de flesta nybyggda bostadshus skulle jag gissa på.

Jag har 195+45+45 i mitt hus från 2013.
 
Dessutom är det väl idag ganska vanligt att ha ett lager i mitten som består av bara isolering. Inte korsreglat alltså utan 2 regelverk med tomrum (som fylls med isolering) emellan.
 
vectrex skrev:
Dessutom är det väl idag ganska vanligt att ha ett lager i mitten som består av bara isolering. Inte korsreglat alltså utan 2 regelverk med tomrum (som fylls med isolering) emellan.
Har aldrig sett detta på ett trähus.
 
Gabbe1 skrev:
Mitt hus (byggt 2013) har 31cm isolering i väggarna.
Bärande/stående reglarna är 45x170 och på dessa är det korsreglar med 45x70 på både ut och insidan. Följaktligen blir det tre lager (70+170+70). Plasten sitter mellan det mittre och det inre lagret.
jo, men tyckte va lite konstigt, iaf lager nr två. Typ 170mm först, sen spika på en 45mm på samma regel och in med isolering, sen korsa efter det, sen tror jag plasten kom och sen den sista 45mm där man lägger alla slangar och dosor för elen.
 
Passar på att ställa en anknytande fråga här:)
När ni lägger 45x45 reglar på insidan av dom stående och sedan ska sätta skivor. Hur gör ni?
1. Sätter liggande OSB och stående gips (börjar med en halv skiva så inga skarvar hamnar rakt över varandra)?
2 Sätter liggande OSB och liggande gips med en halv skiva (på båda håll så egentligen 3/4 skiva) förskjutna skarvar?

Hur gör ni med dom stående skarvarna på OSB:n, Kortlar ni med 45x45 bakom dom skarvarna eller räknar med att det tillsammans med gipsen blir starkt ändå? Själv tycker jag det skulle kännas klent att inte kortla bakom OSB:ns vertikala skarvar. :confused:
 
Min vägg utifrån sett:

panel
spikläkt 28x70
väv
45x120
mellanrum på 240mm
45x70
de tre ovan fylls med cellulosa isolering
plast
45x45 med MU
osb 2500mm
gips 2700mm

Totalt isolering: 475mm
 
orparn skrev:
Passar på att ställa en anknytande fråga här:)
När ni lägger 45x45 reglar på insidan av dom stående och sedan ska sätta skivor. Hur gör ni?
1. Sätter liggande OSB och stående gips (börjar med en halv skiva så inga skarvar hamnar rakt över varandra)?
2 Sätter liggande OSB och liggande gips med en halv skiva (på båda håll så egentligen 3/4 skiva) förskjutna skarvar?

Hur gör ni med dom stående skarvarna på OSB:n, Kortlar ni med 45x45 bakom dom skarvarna eller räknar med att det tillsammans med gipsen blir starkt ändå? Själv tycker jag det skulle kännas klent att inte kortla bakom OSB:ns vertikala skarvar. :confused:
Dessa skarvar i träskivan tycker jag är helt onödigt att kortla. Jämför med en enkelgipsvägg där det inte finns något stöd alls (förutom reglarna) vakom gipset. Har du träskiva bakom så har du ju, förutom reglarna, extra stöd bakom hela gipsskivan.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Pumba skrev:
Har aldrig sett detta på ett trähus.
Även jag har så i mitt hus:
Panel
Spikregel 36x95
Stående läkt
Vindväv
45x95 + mu
120mm mu
45x120 + mu
Ångbroms
45x70 + mu
Plywood
Gips

total isoleringstjocklek = 405mm
 
aha,
hade tänkt:
liggande panel
läkt
vindpapp
170 regel
45mm
plasten
45mm
osb
gips.

måste väl vara ok.
 
Pumba skrev:
Har aldrig sett detta på ett trähus.
.
VillaVarm kör med en sådan lösning.
villavarm_lattregel.jpg
Endast spikplåtarna som är en köldbrygga i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.