Go' kväll

Behöver en sticksåg men inte riktigt säker på vad som behövs.
I första hand har jag kikat på PS420 och GST160. Ganska märkbar prisskillnad mellan dessa och inte använt någon av dem tidigare.
Primärt så blir byggsågande, passa till lite reglar, urtag etc. sekundärt kan det bli lite möbelanpassning, såga någon figur och kurva.
Ska handla i Sverige.
Vilken hade ni valt och varför?
 
Jag är inget fan av Bosch grejer, men deras sticksågar är odödliga, i alla fall dom äldre. Så just i detta fall, om dom inte blivit sämre, så ser jag inte anledning att lägga några tusen extra på en Festool.

Min egen Bosch GST fyllde just 16 år.
 
Har bara testat en Festool och kommer inte ihåg modellen men jag har GST160.
Har också haft 90e och 150CE, men 160an är överlägsen. Extremt härlig att köra för att vara en sticksåg.
 
Bosch sticksågar är bra. Har haft en grön som höll väldigt mycket misshandel och som sågade bra. Festools såg är säkert också bra men jag tror inte den är värd att betala mer för. Dom verkar inte ha så bra livslängd för att vara en proffsmodell. Annars så är jag mycket nöjd med min milwaukee såg. Men tror nog att dom flesta sticksågar för proffsbruk är ungefär lika bra så välj den som passar bäst i handen
 
3 av 3 för Bosch. Det är inte varje dag det händer på det här forumet.
Hur är Bosch till kurvsågning och finns det dammsugaranslutning på den?

Och det här med livslängden på Festools såg, vad handlar det om?
 
Dammsugaranslutning finns ja.
Med dubbla rullar så är kurvtagningen bra, mycket bättre än med både 90 och 150. Ett smalare blad så blir det ännu bättre.
 
Freddex skrev:
3 av 3 för Bosch. Det är inte varje dag det händer på det här forumet.
Hur är Bosch till kurvsågning och finns det dammsugaranslutning på den?

Och det här med livslängden på Festools såg, vad handlar det om?
Det handlar om att på mitt förra jobb så slet vi ut en festool och en protool ( inte samma som festool men samma tillverkare) på kortare tid än vad vi slet ut en parkside från lidl och dom användes ungefär lika mycket.
 
Makita 4341 har jag och är mycket nöjd. Efterföljaren heter 4351 och jag tror inte det är någon större skillnad på dem. Viktigast är fräscha blad oavsett såg. :)
 
Själv skulle jag välja Festool men det beror på kompabiliteten med mina skenor som jag äger sen tidigare.
Annars finns Mafell P1CC som vissa vill hävda är det bästa som går att köpa.
 
Helt klart röstar jag på en Festool, Mafell när jag ska köpa blad!
 
Blev Bosch 160. I stort sett nöjd, mycket stabil såg, raka fina snitt utan uppflisade kanter. Inga konstigheter. Det som eventuellt skulle vara till fördel för Festool är detaljer som tillslag på båda sidor och plug-it kabeln. Just kabeln är en av Festools stora fördelar tycker jag själv. Men för det lilla man använder sticksåg till så är det knappast värt merkostnaden för dessa två detaljer.
 
160:an är ett bra val tror jag och vad jag själv kommer att satsa på härnäst.
Möjligheten att kunna köra sticksågen på styrskenor är en något tveksam bonus tycker jag. I mina ögon är det i strid med sticksågens idé — vill jag såga rakt finns cirkel-/sänksågen som excellerar på skena. Med sitt smala blad är ju sticksågen gjord för kurvor; viktigast är ju bladstyrningen så att snittet blir rätvinkligt. Det fixar tydligen 160:an. Och Mafell för några kronor till...
//Ronnie
 
Batteridrivet tycker jag definitivt bosch ger mest för pengarna, men kör man redan på något annat 18v-system så är det nog onödigt att byta. Nätanslutet är Mafells sticksåg överlägsen, andra sticksågar känns som leksaker i jämförelse. Men smakar det, så kostar det...
 
Intressant tråd. Själv hade jag inte behov av ett provsvertyg då jag har rätt enkla sågprojekt så det fick bli en Ryobi RJS 750 för 599. Den är kanske lite hög, men med rätt blad gör den ett fantastiskt jobb.

Är verkligen en BB GST 160 värd 4 X pengarna? Den har iofs ett imponerande sågdjup.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.