hej.. jag ställer den här frågan här även om den inte riktigt passar in.
är det samma krav på underarbete på kakel/klinkers i tvättstugor/grovkök som i badrum? jag menar, om det inte är det i kök, varför ska det vara det i tvättstugor? svämmar det över i köket blir det ju minst lika stora skador som i tvättstugan?

eller har jag fel?

någon som vet eller har någon/några ideér om detta? :)
 
Oftast finns det en golvbrunn i tvättstugan så då gäller det att fuktspärra golvet efter konstens alla regler. Men vad du sen gör med väggarna beror på vad du ska använda tvättstugan till. Ska du bara tvätta och torka tvätt så kan du ju bara måla med våtrumsfärg på väggarna.

MC Hammer skrev:
hej.. jag ställer den här frågan här även om den inte riktigt passar in.
är det samma krav på underarbete på kakel/klinkers i tvättstugor/grovkök som i badrum? jag menar, om det inte är det i kök, varför ska det vara det i tvättstugor? svämmar det över i köket blir det ju minst lika stora skador som i tvättstugan?

eller har jag fel?

någon som vet eller har någon/några ideér om detta? :)
 
kakelmaster skrev:
Oftast finns det en golvbrunn i tvättstugan så då gäller det att fuktspärra golvet efter konstens alla regler. Men vad du sen gör med väggarna beror på vad du ska använda tvättstugan till. Ska du bara tvätta och torka tvätt så kan du ju bara måla med våtrumsfärg på väggarna.
Inte om tvättstugan ligger i en källare va?
 
Ja det är sant. Beror på vilka förhållande.


GoForIt skrev:
[quote author=kakelmaster link=1145468305/0#1 date=1145469166]Oftast finns det en golvbrunn i tvättstugan så då gäller det att fuktspärra golvet efter konstens alla regler. Men vad du sen gör med väggarna beror på vad du ska använda tvättstugan till. Ska du bara tvätta och torka tvätt så kan du ju bara måla med våtrumsfärg på väggarna.
Inte om tvättstugan ligger i en källare va?[/quote]
 
förhållandet ligger i att det är inte källaren utan entréplan, golvbjälklag, med golvbrunn är jag rätt säker på(bor inte där ännu) varför är det olika tekniskakrav på kök o tvättstuga, risken att det svämmar över av en diskmaskin är ju lika stor som att tvättmaskinen springer läck, eller hur?
 
Skillnaden är golvbrunnen.. Finns det en golvbrunn i utrymmet klassas det som våtutrymme.. Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger... De gjorde jag o tur va de för de hade andra krav än vad branschreglerna säger... De kräver att de ska finnas en golvbrunn i tvättstuga och att det ska vara fuktspärrat på samma sätt som ett badrum, mao golv och väggar.
 
Stefan_h skrev:
Skillnaden är golvbrunnen.. Finns det en golvbrunn i utrymmet klassas det som våtutrymme.. Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger... De gjorde jag o tur va de för de hade andra krav än vad branschreglerna säger... De kräver att de ska finnas en golvbrunn i tvättstuga och att det ska vara fuktspärrat på samma sätt som ett badrum, mao golv och väggar.
på väggarna också???!!! nu får dom f*n ta och ge sig!
 
De tyckte jag oxå när jag pratade med dem... De slutade med att jag skickade ut en massa offerter men tyvärr så visade det sig att jag redan hade billigast möjligast försäkringsbolag... O de slog på nästan 10 000 per år med alla våra försäkringar så det är ju inte läge att byta..
Men samtidigt så ska de ju ersätta en skada om arbetet är fackmannamässigt utfört.. Och det är det juh om man gör enl branschreglerna... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.