RilleRock
Vespa skrev:
OK, har kopplat MAP och central nu, men har lite frågor.
1. Vilket IP nummer anges i port forwarding. Porten är 443, och jag satte IP 192.168.2.112 som det står i manualen. Rätt? Eller har centralen ett unikt Id?
2. Försöker logga in på larmet via 192.168.1.100, men var hittar jag user id och password?
Varför skall du pf?
Centralen har default 192.168.1.100

Användarnamn: Engineer
Lösen: 1111
Är default.
 
Såklart :banghead:
Tack Fredrik
 
Nu funkar det ju kanon!
Men genast en följdfråga. När jag loggar in och kollar systemstatus så står det under System att Wireless module: not fitted. Betyder det att det inte sitter någon SiWay i själva centralen. För jag har en i MAPen. Men syns inte den här någonstans?
 
Försöker även skicka test SMS efter att ha registrerat mig som användare. Men jag får bara Modem Faults när jag provar. Under Status så är det inga felindikeringar på modemet och signalen är mycket bra. Förslag?
 
Vespa skrev:
Försöker även skicka test SMS efter att ha registrerat mig som användare. Men jag får bara Modem Faults när jag provar. Under Status så är det inga felindikeringar på modemet och signalen är mycket bra. Förslag?
Funkar sim-kortet? När jag fick ett nytt simkort med ny pin, blev något galet och sim-kortet krävde pukkoden, men det klarade inte larmet bistå med. Fick rota fram en gammal lur och låsa upp kortet och sen funkade det. Tror felet yttrade sig ungefär som ditt.
 
Skall testa det ikväll, är det bara att rycka ur sim-kortet eller behöver jag bryta strömmen först?
 
Vespa skrev:
Skall testa det ikväll, är det bara att rycka ur sim-kortet eller behöver jag bryta strömmen först?
Jag hade brutit strömmen först. Åtminstone för att modemet säkert ska initieras ordentligt när du sätter tillbaka det igen.
Det sitter väl en säkring inne i kapslingen ifall du gjort en fast installation och inte vill bryta hela gruppen.
 
Lossade säkringen, kopplade bort batteriet och tog ut sim-kortet. Letade upp en gammal telefon och ringde ett nummer. Har också sedan innan tagit bort pin-koden. Men inte skickar den ett test sms ändå?!
Står bara Modem Faults när jag försöker...

Edit: korrigerade autostavningen...
 
Kollade nu upp firmware version på modemet som är 3.08 från 13Nov13.
Kan det vara problemet? Nyare firmware i centralen och kanske äldre på modemet?
Hur uppdaterar jag isåfall?
 
Precis. Dom måste alltid ha samma uppdatering. Du uppdaterar under samma meny på webben.
 
Var hittar jag nyare firmware all ladda ner? Letar här: https://se.spiap.com/ men hittar bara dokumentation??

Aahhhh, förstår nu att det krävs inloggning för att komma åt...hur löser jag det?
 
Redigerat:
RilleRock
Vespa skrev:
Var hittar jag nyare firmware all ladda ner? Letar här: [länk] men hittar bara dokumentation??

Aahhhh, förstår nu att det krävs inloggning för att komma åt...hur löser jag det?
************** Länken borttagen på begäran, felaktig **************

/moderator
 
Redigerat av moderator:
RilleRock
Har du kryssat i "aktivera sms" under modemkonfiguration?
 
RilleRock
Här är hela 3.6 updaten inkl språkfilen.
************** Länken borttagen på begäran, felaktig **************

/moderator
 
Redigerat av moderator:
RilleRock: Lysande! Tack!!
Nu har jag lite att pilla med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.