Jag håller med MaxPax att det borde vara förbjudet att måla en tegelfasad som per definition nästan kan anses vara underhållsfri i 80-100 år för att måla och därmed dra på sig en underhållskostnad var 8-10 år för ommålning.

En normal tegelfasad "andas" på ett för huset positivt sätt. En färg, även om det är en silikatfärg, försämrar väggens egenskaper. Silikatfärg är väl det "bästa" alternativet och rena "plastfärger" är sämst om man insisterar att måla.

Vad många inte tänker på är att man vid försäljning högst troligt har försämrat försäljningsvärdet.

Men viktigast tycker jag att huset skall passa (smälta) in i omgivningen, avviker huset på ett sätt som en granne eller förbipasserande uppfattar som en negativ avvikelse, ja då har man nog försvårat för sig själv den dagen det är tid för avflyttning.
 
Redigerat:
Det där lät intressant, kan du berätta mer? Slätskurat och stänkputs?
 
=slammat men osäker på att det skulle fungera med den strukturen. Annars är det ett väldigt bra sätt att lyfta fasaden på ett tegelhus men ändå kunna skönja teglet under slamningen. Behöver dock målas och ses över var 10-15 år, men vad gör det.
 
Ok! Hittade lite bilder på nätet och det såg ju bra ut! Underhåll per 10-15 år är inte så fasligt.
Lägger upp en bild där sambon gjort en snabbredigering i Photoshop. Det är enbart teglet vi fått fram den önskvärda färgen och nyansen på så jag ber er att ej inkludera övriga färgval.

Går det att slamma teglet (som för nuvarande är gult enligt första bilden) till att likna detta, och få det se välgjort ut?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Slätskurad yta fås om man brädriver ytan på stockningen (=det tjocka putslagret) relativt slät, den målas vanligtvis. Om man istället våfflar stockningen (våffla=ett verktyg som skrapar av material tills ytan blivit relativt rak) och stänkputsar med trattspruta erhålls en knottrig yta, mycket vanligt idag, det yttersta lagret stänkputs innehåller då önskvärd färgkulör.

Det finns de som slätskurar och stänkputsar på den ytan men jag vågar påstå att vidhäftningen blir mycket bättre med våfflan.

Andra alternativ är slamning om man gillar det stuket, säckskurning (på med ett tunt lager bruk som arbetas in på ytan), spritputs som ger en ytstruktur med grov knottrighet, men det känns inte speciellt passande här.

Googla på bilder vetja :)
 
M
Voh skrev:
Ok! Hittade lite bilder på nätet och det såg ju bra ut! Underhåll per 10-15 år är inte så fasligt.
Lägger upp en bild där sambon gjort en snabbredigering i Photoshop. Det är enbart teglet vi fått fram den önskvärda färgen och nyansen på så jag ber er att ej inkludera övriga färgval.

Går det att slamma teglet (som för nuvarande är gult enligt första bilden) till att likna detta, och få det se välgjort ut?]
Ni postade visst medan jag skrev mitt förra inlägg...

Finns tyvärr inget enkelt sätt att få fogarna så framträdande utan att i efterhand måla dem med separat färg eller annat special-arbete...
 
MaxPax skrev:
Slätskurad yta fås om man brädriver ytan på stockningen (=det tjocka putslagret) relativt slät, den målas vanligtvis. Om man istället våfflar stockningen (våffla=ett verktyg som skrapar av material tills ytan blivit relativt rak) och stänkputsar med trattspruta erhålls en knottrig yta, mycket vanligt idag, det yttersta lagret stänkputs innehåller då önskvärd färgkulör.

Det finns de som slätskurar och stänkputsar på den ytan men jag vågar påstå att vidhäftningen blir mycket bättre med våfflan.

Andra alternativ är slamning om man gillar det stuket, säckskurning (på med ett tunt lager bruk som arbetas in på ytan), spritputs som ger en ytstruktur med grov knottrighet, men det känns inte speciellt passande här.

Googla på bilder vetja :)

Där var det många termer jag aldrig hört förr, jag ska göra lite research när jag når en dator (är utomlands några dagar) så jag bättre förstår vad du menar. Jag hittade några andra trådar där du skrivit till andra, bland annat om den där skånska(?) metoden om säckaskurning, och så som jag uppfattade så täcker de flesta av de metoderna teglet alltför väl så man knappt ens ser att det är tegel under, och dessutom inte tillåter teglet att andas. Stämmer detta? Kanske det bästa alternativet är att måla med en silikatfärg, inte alltför tjockt så att originalfärgen "missfärgar" teglet till en smutsvit färg? Vi eftersträvar inte att få en skinande vit färg som ställer krav på solglasögon hos förbipasserande... Eller är det smartare att måla fler lager så det täcker ordentligt, men att använda en färg med korrekt nyans?

Apropå fogarna, det är inget jag tänkt på förrän nu när du nämnde det. Jag vet, bevisligen, inget om ämnet så därför frågar jag; hade det funkat att måla med smutsvit, kanske oregelbunden, silikatfärg och sen ränna över fogarna med en någorlunda mjuk stålborste?
 
Jag har ett hus med mycket liknande tegelfasad som någon före mig har målad och jag önskar denne människa livslång klåda och värk. Färgvalet var för jävligt och när man tittar på närmare håll ser färgen riktigt påkladdad ut, det går tydligen inte annars med en sådan skrovlig yta. Nu sitter vi med eländet och jag undrar vad jag ska göra åt det. Måla över som TS vill göra vill jag inte för det lär gå åt kupiösa mängder med färg plus att det blir lika ful om några år fast med en annan kulör.
Återstår puts. Min dröm är slätputs i ljusgrå med vita kanter runt fönstren. Hoppas jag hittar en firma som kan det.
 
Finns ju inget fulare än just gult tegel, och inga vettiga färger att kombinera trädetaljerna med annat än murriga trista rödbruna, bruna och gröna nyanser, så jag hoppas du hittar en bra lösning. Följer med intresse tråden, för man vet aldrig när man hamnar i ett sånt hus. En kollega hade ett sådant, hon klädde om det till ett gammaldags torp!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ett hus med mycket liknande tegelfasad som någon före mig har målad och jag önskar denne människa livslång klåda och värk. Färgvalet var för jävligt och när man tittar på närmare håll ser färgen riktigt påkladdad ut, det går tydligen inte annars med en sådan skrovlig yta. Nu sitter vi med eländet och jag undrar vad jag ska göra åt det. Måla över som TS vill göra vill jag inte för det lär gå åt kupiösa mängder med färg plus att det blir lika ful om några år fast med en annan kulör.
Återstår puts. Min dröm är slätputs i ljusgrå med vita kanter runt fönstren. Hoppas jag hittar en firma som kan det.
Tack för att du delade din erfarenhet. Har du möjligtvis bilder du kan visa? Vilken typ av färg är det som den tidigare ägaren använde när han målade, om du vet? Använde han silikat eller en annan typ?

Jag kan inget om tegel, puts, etc. Antar att om du använder slätputs så försvinner all form av tegelstruktur?
 
Anna_H skrev:
Finns ju inget fulare än just gult tegel, och inga vettiga färger att kombinera trädetaljerna med annat än murriga trista rödbruna, bruna och gröna nyanser, så jag hoppas du hittar en bra lösning. Följer med intresse tråden, för man vet aldrig när man hamnar i ett sånt hus. En kollega hade ett sådant, hon klädde om det till ett gammaldags torp!
Haha tack för empatin! Och jag håller med. Vårt hus är gult, rött, blått och vitt. Det gula teglet ser inte malplacerat ut i den kombinationen men däremot ser hela huset ut som ett circustält. Jag älskar dock huset, läget, kvarteret, allt utom just färgen. Så lösning kommer och detta är enbart researchstadiet!

Hur menar du att din vän klädde om huset? Målade hon något tegel?
 
M
Voh skrev:
Där var det många termer jag aldrig hört förr, jag ska göra lite research när jag når en dator (är utomlands några dagar) så jag bättre förstår vad du menar. Jag hittade några andra trådar där du skrivit till andra, bland annat om den där skånska(?) metoden om säckaskurning, och så som jag uppfattade så täcker de flesta av de metoderna teglet alltför väl så man knappt ens ser att det är tegel under, och dessutom inte tillåter teglet att andas. Stämmer detta?
Det som hindrar att teglet "andas" mest av det som pratats om här tror jag är silikatfärgen, beroende på vad tillverkaren haft i. Inte helt säker dock.

Voh skrev:
Kanske det bästa alternativet är att måla med en silikatfärg, inte alltför tjockt så att originalfärgen "missfärgar" teglet till en smutsvit färg?
Silikatfärg är väldigt enhetlig, den idén går bort tyvärr.

Voh skrev:
Vi eftersträvar inte att få en skinande vit färg som ställer krav på solglasögon hos förbipasserande... Eller är det smartare att måla fler lager så det täcker ordentligt, men att använda en färg med korrekt nyans?
Ja, det är the way to go, det ska räcka med två strykningar (+ev binder) för att få täck om man är lite tålamodig och noggrann.

Voh skrev:
Apropå fogarna, det är inget jag tänkt på förrän nu när du nämnde det. Jag vet, bevisligen, inget om ämnet så därför frågar jag; hade det funkat att måla med smutsvit, kanske oregelbunden, silikatfärg och sen ränna över fogarna med en någorlunda mjuk stålborste?
Kanske, i bästa fall funkar det jättebra, i västa fall blir det väldigt svårt att nöta bort enhetligt mycket av färgen överallt med riktigt oproffsigt utseende som föjd. Har aldrig provat någon sådan metod men tänker att om man börjar borsta för tidigt så smetar man ut massa färg och snart har man en stålborste full i gegga, börjar man för sent så blir det riktigt tungt arbete att stå å gnugga. Silikatfärg sitter riktigt bra då det reagerar kemiskt med underlaget och på ett sätt "blir ett" med det, beroende på vad det appliceras på.

Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ett hus med mycket liknande tegelfasad som någon före mig har målad och jag önskar denne människa livslång klåda och värk. Färgvalet var för jävligt och när man tittar på närmare håll ser färgen riktigt påkladdad ut, det går tydligen inte annars med en sådan skrovlig yta. Nu sitter vi med eländet och jag undrar vad jag ska göra åt det. Måla över som TS vill göra vill jag inte för det lär gå åt kupiösa mängder med färg plus att det blir lika ful om några år fast med en annan kulör.
Återstår puts. Min dröm är slätputs i ljusgrå med vita kanter runt fönstren. Hoppas jag hittar en firma som kan det.
Jo, det är en mycket stor risk att just den situationen följs av att måla en tegelfasad, delvis därav mitt inlägg nr 6 i denna tråd

Voh skrev:
Jag kan inget om tegel, puts, etc. Antar att om du använder slätputs så försvinner all form av tegelstruktur?
Ja
 
Vi har massor med sådana hus i Skåne. Jag tycker de ser fantastiska ut.

Fogarna syns lite mer när det är fuktigt ute efter regn.
 
MaxPax skrev:
Det som hindrar att teglet "andas" mest av det som pratats om här tror jag är silikatfärgen, beroende på vad tillverkaren haft i. Inte helt säker dock.



Silikatfärg är väldigt enhetlig, den idén går bort tyvärr.



Ja, det är the way to go, det ska räcka med två strykningar (+ev binder) för att få täck om man är lite tålamodig och noggrann.



Kanske, i bästa fall funkar det jättebra, i västa fall blir det väldigt svårt att nöta bort enhetligt mycket av färgen överallt med riktigt oproffsigt utseende som föjd. Har aldrig provat någon sådan metod men tänker att om man börjar borsta för tidigt så smetar man ut massa färg och snart har man en stålborste full i gegga, börjar man för sent så blir det riktigt tungt arbete att stå å gnugga. Silikatfärg sitter riktigt bra då det reagerar kemiskt med underlaget och på ett sätt "blir ett" med det, beroende på vad det appliceras på.



Jo, det är en mycket stor risk att just den situationen följs av att måla en tegelfasad, delvis därav mitt inlägg nr 6 i denna tråd



Ja
Låter som att målning är det närmaste alternativet då. Får mura en minivägg i trädgården med samma typ av tegel och testa. Jag hörde från en fd målare som nu jobbar på XL bygg att silikatfärg är väldigt snäll mot tegelväggar, att den "färgar teglet" istället för "lägger en färgad hinna över teglet", så andningsfunktionen bibehålls i princip som en obehandlad vägg. Däremot var den inte ett alternativ för alla typ av tegel, men han skulle återkomma med mer info.
Smartast är nog att dessutom prova de olika teknikerna på en testvägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.