hsd
Kommer att få köpa fiberanslutning och funderar på vilken router som jag ska välja, både fast och trådlöst nätverk, data - tv - telefoni
vet att tex telia tillhandahåller router men den som de levererar har problem,
har dessutom inte valt tjänsteleverantör ännu
har någon här erfarenheter så skulle jag gärna vilja ta del av dessa
 
M
vad är problemet med telias router? Nyfiken...
 
hsd
jag har haft flera , som bytts av utsända tekniker, i mitt fall så stryps nätet , skapar mikroavbrott och den trådlösa delen har extremt dålig täckning utan möjlighet till extern antenn
men till Telias försvar ska sägas att det har inte kostat att få utbyte
däremot är det skitjobbigt när det inte fungerar
 
tommib
Jag använder en Mikrotik 750GL, den fungerar mycket bra och orsakar inga störningar. För att få ut IPTV och VOIP använder jag just nu en Netgear GS105E (?) som delar upp alla VLAN innan routern. Telefonin får jag via en ATA-box som telia skickade till mig efter påstötning för 250 kr, IPTV går direkt till telias box. Som accesspunkt använder jag en D-Link DIR-1522 (?) just nu men ska byta till en Ubiquiti UniFi så fort sambon accepterar det.

Vad som finns på marknaden där alla funktioner finns i en burk har jag dålig koll på. Konsumentrouters brukar inte kunna hantera VLAN särskilt bra, därav denna lösning. Egentligen borde min Mikrotikrouter kunna hantera VLAN men antingen är det något fel på den eller så är det SBS. Hursomhelst fungerar denna lösning bra för mig och jag slipper telias burk som stryper nätet och inte riktigt berättar vad den gör på mitt nätverk.
 
RilleRock
ASUS RT-AC66U använder jag mig av och den har funkat klockrent sen dag 1.
 
  • Gilla
Larshenke och 1 till
  • Laddar…
TP Link Archer C7 v2. Klarar gigabit internet. Annars TP Link 4300. Sen byter man till OpenWRT i dem.

Jag har en gammal D-Link 825 och Telia IP-TV. Routern skickar både mitt interna nätverk och Telias TV i samma kabel till tv-rummet, där sitter en switch som skickar VLAN 845 till TV-boxen och mitt LANA till de andra portarna. Dvs inget från Telia som stör internet.
 
  • Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
RilleRock skrev:
ASUS RT-AC66U använder jag mig av och den har funkat klockrent sen dag 1.
Det är ju många som talar väl om Asus routrar. De ligger i det dyrare segmentet, men förhoppningsvis så får man vad man betalar för. Billighetsmärket som verkar fungera är TP-link. Själv har jag en TP-link N600 som jag använder som accesspunkt och den har fungerat helt utan anmärkning, men jag kör de som sagt inte som router så jag vet inte hur den fungerar som sådan. Den trådlösa delen är det iaf inga problem med och den ger förhållandevis bra täckning också tycker jag.
 
Chaly
Jag använder Asus RT-AC68U och har inte haft några bekymmer än så länge. Använder inte alla finesser, bara VPN-servern och Asus Cloud-appen som fungerat utan bekymmer. Får den hastighet jag förväntar mig på både trådlösa och trådbundna enheter.
 
Asus router anses vara en av de absolut bästa konsument-routrarna. Har själv inte använt den men den prisas väldigt mycket på tex sweclockers.com forum.

Personligen gillar jag Ciscos Small Business routrar. Men då är vi uppe i en prisklass strax över 2000.
 
Jag har en Cisco RV042 liggande om TS är intresserad :)
Har gått felfritt i dryga 2 år helt utan omstarter.
 
Använder Asus n66u till 80/80 fiber, bra kräm i trådlösa, räcker ner i källaren, inbyggda vpn fungerar bra, AiCloud m.m
 
T
Har använt lite olika routrar genom åren med olika anslutningssätt.

Netgear och Zyxel med inbyggt ADSL-modem - där den första var med trådlös AP och fungerade bra, den senare var kass med stort K.

Netgear, D-Link(enklare modell) och TP-Link för anslutning direkt till Ethernet - alla med trådlös AP för wlan.
Netgearburken var helt OK men lite stor och inbyggd antenn(er);
D-Linken var hyfsat bra men krävde omstart ungefär varannan vecka(troligt minnesläckage);
TP-Linken var stabil och där bytte jag de tre externa antennerna till lite längre med några dBi förstärkning för att täcka en större yta(scoutgård)

Nu kör jag en Asus RT-AC66U som är väldigt stabil dirftsmässigt med möjligheter till flera SSID på 2,4 och 5 GHz banden plus gästnät som inte får tillgång till nätverksresurser etc.

Klart bäst täckning och stabilitet av alla konsumentroutrar jag använt. Har bra gränssnitt för adminstration och verkar ha mycket möjligheter för styrning etc som jag inte använder så mycket av. Den bara "funkar" :)

Rekommenderar absolut Asus men även TP-Link har varit ett bra budgetalternativ.
 
Vilken hastighet ska du köra?

Om du ska köra gigabit, så får du vara lite mer försiktig med vad du väljer.
Bytte precis till NETGEAR Nighthawk AC1900, efter mycket jämförande och läsande av tester, och får en througput ned på 950mbit/s med bredbandskollen.
Konstigt nog, verkar det som att många routrar med nyare chipset har taskigare routingprestanda (men något bättre wifi).
 
hsd
mest troligen 100/100
 
Värt att notera är kanske att Asus operativ i routrarna (Asuswrt) bygger på operativet TomatoUSB och är till största delen öppen källkod. Det har gjort att en kille som kallas Merlin gör lite mer "hackvänliga" versioner av operativet som kallas Asuswrt-Merlin. Han gör inga stora förändringar utan har bara lagt in lite fixar för att man enklare ska kunna anpassa konfigureringen. Stabiliteten på Asuswrt-Merlin är i de flesta fall helt likvärdig med original-Asuswrt.

Asus routrar har stöd för VLAN (i alla fall med Asuswrt-Merlin) så man kan styra ut olika VLAN på olika portar på switchen. Man behöver alltså inte sätta en VLAN-kapabel switch före.

Däremot har ju routrarna ingen inbyggd ATA för IP-telefoni.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.