Har någon här bytt gasspis och dragit om gasledningar i Stockholm? (Stadsgas i bostadsrätt).

Har fått timkostnad och materialkostnad från en firma, 490 kr/timme exkl moms, men de var naturligtvis inte så pigga på att säga ungefär hur lång tid jobbet tar, vilket jag har förståelse för. Materialkostnaden var försumbar.

Vad har ni fått betala och hur lång tid har jobbet tagit?
 
Jag har gjort det. Det beror ju givetvis på hur mycket du skall ändra dragningen. I mitt fall justerades röret en meter och inkoppling. Mindre än en timme. Sen beror det på vad du har för mätare. Om den är gammal så måste du byta den också.
 
Det är väl ingen som har mätare i Sthlm nuförtiden? Jag betalar ett fast årspris, sen är det bara att brassa på så mycket det går. Det är ganska bra riktigt kalla vinterdagar.... ;D

Sen är det väl skillnad i kostnad att dra sista biten ledning jämfört om själva huvudledning skall flyttas/ändras.

Jag hade inte vettigare saker att tillägga på denna punkt !

/ PJ
 
Har de inte nämnt ifall det är 2 eller 1 montör som kommer? Det gör ganska stor skillnad :D
Oftast blir den ene hantlangare som man lika gärna kan slippa >:(
De ursäktar sig ofta med att de ska iväg 2 till nästa jobb och därför kom 2 nu (säljsnack) ???
 
Oj, tack för svaren! Jag hade helt glömt bort den här tråden! :)

Gasmannen var här idag och drog om ca 3 meter. En del var ingjuten i väggen så det tog ett tag att få bort allt. Ca två timmar, men då måste han komma tillbaka för vi måste först laga väggen ( ::) )innan han kan dra sista biten och koppla in den nya spisen.

Jag har ingen mätare, skulle egentligen ha bytt huvudkranen också men den satt så dumt till att han hade måst riva nästan hela väggen för att komma åt så det kändes inte aktuellt.
 
Vi totalrenoverade svärfars lägenhet i somras och bytte ut den gamla trötta gasspisen mot en gasspishäll, (Smeg), som vi köpt på El-Giganten och som vi lät en VVS:are koppla in. Dock var han först ovillig att koppla in den då Fortum inte hade godkänt hällen. Något att tänka på vid köp av gashäll.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.