Jag har några projekt som är på gång, och som med alla projekt så kostar allting pengar.

Såhär ligger det till:

I källaren finns några bubblor på en av väggarna och när det är som fuktigast håller det ca 75% utan avfuktare.

På andra sidan huset är planen att bygga ett nytt trädäck. Ca 1/3 av huset är ett gammalt garage i källaren som inte planeras att värmas upp. Samma del som där trädäcket ska byggas alltså.


Hur hade ni resonerat?
Kan man vara snål och dränera enbart de delar som INTE är garage, dvs 2/3 av huset? Eller är man bara dumsnål då?


För jag tänker mig att dränera med pordrän, och om garaget ändå inte ska bli uppvärmt kanske man inte måste dränera och isolera för den sakens skull?

Sedan vore det dumt att bygga trädäcket först och sedan komma på att man vill dränera :)
 
Redigerat:
Jag tycker inte det är dumsnålt, man river inte ett garage hursomhelst. Är det dessutom dränerat runt så minskar det ju mängden vatten runt hela huset. Ett garage hindrar ju också vatten från att rinna ner där, så behovet av dränering lär vara minst just där.

Kanske går det att borra in dräneringsrör från sidan?
 
Nu kanske du tänkte dig att det såg ut på ett annat sätt så jag klargör :)

Under hela huset finns en källare, och 1/3 av denna källare utgör garaget. Dvs, garaget ligger under bottenvåningen i huset.
 
Jag tolkar det som att garageutrymmet är i källaren på huset. Dvs en del av huset.

Då skulle jag säga: "Ja, det är dumsnålt". Har man redan tagit ställkostnaden/tiden/jobbet för dränering och sedan dessutom tänkt bygga över det så att du måste riva för att dränera senare så är det ju ännu enklare. Tips att ha lite stödvärme i garaget iaf. Om du inte skall använda det som garage så finns det ju inget som hindrar att du värmer upp det mer. Golvet ovanför blir åtminstone varmare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tolkar det som att garageutrymmet är i källaren på huset. Dvs en del av huset.

Då skulle jag säga: "Ja, det är dumsnålt". Har man redan tagit ställkostnaden/tiden/jobbet för dränering och sedan dessutom tänkt bygga över det så att du måste riva för att dränera senare så är det ju ännu enklare. Tips att ha lite stödvärme i garaget iaf. Om du inte skall använda det som garage så finns det ju inget som hindrar att du värmer upp det mer. Golvet ovanför blir åtminstone varmare.
Din tolkning är helt rätt!

Jag tänker att om man ska värma upp garaget så åtgår det väldigt mycket värme då det finns stora ventilationshål i väggarna samt att ju golvet är oisolerat.

Bör man täta hålen och in med värme och låta golvet vara som det är? Knappast lönt att börja bila upp golvet för att isolera osv?
 
Redigerat:
TuXy skrev:
Nu kanske du tänkte dig att det såg ut på ett annat sätt så jag klargör :)

Under hela huset finns en källare, och 1/3 av denna källare utgör garaget. Dvs, garaget ligger under bottenvåningen i huset.
Då ska garaget självklart dräneras, jag tänkte mig att garaget var vidbyggt vid huset och att man skulle behöva riva garaget för att dränera under det. Vad du kan göra om du eventuellt vill gräva ut och värma garaget senare är att lägga dräneringen lite djupare så att du kan gräva ur senare om du vill.

Kör du in bilen i garaget? Isåfall så är det nog viktigare att ha en avfuktare där eftersom en bil drar in rätt mycket fukt.
 
TuXy skrev:
Din tolkning är helt rätt!

Jag tänker att om man ska värma upp garaget så åtgår det väldigt mycket värme då det finns stora ventilationshål i väggarna samt att ju golvet är oisolerat.

Bör man täta hålen och in med värme och låta golvet vara som det är? Knappast lönt att börja bila upp golvet för att isolera osv?
Jag skulle tätat (inte helt tätt förstås, utan "lagom"). Inte lönt att bila upp golvet för att isolera om du inte skall göra det av andra skäl. Men för att det skall torka ut någotsånär så får du ju ha lite värme på i källaren. Nu blir en sådan källare aldrig helt torr. Det ligger typiskt inget kapilärbrytande under golvet, och väggar osv. går det upp fukt i, men drägligt torr går det ändå att få den.

Om du som Pelpet säger kör in bilen så skadar det inte att ha lite värme, eller kanske ännu hellre en avfuktare (men dessa drar typiskt en hel del ström, bara så att du inte slösar med el istället när du tror att du sparar på värme).
 
Det låter klokt det ni skriver. Fast i övriga källaren, det som inte är garage är min tanke med dräneringen även att man ska kunna dra på lite mer värme och förhoppningsvis kunna använda källaren utan att frysa ihjäl. Garaget är enbart ett gammalt garage med en vanlig dörr till, så det används bara som förråd och i dagsläget är ingen avfukt och inte ens någon värme indragen i "garaget".

Tror ni man kan få en källare utan isolerad platta att fungera som ett utrymme där man håller ca 20 grader utan att spendera alla pengar på uppvärmningen, om man nu dränerar om med pordrän? Eller finns några tips & trix? :)
Svårt att veta hur stor skillnad det verkligen gör, men det är iaf en av tankarna jag har med dräneringen; att få den isolerande effekten!
 
Jag har en liknande källare, fast utan garage. Jag skruvade upp en massa radiatorer som gick året runt för att bli av med fukten innan omdränering (med två lager pordrän). Efter omdränering, dvs isolering så blev källaren så mycket varmare att jag inte behövde ha alls lika många radiatorer, och dessutom så kan jag inte skjuta till så mycket värme på sommaren utan att det blir för varmt, så jag tycker snarast att inomhusklimatet (kondensfukt) blivit lite sämre i (typ) augusti sedan isoleringen...

Kalla golv blir du dock inte av med. Inget en matta eller två inte kan fixa, men tänk på det.

Nu drar vårt hus ändå ganska mycket (billig fjärr-)värme så tag det för vad det är, men jag tror ändå att det är realistiskt, beroende på en hel massa andra saker naturligtvis.
 
Intressant.. Ur värmesynpunkt lär det alltså vara bra, det är ju faktiskt en stor grej i det hela att få det varmare utan att all värme försvinner ut.

Har du också ca 50 cm från marknivå ute till tak i källaren?
 
TuXy skrev:
Intressant.. Ur värmesynpunkt lär det alltså vara bra, det är ju faktiskt en stor grej i det hela att få det varmare utan att all värme försvinner ut.

Har du också ca 50 cm från marknivå ute till tak i källaren?
Ja, ungefär. Har inte mätt. Det är så källarfönstren får plats och lite till.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, ungefär. Har inte mätt. Det är så källarfönstren får plats och lite till.
Då är det ungefär likadant ja!

Det är ändå bra att det gör så pass stor skillnad. Jag provade i vintras med mina två radiatorer och då fick jag upp temperaturen till ungefär 16 grader och då var radiatorerna rejält varma hela tiden.
 
TuXy skrev:
Då är det ungefär likadant ja!

Det är ändå bra att det gör så pass stor skillnad. Jag provade i vintras med mina två radiatorer och då fick jag upp temperaturen till ungefär 16 grader och då var radiatorerna rejält varma hela tiden.
Det är ju svårt att sia, men några grader till lär du få upp. Jag märkte en klar skillnad.

MEN, kom ihåg att om radiatorer är original så byggdes dessa källare som kallkällare. Så du behöver antagligen fler radiatorer, särskilt om du bytt till en värmekälla med lägre temperatur (värmepumpar). Det är inte hela världen att skruva upp några extra, beroende på hur det är draget osv. Om huset är lite äldre så räcker antagligen rördimensionen till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.