Hejsan!

Det är visserligen en tid kvar innan vi ska flytta, men vi funderar ofta på hur vi ska göra med akvariet under flytten. Det är cirka 125L och det är inte så jättemånga fiskar i, men vi är rädda om de vi har.

Hur gör man? Ska man flytta dem separat i en spann och tömma akvariet på vatten, eller ska man lämna kvar fiskarna i akvariet med lite vatten i? :-?

Är det någon som vet utav egen erfarenhet?
 
Lämna inte kvar fiskarna i akvariet, ett akvarie spricker lättare i flytten än en hink. ;) Om du har möjlighet så kan du spara lite av det gamla vattnet för att "få igång" bakteriefloran snabbare när du startar upp karet på nytt.
 
Raketforskaren skrev:
Lämna inte kvar fiskarna i akvariet, ett akvarie spricker lättare i flytten än en hink.  ;) Om du har möjlighet så kan du spara lite av det gamla vattnet för att "få igång" bakteriefloran snabbare när du startar upp karet på nytt.
Okej. Låter som en idé, vi får fundera hur vi gör till själva flytten. Hade varit bra om man kunde spara så mycket som möjligt av det gamla vattnet, annars får man nog vänta alldeles för lång tid innan bakteriefloran stabiliserat sig.
 
B
Jag använde vår gamla "tillverka-vin" hink på ca. 25l när vi flyttade till vårt nuvarande hus. Hade lite mindre vatten i den under själva flytten och sen fyllde jag på med mer när hinken stog på plats i huset.

Det fina med hinken var att jag slapp dra igång hela det stora akvariet direkt efter flytten. Firrarna bodde i hinken i ca. 2 veckor. Akvariet var i 125l klassen.
 
brounar skrev:
Jag använde vår gamla "tillverka-vin" hink på ca. 25l när vi flyttade till vårt nuvarande hus. Hade lite mindre vatten i den under själva flytten och sen fyllde jag på med mer när hinken stog på plats i huset.

Det fina med hinken var att jag slapp dra igång hela det stora akvariet direkt efter flytten. Firrarna bodde i hinken i ca. 2 veckor. Akvariet var i 125l klassen.
Hm, okej... men klarar fiskarna sig så lång tid i en hink?? :-? Ska man ha pumpen i eller vad gör man? Spelar det någon roll vilka fiskar man har?
 
B
Jag hade mest ciklider i hinken, störst var en Jack Dempsey som var ca. 12cm lång. Jag hade inget reningsverk i hinken då den var spårlöst försvunnen bland flyttkartongerna, bytte ut vatten lite då och då istället. Ingen av firrarna dog så som svaret på din fråga om de klarar sig får jag besvara med ett ja :).

Olika fiskar är ju olika tåliga men så länge man kör med de "vanligast" förekommande arterna så borde det inte vara några problem så länge som man syresätter vattnet (genom reningsverk). Jag har flyttat mina fiskar i hink vid två tillfällen utan att några har dött.

Man bör dock vara lite försiktig när man startar upp akvariet på den nya platsen och vänja fiskarna med den nya vattnet. Det kan ju variera i sin karaktär beroende var man befinner sig i landet.
 
brounar skrev:
Jag hade mest ciklider i hinken, störst var en Jack Dempsey som var ca. 12cm lång. Jag hade inget reningsverk i hinken då den var spårlöst försvunnen bland flyttkartongerna, bytte ut vatten lite då och då istället. Ingen av firrarna dog så som svaret på din fråga om de klarar sig får jag besvara med ett ja :).

Olika fiskar är ju olika tåliga men så länge man kör med de "vanligast" förekommande arterna så borde det inte vara några problem så länge som man syresätter vattnet (genom reningsverk). Jag har flyttat mina fiskar i hink vid två tillfällen utan att några har dött.

Man bör dock vara lite försiktig när man startar upp akvariet på den nya platsen och vänja fiskarna med den nya vattnet. Det kan ju variera i sin karaktär beroende var man befinner sig i landet.
Ska man tänka på vad det är för hink? Ljus/mörk eller volymen av den?

Vi har två skalarer, två hajar och en Black Ghost. Alla är ju ganska stora, cirka mellan 10-15 cm långa.

Vi har funderat på att skaffa en stor behållare så man kan flytta över en stor det av vattnet också.

Hur stor tid kan de klara sig i en hink? Självklart kommer vi försöka lägga tillbaka dem i akvariet så fort som möjligt, men det beror på hur stor del av vattnet vi har möjlighet för att flytta över.
 
Jag har genomfört flera flyttar med 400 l akvarium och Discus... :D

Jag sparar så mycket det bara går av det gamla vattnet i stora plastdunkar, flyttar fiskarna i hinkar, och fyller sedan upp akvariet på det nya stället med det gamla vattnet + lite nytt. Sedan fyller jag på succesivt under ett par veckor med nytt vatten tills jag når normalhöjd i akvariet. Mina Discus har alla alltid klarat en sådan flytt.

Räkna med att flytta ett större akvarium är en heldagssyssla bara det...!

Lycka till! :)

P.S Nästa flytt blir tack och lov utan akvarium, eftar att ha skaffat två barn och hund prioriterade jag faktiskt bort akvariet... *inte utan en tår i ögat*... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.