Vi håller på förbereda bygga hus och det är dags att ordna VVS- och ventilationsritningar samt energi-beräkning. Vet ni någon/något företag som ni kan rekommendera ? Jag har fått en offert från FKL på 30k plus 15 k för el-ritning vilket jag tyckte var mycket. Men jag kanske har fel... Tack på förhand !
 
Behövs det så mycket ritningar egentligen?

Här hos mig fick jag en ritning över FTX-ventilationen för ca 3000 kr,
förmedlad via Soliduct, som sålde rör och ventiler.

Men för el och VVS finns inga ritningar alls. Byggde år 2010.
Byggarna körde med "standard-" eller "normal-"installation bara, och det blev OK.
Var toastolar, handfat och duschar skall sitta syns väl på planritningen?
Och, faktiskt, någon energiberäkning har aldrig gjorts :)
 
  • Gilla
Remco
  • Laddar…
I min kommun behövdes konstruktions-ritningar, ventilations-ritning, VA-ritning, värmeritning, energiberäkning och geoteknisk undersökning för att få startbesked. Det enda som faktiskt inte behövdes var el-ritning. En sådan vill å andra sidan elektrikern ha vid installationen.

Här en länk till Huddinge kommun och vad de vill ha:
http://www.huddinge.se/bygga-bo-och...d-och-tillsyn/handlingar-for-tekniskt-samrad/
 
Vi bygger i Botkyrka och det behövs en del dokumentation till tekniska samrådet. Tycker spontant att det är bra, då förbättrar man förutsättningar för ett lyckat projekt avsevärt.

Har beställt nu via Soliduct som Knock beskrev. Energiberäkning tror jag också att jag hittat någon. Ska bara kolla VVS nu. Enligt entreprenören behövs det ingen el-ritning. Ska diskutera lite med en kille i samfälligheten som jobbar med installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.