anders07 skrev:
Som finne så ser ju bastun väldigt vacker ut att titta på, speciellt lavarna, så bra jobbat där! :)

Dock förstår jag inte varför man så ofta bygger bastu i Sverige utan golvbrunn i bastun?
För det första så vill man ju kasta bad sen så ska bastun fuktas (=duscha väggarna) under uppvärmningen och sen vill man ju kunna spola av lavarna och golv rejält...
Förutom att man vill tvätta sig i bastun efteråt dvs skopa några skopor över sig med varmvatten från bastutanken. Mesiga svennar kan blanda med kallvatten från tunnan under stupröret.
 
Redigerat:
Blir ju superfint. Funderar själv på att ansiktslyfta vår bastu och tar nog och kopierar dina lavar rätt av! =) Dörren ser också jättefin ut, var har herrn inhandlat den?

Blir grymt!
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
glömde svara, dörren fick jag av en kompis som rev ut sin bastu. inköpt nån gång på 80talet. så den kan bli svår o hitta
 
Riktigt snyggt. Jag har just påbörjat mitt bygge, har liknande bod som dig. Här blev det två gamla utedass som fick sätta i livet till..
Hur har du gjort med all el och vad har du använt för lampor? Jag försöker hålla ner kostnaderna.. Har du idéer vart materialet är billigt men funktionellt? Ge gärna lite andra tips på hur du skulle gjort såhär med facit i hand..
Kul att följa ditt jobb, kör hårt!
Mvh
Nikke

meckis skrev:
glömde svara, dörren fick jag av en kompis som rev ut sin bastu. inköpt nån gång på 80talet. så den kan bli svår o hitta
 
Har tur med en fru som jobbar på ahlsell, så allt elmaterial e köpt där. Väggpanel hittar du billigast på byggmax, lavar är tyvärr dyrt, men absolut billigast om man bygger själv. Ren kostnad för trä till lavarna ligger på 2000 för mig. För o spara kan du använda kvistfri furu, men varmare. Asp e att föredra
 
Det är täta bastulampor jag köpt!
 
Ryggstöd uppe, tänkte först gjort svängda, men blev matt o gjorde det enkelt ist. Nu är det klart!!! ImageUploadedByTapatalk1393084056.224215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Nice!
 
Fin bastu, säger jag så här ett år efteråt! Jag har bastat hela livet. Varför vill man ha ryggstöd? De blir ju lika varma som väggen, och att luta sig mot den skållheta väggen är ju en lätt masochistisk känsla ..
 
lite mjukare än kanterna på panelen, men tycker faktiskt dom upplevs svalare då densiteten e lägre på aspen. men e man lagd åte det masochistiska håller e det bara o riva ner.. :)
 
Riktigt snyggt
ser proffsigt ut rakt igenom!

Blir sugen på att renovera vår bastu 'a 1968 när jag ser detta (y)
 
Ser snyggt ut, men det är inte en finne som byggt det?!

I Finland så börjar man med att sätta ut översta laven så högt som möjligt och bygger sedan nedåt. I bastun ska man sitta så högt som möjligt för värmens skull, sen har man lavarna på olika nivåer för att välja temperatur. Sitter man så lågt som man gör i "svensk" bastu blir det inga temperaturskillnader att tala om.

Grundregeln är att då man sitter på översta laven ska bastuaggregatets överkant vara lägre än dina fötter. Isolering och ångspärr är en annan diskussion och beror på hur utrymmet ser ut där bastun byggs.

Det är inte menat som kritik på ett fint bastubygge med bra finish.
 
Bara att konstatera att man alltid har mer att lära :) Intressant med tanken med översta laven. I mitt fall hade man kunnat höja den ytterliggare 15cm, men nu lär det inte ändras. men som sagt, alltid bra till nästa bygge!
 
Nice bygge! Vilka mått har bastun? Funderar själv på att bygga bastu i samma storlek...

MVH

Daggen
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
den e ganska kubisk, ca 1.90x 1.80. men som sagt se till att bredden är minst så du kan ligga ner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.