Har en bar med hylla och spegel som gjordes av tidigare ägare på -70 talet.
Det sitter 2 st väldigt speciella lysrör här. Det är 2 st stora socklar som kontakter i varje ände per lysrör. Jag har tidigare lyckats få tag i dom men nu verkar det svårare.
Hornbach har haft dom tidigare, dom var dyra mellan 90-130 kr st.
De är ungefär 50 cm långa och är på 60 w vardera.
Fabrikaten är Linestra, Silvana, Philips.
Undrar vad som är så speciellt med just detta lysrör då det valts och enligt mig
inte verkar bättre än andra lysrör. Väldigt hög effekt 120 w på en meter utan att det
lyser starkt. De är också svåra att ta loss och byta då plastsockeln lätt går av vid glaset. .

Någon som vet vad som är bra med dessa lysrör och var man kan hitta dem ?

Är det bättre att ta bort dem och sätta en annan vanligare lysrörsarmatur ?
Helst med mindre effektåtgång då de lyser ofta.
Isåfall vad kan passa bra lysrörsmässigt att lyssa upp en barhylla med spegel,
lysrören är dolda bakom en list så de belyser bara nedåt.
Kanske finns det något lysrör som passar bra för just detta ändamålet ?
 
Effekten du nämner tyder på att det kan vara glödlampor i form av lysrör. Kan du lägga upp en bild?
 
Jag skall se om jag kan ordna en bild på något sätt.
Dom sitter i armaturen och lite svåra att ta loss.
Skall se om jag hittar något på nätet.
 
Det kanske duger me en bild där de sitter i armaturen.
 
Osram har LED varianter av dessa Linestra rör, kostar ca 200-300 kr. Sök på Linestra LED, vissa Bauhaus har fått in dem nu också...
 
Ja lysröret heter Linestra eller Opalrör.
Jag tycker de är väldigt dyra, vad är det som är så
speciellt med dem ? Mina var på 60 W vardera, varje rör ca 50 cm långt.
Hela 120 W. till 1 meter spegelbelysning.
Ett rör som jag har kostar ca 200 kr när det gäller den gamla varianten med hög effekt.
400 kr för bägge och de räcker ungefär 6-12 månader när man har tänt någon timme om dagen.
Dessa är svåra att hitta nu. Det är snålare LED varianter och de är ännu dyrare,
har sett priser på 349 kr/st för 13 W. Det är dubbelsockel på de jag skall ha.
Jag postar en länk på en bild hur de ser ut.

http://www.led-huset.com/osram-opalror-2-sockel-60w-230v-420lm/3293-0
 
Jag har aldrig sett just den rörtypen, men känner igen fästena/kontakten. Vi hade sådana som var centrummatade som spegelbelysning i vårt gamla badrum.

De är dyra för att de är väldigt udda. Och det är som sagt glödtråd i dem, så det är alltså egentligen en glödlampa.
 
Janneman skrev:
Ja lysröret heter Linestra eller Opalrör.
Jag tycker de är väldigt dyra, vad är det som är så
speciellt med dem ? Mina var på 60 W vardera, varje rör ca 50 cm långt.
Hela 120 W. till 1 meter spegelbelysning.
Ett rör som jag har kostar ca 200 kr när det gäller den gamla varianten med hög effekt.
400 kr för bägge och de räcker ungefär 6-12 månader när man har tänt någon timme om dagen.
Dessa är svåra att hitta nu. Det är snålare LED varianter och de är ännu dyrare,
har sett priser på 349 kr/st för 13 W. Det är dubbelsockel på de jag skall ha.
Jag postar en länk på en bild hur de ser ut.

[länk]
Tror att led blir billigare ändå totalt.
Håller längre och drar mindre ström.
 
Kan det vara ide att byta ut allt till en vanlig billig lysrörsarmatur,
Sådan som sitter i vanliga taklysrörsarmaturer ?
Finns de i ca 50 cm längd eller 100 cm ?
 
Skall du montera lysrör i befintlig armatur krävs det att du också får plats med drivdon. Får du plats med allt och är beredd att lägga ner jobbet så är det ingen dålig lösning. Fast om det finns LED-lampor som passar i befintliga socklar så är det betydligt enklare.

Gissningsvis har dessa rör inte överlevt glödlampsförbudet. 420 lumen från 60W är ganska dåligt även för en glödlampa. Möjligen är svaret på din fråga om fördelar att de inte har några fördelar framför vanliga lysrör och att det är därför som de är ovanliga.
 
M
Kan det vara så att man valde dem på grund av ljustemperaturen? Vid baren kanske man ville ha en mysig glödlampston stället för kall och steril lysrörston på ljuset? Bara en okvalificerad reflektion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.