Hej det är så att jag har lite små lån som jag hade hoppats på att banken kunde skriva in i bolånet samt att jag behöver pengar till renovering samt till byggnad på huset. Köpte huset för 850.000 har 3 lån 1 på ca 85.000 2 ca 67.000 och 3 på 200.000 har fått en förhandsvärdering på huset vad det kommer vara värt när det är färdigt då kommer det ligga på ca 2.3 miljoner.... Nu till frågan tror ni banken kommer gå med på att lösa mina små lån samt låna mej pengar till renoveringen
 
Ja, det tror jag.

Har du någon bindningstid på de tre befintliga lånen så måste du betala ränteskillnadsersättning vid en tidigare inlösning men om du inte har det bör du lösa in dem så fort som möjligt. För jag antar att räntan på dessa smålån är högre än den ränta du kommer få när du lånar till din renovering.

Hur mycket pengar behöver du låna och hur mycket är huset värt idag?
 
1 lån är ett medlems lån på min bank 2 är ett bil lån 3 är lån till min far.... Huset idag är kanske värt 1.3 miljoner har inte gjort någon värdering.... Tänkte att jag skulle låna 700.000 för då täcker det lånen samt att jag har pengar över till renoveringen
 
Vill tillägga att jag endast bott i huset ca 3 månader men gjort en omfattande renovering under dessa månader
 
Ta ett lån med fastigheten som säkerhet och gör dig av med de andra lånen. Tänk på att ta ett lån som har en och samma bindningstid. Rekommenderar dig att ta ett "rörligt" lån eftersom det är billigast. Att låna 700 tkr borde inte vara ett problem men du måste naturligtvis visa upp att du har en fast inkomst så att du kan betala räntorna annars kan det bli problem.
 
Fast inkomst har jag sedan 10år tebaks har ca 29500kr innan skatt... Hoppas man kan förklara på ett bra sätt på banken hur man tänkt....
 
Men kan man verkligen låna 700.000 på ett hus jag köpte för 850.000 har ju som sagt endast gjort en förhandsvärdering på huset... Vad finns det för olika lån alternativ?
 
700 / 850 = 82%, alltså väl inom "lånegränsen" på 85%.

Helt utan hänsyn till fastighetens "verkliga värde" då.
 
Verkar som man har goda chanser då
 
Bankerna vill inget hellre än att låna ut pengar till oss. Det är deras levebröd. Om bankerna fick bestämma skulle de låna ut 85 % av marknadsvärdet (som i de allra flesta fallen är högre än anskaffningsvärdet).

Men nappa inte på första låneerbjudandet utan ta det vidare till en annan bank för att se om de kan ge dig en bättre deal. På http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor kan du jämföra din ränta med andra.
 
Det jag vill säga är. Fråga banken hur långt ner de kan gå. Pruta!
 
Är lånen som du nämner i första inlägget dom enda lånen? Inget bolån? Hur mycket har du lån på totalt? Samt vad ska göras för renoveringslånet ?
 
Har bolån på ca 722.000..... För lånet jag söker på ca 700.000kr ska jag betala av mina små låna som jag nämnt tidigare sen resterande som blir över av dom 700.000kr ska jag bygga ut huset så jag får ett nytt badrum samt blir planlösningen ny i hela huset så det kommer nytt kök å så vidare
 
Du kommer inte få lån. Banker gillar inte att låna ut mycket pengar till personer som glömmer bort att de har bolån på två bruttoårsinkomster.
 
Moffen skrev:
Har bolån på ca 722.000..... För lånet jag söker på ca 700.000kr ...
Oj, då missförstod jag hela saken.
Hasse C ligger nog nära sanningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.