Vi har en kolfilterfläkt som knappt suger upp något iaf om man känner vid insuget, däremot så är det bra flöde vid utsuget där luften cirkuleras tillbaka. Jag kan inte mycket om fläktar med efter lite googlande så verkar det som själv kolfiltret behöver bytas ut, första filter gallret har vi rengjort. Men kolfiltret har vi iaf inte bytt under det året vi bott här.

Problemet är att vi inte kommer åt själv trumman eller filtret i sig, vi vet inte ens vilket märke det är på fläkten. Dock verkar den var integrerad med en Bauknecht mikrovågsugn, se bild. Men när vi kontaktar servicestället för Bauknecht så säger de att serienumret vi anger bara går till en mikrovågsugnen och söker vi på Bauknecht produkter på deras hemsida får vi inga träffar.

Så därför vänder vi oss till er och hoppas någon vet.

IMG_20150322_134431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20150322_134341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20150322_134357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även följande när jag öppnade upp vid utsuget.


IMG-20150322-WA0000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SBH skrev:
en bauknecht så klart letar på deras sida
[länk]
och hittar direkt
Okej jag sökte på service numret... Verkar finns olika varianter på den. Undra vilken som är den vi har.

Fattar inte hur man ska byta något filter eller var det sitter.
 
A
481948048355 är filter numret
och det sitter innanför metall filtrera, en svart fyrkantig ram
 
electroluxaren skrev:
481948048355 är filter numret
och det sitter innanför metall filtrera, en svart fyrkantig ram
Okej och det filtret ska passa till den modellen... Får se om det finns att köpa någonstans. Och så får jag försöka hitta var man kommer åt befintliga filtret, om det nu sitter ett där. Känns som att det borde sitta vid intaget men där är det inte mycket plats och vid uttaget är där bara en motor med en kanal ner som leder till sidorna av micron.

Manualen sa inte så mycket heller, det stod dock att kolfiltret var optionel. Undra om det innebär optionel som att den kan finnas oberoende av modell på fläkten eller optionel som att bara vissa modeller har den.
 
A
Om du har ett stort fyrkantigt hål när du tittar underifrån och metallfiltren borta ja då har du inget kolfilter. Men är det en fyrkantig platta så ta bort den
 
electroluxaren skrev:
Om du har ett stort fyrkantigt hål när du tittar underifrån och metallfiltren borta ja då har du inget kolfilter. Men är det en fyrkantig platta så ta bort den
Onekligen så verkar det inte som att det sitter något kolfilter i.

IMG_20150323_070225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150323_065724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150323_065709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag som trodde att kolfiltret var så mättat att det var den som hindra luften att sugas upp i fläkten. Med tanke på att det inte verkar vara så kanske det är dags att byta ut hela fläkten 😵.

Eller kan det vara något annat, någon som har några idéer?
 
A
nej du har inga kolfilter!
det skall sitta ett på var sida och låsas i mitten på bygeln som sitter i mitten.

troligtvis har den inte varit bättre än vad den är, utblåset har ju mindre area och upplevs som en starkare luftström.

ny fläkt betyder också ny eller ingen micro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.