Hej!

Har fått många bra svar om hur jag ska behandla vår nyinköpta bänkskiva från Bauhaus.

Nu står det mellan Bivax och Osmo hårdvaxolja. Jag ror det sistnämnda är vassare men jag gillar ju inte staka medel som kräver att man ska ha öppna fönster och akta sig för att få det på huden när man ska använda det så då lutar det mer mot Bivax.

Är Bivax helt ofarligt? Var kan man köpa det?
 
Blir tokig, läste nu att bivax är stark irriterande...

Finns det något milt medel?
 
Den där hårdvaxoljan luktar ju illa i några timmar men sedan inbillar jag mig att mycket av det farliga har dunstat bort... Hur som helst har vi hårdvaxet och det funkar verkligen riktigt bra och ytan är jättefin!
 
Måste ha varit något annat inblandat ämne som irriterar på den bivaxprodukten jag läste om. Det står ju överallt att bivax används i lindrande salvor...
 
Hårdvaxolja är starkt. Skönt om man är lite lat.
 
Osmo hårdvaxolja kan jag rekommendera varmt. Använde det på vår ekbänkskiva, också köpt på Bauhaus. Den luktar inte speciellt mycket ens när man penslar ut den. Den luktar ingenting alls ett dygn efter. Ypperlig produkt som dock är rätt dyr, men helt klart värt det. Vår bänkskiva är helt vattenavvisande.
 
Man bör dock påpeka att Osmos hådvaxolja bildar en hinna som är extremt hal jämfört med vanlig olja. Spelar ingen roll på bänkskivor men är inte helt optimalt i t ex en trapp...
 
Osmos hådvaxolja finns som "matt" också och den är inte lika hal och ser mer ut som oljat trä (dock aningen mer glans). Vanliga Osmos hådvaxolja ser ut som om trät vore lackat nästan (och är "hal")...
Oavsett vilken variant så är den helt suverän på träskivor, vi har nu t.o.m. skivor i badrummet med handfatet på som har Osmos hådvaxolja och de har stått pall nu i två år utan minsta vattenmärke.
Det finns också "våtservetter" som har olja i sig som man kan använda för att "lappa" lite på ställen där det slits mer, t.ex. där skärbräde e.dyl. ligger och gnuggar ofta.

Den slutar lukta efter den härdat efter två-tre timmar.
 
Jag har också den matta varianten specifikt avsedd för bänkskivor kallad Top oil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.