Hej!

Vi har ett litet land på vår framsida där vi vill plantera ett prydnadsträd. Jag känner mig ganska blank på växtkunskaper och tar gärna emot råd.

Förutsättningar:
* Litet land på 1x1m (rötterna kan dock växa vidare mot gräsmatta)
* Västerläge med ganska mycket sol
* söker ett ca 1.5m högt stilrent prydnadsträd på stam som är snyggt året om men gärna får blomma fint på vår/sommar

Tacksam för hjälp!
 
plan-g skrev:
Hej!

Vi har ett litet land på vår framsida där vi vill plantera ett prydnadsträd. Jag känner mig ganska blank på växtkunskaper och tar gärna emot råd.

Förutsättningar:
* Litet land på 1x1m (rötterna kan dock växa vidare mot gräsmatta)
* Västerläge med ganska mycket sol
* söker ett ca 1.5m högt stilrent prydnadsträd på stam som är snyggt året om men gärna får blomma fint på vår/sommar

Tacksam för hjälp!
Jag hade satt en magnolia, kanske en stjärnmagnolia. Eller en azalea, är dock mer buske...
Googla och se och kolla även vilken jord ni har.

Ett annat fint alternativ är någon typ av japansk lönn. Blommar dock inte.
 
Du beskriver inte så mycket om växtplatsen men jag tycker du ska fundera på storleken. 1,5 meter är väldigt litet för ett träd. Jag skulle satsa lite högre oavsett hur mycket plats du upplever att du har.
Magnolior finns det massor av som är fina. Själv är jag väldigt förtjust i Skenkamelior. De får fina små blommor och vackra röda höstfärger. Iallafall den varianten jag har.
 
Tack för svar.

De magnolia jag var och tittade på idag var mer buskformade med många små stammar.¨Otroligt fina blommor på magnolia dock.

Jag är mer ute efter något modernt med en smal stam och en välavgränsad typ "boll" med grönt.

Något jag hittade och gillade var buxbom på stam. Erfarenheter från den?
 
Östlund skrev:
Jag är ganska grön på växter :p

Men en uppstammad syren är fin [länk]

Vi hade en sådan på balkongen när vi bodde i lägenhet. Dock blev den inte så stor då den satt i kruka.
Den var fin! Ska kika på sådana i veckan. Jag märkte att jag var lite tidig för säsongen i butiken idag då de inte fått in så mycket än. Det skulle komma i veckan.

Men en syren är väl bara fin en kort period på året å andra sidan. Buxbommen ser väl likadan ut jämt om jag förstått det rätt.
 
Buxbom är det klassiska om man vill klippa till geometriska former. Men det kräver mycket jobb för att få ett bollformat träd, det är ju en onaturlig form som trädet kommer sträva efter att slippa. Man kommer få gå med sax och forma flera gånger varje sommar. Men det går en sjukdom på buxbom just nu så det är inget bra val för tillfället.
 
Sedan så luktar dom ju lite speciellt, Buxbomen alltså.
Jag tycker dom luktar gott, medans andra säger att dom luktar urin :)
 
Kalle B skrev:
Buxbom är det klassiska om man vill klippa till geometriska former. Men det kräver mycket jobb för att få ett bollformat träd, det är ju en onaturlig form som trädet kommer sträva efter att slippa. Man kommer få gå med sax och forma flera gånger varje sommar. Men det går en sjukdom på buxbom just nu så det är inget bra val för tillfället.
Okej! Det skulle nog passa in väldigt bra på vår framsida i alla fall. Jag har också hört om den sjukdomen, hmm...

Vet du några liknande alternativ som kanske är mer lättskötta och friska?
 
Klotrobinia kan passa för dig!

Även klotlönn men dem får man beskära så den håller sig liten..
 
Jag rekommenderar också klotrobinia. Den har ett underbart frodigt bladverk och man kan köpa den med önskad höjd. I min förra trädgård klippte jag den inte och den blev jättestor och förlorade den runda formen. I min nuvarande trädgård har jag satt 3 st med en stam höjd på 180 cm och en krona på ca 4 m. Mycket snyggt!

Man klipper den med sekatör (som en "igelkott") när den tänder i maj; det tar inte många minuter. Lägger snittet någon cm utanför föregående års beskärning .

Den har 2 nackdelar: tänder förhållandevis sent i maj men växer till sig mycket snabbt. Den ger rotskott som kan dyka upp lite här och där. Därför är det inte lämpligt att sätta den i närheten av rabatter eller på en grusplan. Mitt på gräsmattan är perfekt! Då hinner inte de taggiga rotskotten etablera sig.
 
Ett annat fint alternativ är Carmencitarönn, både blommar på våren och blir otroligt vacker på hösten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rosenmandel el rosenhagtorn?

De blommar vackert på våren.

Rosenhagtorn blir kanske ngt större.

Hm, 1,5 m högt, då får man grenverket precis rätt i ögonen...
 
Detta är min önskelista på prydnadsträd: Accolade, persika, äppelträd, glanskörsbär, kopparlönn, magnolia(olika sorter ex kobus), vitbrokig lönn, professor Sprenger apel, profusion apel alt stenström , valnöt manchurisk, magnolia galaxy, malus evereste, stockholmsplatan, tokyokörsbär, kärrek, ullungrönn, gulbladig pelarbok, Amelanchier ’Robin Hill’.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Ville med listan ge lite olika tips. 1,5 m högt träd är ett väldigt litet träd som troligen blir alldeles för smått i förhållande till huset. Personligen är jag inte så förtjust i toppympade träd utan stammar gärna upp ett träd eller köper stora träd från början som är bottenympade eller icke-ympade. Prydnadsaplarna är överlag fina (fin blomning, blir inte så stora, fina frukter på höst och vinter) och enkla att odla. Om man tvunget ska ha toppympat så är ’Accolade’ en favorit.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.