Hej.
Vi tittar på ett funkishus som har varit två lägenheter. Då vi vill ha det som ett hus vill vi slå ut en del väggar och sätta upp en del andra.

Har bifogat källare, entréplan och ovanvåningen. Vi vill ändra ganska mycket.
Kärnfrågan är, är korset som går mitt igenom huset bärande? Det lilla jag kunnat läsa mig till är att funkishus har väldigt lite behov för bärande väggar. Men jag är inte byggnadstekniker så vill vara säker.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hjärteväggen är oftast bärande för de tvärgående takstolarna.
Tänk efter före. Den nuvarande planlösningen (inte nyttjande, utan var väggarna finns) är ganska typisk för funkishus. Ändrar ni det så ändrar ni helt husets karaktär och riskerar att utsidan passar inte till insidan. Speciellt de långa vardgasrummen är värda att spara som de är, eventuellt med en skjutdörr mellan halvorna.
Fördärva inte huset.
 
Ja, förstår det. Men vi är en stor familj och väntar tillökning så därför kollar vi på detta. Vi vill ha öppen planlösning i kök vardagsrum för det är så vi vill leva. Förstår att funkishusen inte är byggda på det sättet,
För mig är inte planlösningen det som avgör hustypen utan där vill jag ha det funktionellt för min familj. Men tack för svaret Thomas :)
 
Hej, lånar tråden lite om det går bra. Har nämligen samma fråga om vårt funkishus från 1933. (Ledsen Thomas!).

Bifogar här väldigt otydliga originalritningar samt uppmätning från 1967.
Väggen vi vill riva är rödmarkerad. Väggen som är markerad med grönt är redan öppnad men man har stadgat upp den med en bjälke i taket, som i sin tur vilar på en stående balk bredvid murstocken.
Vilket sluter mig till att tro att det är den grönmarkerade väggen som är bärande.
Samtliga golv på övre plan ligger i vinkel med rödmarkerad vägg, som i sin tur då BORDE vara spikade i takbjälkar som ligger parallellt med rödmarkerad vägg. Kan man då sluta sig till att dessa takbjälkar vilar på den tvärgående väggen?

Tacksam för svar!!!

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gubbtjyv. Den rödmarkerade väggen ser definitivt ut att vara bärande eftersom det finns en motsvarande på övervåningen som takstolarna vilar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.