Hallå,
Källare, hus från 36, behöver bredda en dörr då jag ska göra om badrum till pannrum.

Så  här ser dörren och området kring den ut innifrån badrummet. Som ni kan se är det löst murat till vänster om dörren.
Badrumsdorr_02.jpg

Ovanför dörren trodde jag att det skulle ligga någon balk då ju dörren är i hjärtväggen i källaren. Icke, det är bara lite "löst" murade tegelstenar som ju dessutom inte vilar på "fast" vägg runt dörren utan i linje med den (se pilar). Kan ju knappast tas upp några krafter där väl?!
Badrumsdorr_01.jpg

De löst murade tegelstenarna är inte ens lika tjockt lagda som väggen utan är bara precis ovanför dörren. Nedan visas dörren från andra sidan. Bakom plasten (ledsen för den, hoppas det syns i alla fall....) kan ni se att det är tomt under taket, in till dörren.
Badrumsdorr_03.jpg

Nu är frågorna:
1. Ligger balken inne i taket på något sätt, bör jag rensa och titta efter?
2. Kan jag ta bort de "löst" murade tegelstenarna ovanför dörren? Eller ska man misstänka att det ligger en massa armering inne bland dem?
3. Kan bredda dörren, åt höger sett innifrån badrummet, dvs inte bara ta bort det löst murade till vänster om den (se första bilden ovan).
 
De löst murade stenarna kan du ta bort utan problem men jag skulle inte ge mig på att riva mer utan att reda ut hur det bär. Vad är det för bjälklag över? Trä? Betong? Om det är trä kan det ligga en avväxling inne i bjälklaget som vilar på teglet bredvid öppningen. Om det är betong kan du nog bredda öppningen någon decimeter utan att riskera något.

/Ingenjören
 
Bjälklaget är av trä. Har inte rensat mer i putsen precis över dörren för att se vad som finns där men om man knackar på det så låter lite "ihåligt" precis som tegelstenarna. Har inte knackat ned någon takputs för att se om man får reda på mer.

Jag har ytterligare två dörrar i väggen. En ligger strax bredvid och verkar ha massivt material (15-20cm ) över sig, har knackat på materialet inte skrapat bort putsen för närmare undersökning. Samt en dörr ~3m bort som går ända upp till taket, ungefär som den dörren vi talar om i denna tråd, dvs avväxligen skulle ligga ovanpå väggen, i taket.

Ska jag således misstänka att avväxlingen ligger ovanpå väggen, i taket så att säga?!? Eller kan det vara en bjälke som löper utmed hela hjärtväggen?
 
Jag tycker väggen verkar ganska tjock.
Jag murad själv en gång "lite löst" i en bärande väg och stöttade upp teglet underifrån medan jag  la järn emellan teglen och fyllde med betong.

Det kan kanske hända att du har betongbalk innan för de tegelstenar som verkar lösa. Tycker det borde gå att spika in ett fint armeringsjärn ovanför dörren för att testa om det finns en balk.

Jag tror ju inte på nån avregling i träbjälklaget, snarare att det inget finns alls men det beror på hur resten av väggen ser ut och det fanns 2 dörrar till. Svårt att veta.

Du kan ju stötta upp på båda sidor bara, ta bort teglet och in med en balk.
 
Då får jag ju rätta några av mina kommentarer ovan  :p Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41421/0

I enlighet med mina upptäckter där har jag ju lite svårt (?) att frilägga och se vad som finns ovanför dörrhålet. Jag har borrat precis bredvid det och där var tjockleken på betongen 7-8cm.

- Borde väl därmed inte vara något problem att ta bort det lösa teglet ovanför dörrhålet och ta bort dörrkarm etc...
- Om jag vill bredda dörren ~5-10cm åt höger enligt den översta bilden, dvs inte där det är "lösa" tegelstenar vertikalt, bör jag stämpla och sätta in en balk ovanför det nya dörrhålet, en bit in i de omgivande väggarna? Eller är konstruktionen så "bunkeraktig" som jag tror så att det inte borde spela någon roll så att det bara är att skära ner!?? Fullt medveten om att ni inte kan ge bergsäkert svar utan att komma hit och känna på grejjorna  ;), men vad tror ni?
 
Jag tror att det kommer att klara sig. Vi verkar som sagt ha liknande konstruktion på husen (se mitt svar i din andra tråd) och jag har gjort en dörröppning på ca 90 cm i en källarvägg utan problem (än...)´. Vad jag inte upptäckte förrän efteråt var att en av balkarna ligger mitt i dörröppningen. Men allt står och det har inte rört sig en millimeter så jag sover lugnt om nätterna.
 
Tackar! Och hur lång tid är "upptäckte förrän efteråt" ::)

Om mitt sökande efter stålbalkar i bjälklaget har lyckats så har inte jag någon sådan precis i dörröppningen så jag känner mig rätt lugn...

Nåväl, ytterligare synpunkter mottages med tacksamhet  ;)
 
swehjo skrev:
Nåväl, ytterligare synpunkter mottages med tacksamhet ;)
Du, nu tar du på dig cowboy-hatten och petar bort dom där tegelstenarna - det låter ju som om dom kommer trilla bort av sig själva snart ändå. Så länge du inte behöver ta i hårt för att få bort prylarna är det knappast bärande.

Hittade en gammal tråd från den gången jag gjorde ett nytt hål i källarens hjärtvägg:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25127/11#11
 
Pojkar och flickor, ni är för långsamma - balken är redan fastgjuten i den nya källarväggen....
;D ;D ;D

Definition av ett rör
ja jävlar...

Du, nu tar du på dig cowboy-hatten och petar bort dom där tegelstenarna
Jag är en jävel på att diskutera pyttesmå millimetergängor i Solex' förgasarhus av zinkgods och vilket fabrikat och ytbehandlingar bultarna i vänster framskärm ska ha på Mercor från april -57. Men tegelstenar, betong och gjutjärn får mig att sova extremt dåligt, om överhuvudtaget :p  ;)

Meddelandet har dock gått hem; Stetsonhatten är på polering och jag ska nog inte bara ta bort de "lösa" tegelstenarna, jag ska till och med ta bort lite mer  :surprised:  :surprised:

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.