Tjena,
Har en 110kvm 1,5 plans villa som skulle behöva stambytas p.g.a. rostiga gjutjärnsstammar. Huset har avlopp på alla tre plan inkl källaren.
Är det någon som har gjort något liknande i stockholm, vad kostar det att göra (med hantverkare)?
Vad ska man tänka på / inte glömma bort?
Gjutjärnsstammen ligger utanpå liggande i taket i källaren vilket borde göra det ganska enkelt där i alla fall.

/h
 
Krilleman
Hur långt är en snöre?

Oerhört svårt att uttala sig om prismässigt med den enda ledtråden att avloppet ligger synligt i källaren. Var går stammen uppåt? Vad behöver rivas och lagas för att göra detta ingrepp? Badrum? Kök? Väggar? Golv? Tak?

Variablerna är många och du måste nog låta någon komma och kika på saken.

Många yrkesgrupper som ska samordnas...
 
Passa också på att byta gamla kallvattenrör av järn i samma veva. Kanske komplettera med varmvattencirkulation i samband med stambytet.
 
O
Tja.. jag diskuterade VVC i villa med en röris han rekommenderade inte det.
Kom inte ihåg varför, men jag litar på hans råd...
I ett flerbostadshus, absolut! Nått annat vore nästan kriminellt! ;)
 
krilleman_215 skrev:
Hur långt är en snöre?
Dubbla längden från mitten......
 
Odjuret skrev:
Tja.. jag diskuterade VVC i villa med en röris han rekommenderade inte det.
Kom inte ihåg varför, men jag litar på hans råd...
I ett flerbostadshus, absolut! Nått annat vore nästan kriminellt! ;)
Kan man klara sig utan VVC så är det väl bra. Ett VVC-system gör ju att man hela tiden kyler av varmvattnet och det tvingar en värmepump att köra igång oftare för att hålla en given temperatur vilket är dåligt för livslängden på pumpen. Jag själv har dragit VVC i mitt hus i samband med att jag renoverar det eftersom vi har gott och väl 25 meter rör mellan vår pump och det bortesta badrummet. Det gjorde att det tog flera minuter att få fram varmvatten innan vi installerade VVC. Jag tror nog att jag bara tvättade händerna i varmvatten två gånger under tre år i just det badrummet. Nu tar det bara 2 sekunder ungefär innan varmvatten är framme och det är betydligt trevligare för komforten.
 
  • Gilla
hjaelte
  • Laddar…
Hej,

Jag bytte avloppsstam till badrummet på andra våningen i villan. Stammen går från källaren och rakt upp till andra våningen till badrummet. Bilade inte upp golvet i källaren utan anslöt till det gamla avloppet strax ovanför golvet. På första våning öppnades väggen för att kunna dra avlopp och vattenrör (Pex). Detta kostade totalt ca 18 tusen inkl material och ihopspikning av väggar (ej tapet och spackling) har jag för mig. Detta var en del av den totala badrumsrenoveringen. Hoppas att det hjälper dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.