Hej!

Jag och min sambo har hittat en fin tomt som passar oss bra. Tomten säljs via ett husföretag.
Det är 5st tomter som ska säljas totalt. Den tomt vi är intresserad av gränsar till en befintlig fastighet.

Tomterna är ej avstyckade ännu.
Nu såg vi igår när vi var dit och tittade att grannen i den befintliga fastigheten har sin infiltration på vår tänkta tomt. Den är ju iofs inte så stor och ligger precis mot deras tomtgräns.

Vad tror ni om detta? kommer Lantmäteriet att godkänna en avstyckning med grannens avlopp på "vår" tomt?
 
Med ett servitut om avloppsanläggningen så borde det väl inte vara något problem. Att ett avlopp eller t.ex. brunn anläggs på en granntomt är inte helt ovanligt.
 
Du får lov att kolla om det finns ett servitut eller om grannens infiltration är ett svartbygge som kan skapa problem i framtiden

Och det påverkar ju er i form av att ni inte kan bygga eller anlägga på den platsen, men hurvida det påverkar avstyckning eller bygglov får ni kolla upp med Lantmäteriet samt kommunen! Hade inte litat på säljaren.
 
Okej, det känns lite olustigt men samtidigt är det en sån liten del av tomten.
 
Jo, eftersom avstyckningen inte är klar så finns ju inga papper om servitut för just den plätt vi hade tänkt oss. Men absolut ska vi ju kolla det senare.

Det är inte så värst lätt att hitta bra tomter runt Uppsala
 
Hemmakatten
Kolla med kommunens miljö- o hälsonämnd (eller motsvarande) att grannen har tillstånd för avloppsanläggningen och att den ligger på den plats som tillståndet anger.

Personligen skulle jag absolut inte vilja ha en avloppsanläggning på min tomt. Den kan börja lukta illa, infilttationsbädden är uttjänt efter 20-30 år och behöver då är grävas om alternativt anläggas på annan plats. Man kan inte borra/gräva en dricksvattenbrunn nära eller nedströms från avloppsanläggningen.

Ni behöver ju plats för egen avloppsanläggning o dricksvattenbrunn (om det nu inte blir kommunalt VA. Har ni plats för det?

För övrigt är jag skeptisk till att ha något härskande servitut på min fastighet överhuvudtaget. Det blir alltid problem förr eller senare. Och värdet på fastigheten kan minska.

Finns det ingen annan tomt ni kan välja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.