Hej.

Har funderingarna på att slänga upp en vedbod nu i sommar här.
men hur stor bör den vara ?
jag tar hem ca 20 kubik långved..(timmer) vet inte hur mycket det blir när det är kapat och klyvet.

vedboden i sig ska vara så pass stor så de får plats utan att jag ska behöva stapla det..
Någon som är kunnig i detta och kan ta fram lite mått på längden X Bredden X höjden
så det får plats ?

Sen en sak till.
Hade tänkt gjuta några fyrkanter kanske ca 40x30 klumpar och ställa det direkt på marken som sedan vedboden ska stå på..

Hur mycket kan man förvänta sig att den kommer att röra på sig ?
 
M
Ungefärligen kan man räkna att 1 kubik massaved FUB blir ungefär det dubbla kapat och kluvet, stjälpt mått. Alltså behöver du en vedbod som rymmer 40 kubikmeter. Det är en skapligt stor vedbod.
 
Ca 4 x 5 x 2,5 meter alltså.

men det verkar vara ett opraktiskt (och fult) sätt att förvara veden.
Varför inte trava den?
Det finns väl knappt något snyggare än en "välbyggd" vedtrave?
 
  • Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
kick3n skrev:
jag tar hem ca 20 kubik långved..(timmer)
Hur är dessa mätta. Travat, FUB ? För att fortsätta behövs den informationen. Finns nästan hur många vedmått som helst.
 
M
lbgu skrev:
Hur är dessa mätta. Travat, FUB ? För att fortsätta behövs den informationen. Finns nästan hur många vedmått som helst.
Vanligtvis, mig veterligen, mäts massaved i hela stockar i FUB, Fast Under Bark, även kallat fastmeter. Travat, stjälpt osv används väl endast när man snackar om färdig ved?
 
MaxPax skrev:
Vanligtvis, mig veterligen, mäts massaved i hela stockar i FUB, Fast Under Bark, även kallat fastmeter. Travat, stjälpt osv används väl endast när man snackar om färdig ved?
Det beror på vilka som handlar. Är det ett företag som köper så är det oftast FUB, men ifall någon köper från grannbonden som själv gjort en gallring så är det ofta travat mått som gäller.
 
M
lbgu skrev:
Det beror på vilka som handlar. Är det ett företag som köper så är det oftast FUB, men ifall någon köper från grannbonden som själv gjort en gallring så är det ofta travat mått som gäller.
Vi har köpt från flera olika bönder runt ikring här och det har alltid varit fastmeter, så det varierar nog mellan olika områden, men som du skrev innan behöver man nog veta vilket mått som gäller för TS för att ge bra råd.
 
30 - 35 cm ved.
 
MaxPax skrev:
Vi har köpt från flera olika bönder runt ikring här och det har alltid varit fastmeter, så det varierar nog mellan olika områden, men som du skrev innan behöver man nog veta vilket mått som gäller för TS för att ge bra råd.
Är man ovan vedköpare är risken uppenbar att man inte vet vilket sorts mått man köpt. Fast om man säger priset per kubikmeter så ger det sig nog då priset för travat lär ligga på ca. halva massavedspriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.