Hej nu är jag här igen.
Jo jag är lite sugen på att utöka mina arealer bor ute i skogen med bara två grannar (200meter till närmsta).

Tänkte utöka mina arealer på två håll om grannen och jag kan komma överens (vi har en god relation).
Men hur fasiken ska man värdera marken?

På ena sidan är det ett kallhygge i ett vattensjukt område (tänkt gigantiskt surhål).
I motstående så är det bara sly i en backe som egentligen inte går att bruka.
Längst ner finns ett stengärde skarp lutning ner till stengärdet och högst upp går vägen.
Dvs går inte att avjämna på något sätt egentligen som blir bra.

Fyller man så begraver man stengärdet och gräver man så skiter sig vägen.
Tanken med den affären är att dika ut kalhygget och dumpa vattnet ner i backen på andra sidan vägen (ja jag vet att jag kommer få gräva ner en vägtrumma)

Men i vilket fall hur ska man värdera marken så man kan ge grannen ett rättvist bud?

Hur ska man lägga upp det rent juridiskt?
Saknas ju egentligen några gränser idag (finns ett riktigt gammalt dokument hos kommunen som hänvisar till landmärken som ingen vet vad dom är eller har varit utan det råder en tyst överenskommelse grannar emellan om vart gränserna går som inte finns nertecknad.

Kan säga att det var lite spännande när jag skulle gräva avlopp.

Men det är ju bra att nu när jag har goda grannar och ändå vill utöka mina arealer få gränserna dragna en gång för alla.
Är ju skönt om man skulle få nya grannar som inte går att komma överens med iaf.

Vad skulle ni tro att det kostar att ta ut lantmäteriet och få allt korrigerat?

Har inte en susning om hur man gör sånt här i praktiken.

Hade varit gött om vi grannar fick kladda själva på en karta och skicka iväg men så funkar det nog inte är jag rädd ;)

Några tips på hur man ska lägga fram det till grannen?

Med vänlig hälsning H
 
Hej Hemmek!

Jag bor kanske i en grannkommun till dig :)

Det första du skall göra tror jag är att höra med Lantmäterimyndigheten hur de ställer sig till en sådan fastighetsändring.
Min erfarenhet av LMV är att de är väldigt restriktiva (och griniga) när det gäller att stycka av, sälja och köpa markbitar.
De är, i min uppfattning, lite småpåvar över vårt land och vår mark.

Hur stort markområde är det frågan om förresten?

Annars finns det rätt bra tumregler för vad god skogsmark, impediment, ängsmark och åkermark är värd.
LRF och LRF-Konsult kan detta väldigt bra tror jag.
http://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling/
 
Gäller egentligen inte så särskilt mycket mark, kanske 2000 kvadratmeter totalt (ren gissning).

Ska kolla med grannarna först tror jag, kom på att det kanske inte är så bra om lantmäteriet börjar rota i gränserna här ute.
Tänker mig ett scenario att då mina gränser endast går under muntlig överenskommelse då dokumentet som beskriver gränserna inte längre går att rikta sig efter (landmärkena finns inte kvar helt enkelt).

Så då måste ju även grannarnas gränser ses över kanske även mot deras grannar har man då en jävla otur så startar man igång en utredning som heter duga. vem fan står för det kalaset?

Samtidigt hade det varit en jävla trygghet att få gränserna spikade en gång för alla utifall att man får en ny granne som inte respekterar gränserna i framtiden.

Föresten vad kan skitmark gå under för beskrivning?
1, kalhygge/enormt surhål
2, gravt kuperad terräng där det bara växer hassel och någon ensam björk.
Går egentligen inte att göra något vettigt med då vägen går på toppen av lutningen och ett stengärde i botten som man inte får gräva ner och det lutar MYCKET.
är det impediment?

Tack
Med vänlig hälsning H
 
Sålde ca 2000 m2 Liknande mark (sluttande ner mot en liten bäck) för något år sedan. Har för mig att jag fick 6000 kr. och grannen stod för avstyckningskostnaden (som var en större kostnad än själva marken)

Gränserna blev tydligare och bättre efter avstyckning.
 
Lantmäteriet kommer inte att bry sig om dina grannars gränser. Det som gäller är den info som finns tillgänglig på lantmäteriets kartor. Sedan om man har svårt att finna rågångar, gränsstenar, etc, är mera en fråga så att fastighetsägare vet att man gör något på egen mark, t.ex. byggnation, avverkning, etc. Det behöver inte finnas något som visar en fastighetsgräns, utan det är upp till varje fastighetsägare att ha koll på den.
Vad har du för fastighet och hur stor är den? Är det en vanlig bostadsfastighet och som du utökar så blir det vanlig tomtmark, dvs har ingen betydelse hur det ser ut.
Det är en fastighetsreglering ni vill göra och kostnaden är helt beroende av hur tydlig gränserna är idag, men räkna med 15.000 och uppåt.
Senaste regleringen vi gjorde var 700kvm och 50:-/kvm, till en vanlig bostadsfastighet, och lantmäterikostnad var 15.000:-.
 
Ja man kan väl säga att det blir tomtmark iaf ;)
Jag bor i en villa på landet nuvarande "tomt" är på kanske 2000kvadratmeter.

Tanken med marken är att jag ska bygga mig en verkstad, kommer informera grannarna om detta vid samma veva så man inte står där med mark man inte kan bygga på.
Verkstaden kommer landa i surhålet som dikas ur och vattnet dumpas ut i sluttningen ;)
Så är min plan iaf.

Ska starta egen firma inom mekanik/plåt/svets.
Jag vet inte om det hjälper något.
Man skulle ju kunna registrera företaget först och skriva marken på företaget men å andra sidan skulle företaget mot all förmodan kursa så blir man ju av med marken och får i värsta fall en industri som granne istället.

Helst hade jag valt att låta marken uppgå i nuvarande fastighet, har tänkt på gränserna och dom blir jävligt bra faktiskt, då kommer min nya tomtgräns bli avgränsad på tre sidor med stengärde och på den fjärde sidan vägen.
Slår ju gränsposter som "stora eken" iaf, finns ingen ek och vi har inte hittat någon stubbe heller.

Med vänlig hälsning H
 
  • Gilla
Stearbear
  • Laddar…
Nu är jag ute och spånar på femton famnar, men jag tror att du bör gå tillväga så här:
Skissa upp verkstaden och placeringen och begär ett förhandsbesked från kommunens bygglovsavdelning.
Det kan man göra utan att äga marken.
När du har fått förhansbeskedet kan du gå till lantmäteriet och visa på ett syfte med marken, som stöd för att kunna få den flyttad till och ingå i din fastighet, eller kanske enklare bilda en egen fastighet.

Men det låter inte kul när du skriver att
Verkstaden kommer landa i surhålet
Är du säker på att du gör rätt :confused:
 
C
Hos oss utlöser även en förfrågan om förhandsbesked från kommunen ett meddelande till berörda grannar från kommunen,så prata med grannarna först....

Vi gjorde inte det o det o det var väl inte så kul för oss även om vi är goda vänner med grannarna...
 
Hemmek skrev:
...
Helst hade jag valt att låta marken uppgå i nuvarande fastighet, har tänkt på gränserna och dom blir jävligt bra faktiskt, då kommer min nya tomtgräns bli avgränsad på tre sidor med stengärde och på den fjärde sidan vägen...
Det där håller jag med om!

Jag har stengärdsgårdar på alla fyra sidorna, och det känns riktigt ombonat, och är snyggt.
Inga trista staket och häckar :)

(Fast det är egentligen två tomter, varav jag byggt på den ena)
 
Hemmek skrev:
Fyller man så begraver man stengärdet och gräver man så skiter sig vägen.
Tanken med den affären är att dika ut kalhygget och dumpa vattnet ner i backen på andra sidan vägen (ja jag vet att jag kommer få gräva ner en vägtrumma)
Tänk också på att åtgärden du vill göra kan beroende på var du bor någonstans kräva dispens mot maravvattningsförbud. Krävs dispens krävs även särskilda skäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.