Hej jag håller på och snyggar till trappen hemma. Det är två lager matta limmade över varandra. Den ena mattan tror jag är sedan 80 tal så den var jag inte så orolig över men den andra är från tiden då folk geggade in asbest i massa produkter.

Jag tänkte om någon utifrån bilden jag bifogar skulle kunna göra en kvalificerad gissning om vad det kan vara.

Mattan är hela längden av trappsteget och är altså inte gjord av några 40x40 cm bitar. Den är av linolium.
Limmet luktar fränt när man tar bort mattan.

Det var ungefär det utom det ni ser på bilden.
Mattan på trappsteget ovanför är hur det såg ut innan vi började riva.
20150321_161029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
 
Krilleman
Min gissning är att det inte är asbests.

Men för att du ska vara säker på saken så är det bara skicka ett prov på analys.

Men om det skulle vara just asbests i limmet/mattan så har du redan det i luften nu eftersom du rivit ett helt trappsteg.
 
Ser inte det minsta ut som asbest......
 
Tack för svar!
Jo jag tänkte först att det inte var asbest eftersom det inte var svart.
Men sedan blev jag efterklok. :-/
 
poppe12 skrev:
Jo jag tänkte först att det inte var asbest eftersom det inte var svart.
Men sedan blev jag efterklok. :-/
Den asbests som jag kommit i kontakt med var inte svart utan fibrerna är gråvita.

Är det någon som sett svart asbests?:confused:. Möjligen tänker du på något klister typ tjära som det blandats in asbests i ?
 
haha...jag skrev samtidigt som dig stefan. Vilket trevligt besked :)
Som sagt är man ju lite orolig som novis.

Ja jag tänker på svartlim som de ibland blandat asbest i.
Vi skickade en bit till analys när vi rev ut golvet i två andra rum.

Oj gråvita fibrer. jag har det runt ventilationsrören (eternitrör) på vinden. Det är långa fibrer och ser ut som gråvit gullfiber men längre fibrer och lite som hår inte ihopkrullat till en matta. kan det vara något asbestaktigt....
här är en bild... då isoleringen är lite synlig då rören går in i murstocken.

20150321_200218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte ut som asbest i trappen, men isoleringen på ventkanalerna är en stark kandidat. I själva eternitröret finns asbest iaf. Det är ingen fara då länge ingen rivet i det, men vid ombyggnad eller liknande, så skulle jag tagit dit en sanerare.
 
Skapar ingen ny tråd, slänger upp en bild under samma rubrik.....................
Två lager plastmatta, spånskiva och sedan ett fint trägolv :)
matta 1 inlaggd efter -96, den bruna matta som är limmad på spånskivan inlaggd mellan -75 till -82.
Har sett svartlim ett antal gånger genom jobbet men detta lim ser ut som ett spritlim/kontaktlim?
Okej asbets fanns väl även i gulbrunt lim också............vad jag förstått/läst om?
Hur som helst nu ska skiten ut ur huset, fram med trägolven :)
Kommentera gärna bilden, har inte skickat in något prov ännu.....?
IMG_1401.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
poppe12 skrev:
Hej jag håller på och snyggar till trappen hemma. Det är två lager matta limmade över varandra. Den ena mattan tror jag är sedan 80 tal så den var jag inte så orolig över men den andra är från tiden då folk geggade in asbest i massa produkter.

Jag tänkte om någon utifrån bilden jag bifogar skulle kunna göra en kvalificerad gissning om vad det kan vara.
Den är av linolium.
Limmet luktar fränt när man tar bort mattan.
Går inte att avgöra om det är asbesthaltigt med ögat, förslagsvis skickar du på analys innan du river mer.
Det som luktar fränt kan vara asfaltsimpregnerad papp (tjärpapp) under mattans juteväv. Denna tjärpapp hade ofta asbest som armering eller fyllnadsmaterial.
Isåfall ligger den pappen som ett lager underst. Vanligast är dock att mattan har juteväv ELLER tjärpapp under till. Ser ut som enbart juteväv på din bild.
Sannolikt är det dock limmet som luktar.
 
S
kan det vara. alla här kan gissa korrekt svar får du genom analys
 
Oj gråvita fibrer. jag har det runt ventilationsrören (eternitrör) på vinden. Det är långa fibrer och ser ut som gråvit gullfiber men längre fibrer och lite som hår inte ihopkrullat till en matta. kan det vara något asbestaktigt....
Ser ut som glasfiber som sticker ut runt fogen till murstocken. De synliga långa fibrerna på nedre delen av röret som är gråaktiga, har antagligen missfärgats av sot och damm. Man ser även rena vita glasfibrer i mitten på röret.
Rå asbest av grovklass har sällan lägre än 1cm långa fibrer. Dessa är synligt längre. För rörisolering användes betydligt kortare fibrer, för ögat som pulver.

Vad som använts under pappen och/eller innanför glasfiberlagret syns inte. Där kan man använt asbest. Man ser lite stoft på glasfibrerna som sticker ut. Var väldigt försiktig med det isåfall, då asbesten då ligger obunden och lätt kan inhaleras.

Eventuellt är pappen runt röret asbesthaltig.. går inte att avgöra på bild.

Putsen/bruket på murstocken kan vara asbesthaltig
 
Redigerat:
nilsson66 skrev:
Kommentera gärna bilden, har inte skickat in något prov ännu.....?
Möjligen är materialet/pappen under matta 2 asbesthatligt (papp), limmet också. Poängen är lite: "Vem vet?". Här kan man bara spekulera.
 
Tjena!

Skickade du in prov, vad fick du i sådant fall för svar?
 
S
greenhouse skrev:
Tjena!

Skickade du in prov, vad fick du i sådant fall för svar?
glöm dennes prov. du kan ha annat matrial
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.