Jag ifrågasätter hela amorteringsgrejen. Med ett sådant lågt lån och så låga räntor, som det är idag, skulle jag hellre satsa pengarna i alternativa investeringar (börsen m.m) där pengarna jobbar för dig istället för att de sitter fast i ett hus där man inte kan röra dem. Visst det blir en högre risk men du kan förhoppningsvis amortera mer i slutändan om du skulle vilja det. (När räntan är högre)

Nu vet jag inte hur din situation ser ut men att få 50 punkter i rabatt som helkund vore ju det minsta man kan kräva. Kanske skillnad när man har barn dock.

Lycka till med huset! Hoppas att du får njuta av promenader uppe på Hunneberg och Halleberg.

Hälsningar en gammal Grästorpsbo.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det kan vara en ide att dela upp lånet i delar med olika bindningstider t ex 2-årigt och fem-årigt. Då behöver inte hela lånet läggas om samtidigt. Detta skyddar lite för snabba kostnadsökningar när räntan stiger. Samtidigt kan man då anpassa den nya lånesumman om man t ex vill återbetala en del eller behöver mer för ett nytt kök.
Amortera skulle jag alltid göra, det är att ta pengar från ena byxfickan till den andra.
 
Jag tycker båda alternativen var dåliga. Jag fick ett väldigt generöst erbjudande från Nordea när det gällde att låna till vårt hus, och de krävde inte att jag flyttade över några andra affärer alls till dem. I nuläget tycker jag att ett generöst erbjudande för ert lån vore samma ränta på topp och bottenlån, och att den hamnar runt 1,5-1,6
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Kan ju tipsa om SEB, är ni med i något TCO-anslutet fackförbund så får ni låna till aktuell upplåningsränta + 1%. Idag ger det en ränta på 1.38% utan förhandling, kravet är att dom får ta hand om ditt lönekonto.
 
Redigerat:
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Så länge ni inte ligger på marginalen ekonomiskt sett om räntan går upp nån procent så är det dumt att binda i nuläget. 3-mån rörligt har alltid varit överlägset billigast om man haft råd att ta de få räntetoppar som blivit.

De flesta jag pratat med som på senare tid omförhandlat eller tagit nytt bolån har fått 1,6% i ränta, det var före minusräntan. Under 1,6% bör vara möjligt idag när styrräntan ligger på -0,25%
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Som sagt längre upp, jag skulle gå till banken som ger 1,9 % på bottenlånet och be dem matcha den andra bankens 1,7 %.

Topplån skulle jag undvika, dyrt.

Rörligt bottenlån, och försök amortera, spara buffert och renovera sakta samtidigt.
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Tycker att erbjudande 1 låter bra!
Men jag tycker gott att dom kan gå ner ett par enheter ändå!
Hälsar henrik
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Som det är nu så är det direktverkande el och det går åt rätt mkt. Hon som bodde i huset betalade 27000 i el förra året. Taket trodde vi var tvunget att bytas direkt (mäklaren sa det på visningen) medan de som kollat på det har sagt att vi kan ha det 1-20 år till. Kök är inte prio men kan såklart ordnas också. Vi ska sätta in diskmaskin som ett första steg men hålla kvar det gamla (riktigt härlig 50talsstil). När du säger låna mer, tänker du då att man ska försöka låna det direkt och få med det i bolånet (topplånet)? Eller lånar man på det som kallas kreditiv först och värderar upp huset sen?
 
Krullert skrev:
Så länge ni inte ligger på marginalen ekonomiskt sett om räntan går upp nån procent så är det dumt att binda i nuläget. 3-mån rörligt har alltid varit överlägset billigast om man haft råd att ta de få räntetoppar som blivit.

De flesta jag pratat med som på senare tid omförhandlat eller tagit nytt bolån har fått 1,6% i ränta, det var före minusräntan. Under 1,6% bör vara möjligt idag när styrräntan ligger på -0,25%
Spelar det ingen roll hur mycket man vill låna för att förhandla till sig en bra ränta? Tänker att det är ganska lite vi vill låna och till ett hus som inte ligger i någon större stad (som säkerhet). Så vi kanske inte är så pass attraktiva att det är värt för bankerna.
 
Marive skrev:
Kan ju tipsa om SEB, är ni med i något TCO-anslutet fackförbund så får ni låna till aktuell upplåningsränta + 1%. Idag ger det en ränta på 1.38% utan förhandling, kravet är att dom får ta hand om ditt lönekonto.
SEB är den bank som vi inte fått lånelöfte hos. Tyckte vi hade för lite pengar. Läste någonstans att man inte behövde uppge csnlån som skuld till banken (vilket vi har gjort) då de inte kan "se" det ändå. Verkade väldigt märkligt tyckte jag. Någon som vet om det stämmer?
 
Redigerat:
R
Jag hade utan tvekan satt in en kvalitativ luft/luft värmepump då du har en så pass liten yta i huset. Kostar ca 17K.
Du bör då lätt kunna minska elkostnaden med en tusenlapp i månaden.
Renovering av yttre delar av huset (tak, fasad, dränering) är sådant man bör prioritera först eftersom man kan få dyra skador annars. Interiör renovering brukar ju oftast vara av typen "skönt med nytt" karaktär och får därför bli sekundärt.
Har du varit uppe på vinden och lyst med ficklampa? Då ser du fuktiga fläckar på råsponten där de läcker. Hör också med säljaren när papp och pannor är bytt. Har de aldrig bytts sjunger de garanterat på sista versen. Pappen torkar och spricker med åren.
Har du träfasad så kan du ju ägna sommaren som kommer med att måla huset. Kostar kanske 3000kr men är guld värt vad gäller att förlänga livslängden på fasaden.
Att försöka skrapa och rädda gamla fönster från 50-talet blir aldrig riktigt bra för man får snällt underhålla lite varje år och du kommer tröttna. Dessutom läcker de som såll så elräkningen påverkas.
Se istället om ni inte kan hitta någon som kan sätta in PVC fönster. Dessa är billiga och underhållsfria och du frigör tid som du kan greja med att riva ut köket själv och bygga ett IKEA kök.

Så hade jag gjort. Hej hopp.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
kulle
En luft/luft värmepump är en bra investering för att komma ner i uppvärmningskostnad om man har direkt el.
men sen tycker jag att ni ska "bo in er" ett år och lära känna huset.
Glöm inte bort att njuta av det första egna huset ,:)
 
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Roland112 skrev:
Jag hade utan tvekan satt in en kvalitativ luft/luft värmepump då du har en så pass liten yta i huset. Kostar ca 17K.
Du bör då lätt kunna minska elkostnaden med en tusenlapp i månaden.
Renovering av yttre delar av huset (tak, fasad, dränering) är sådant man bör prioritera först eftersom man kan få dyra skador annars. Interiör renovering brukar ju oftast vara av typen "skönt med nytt" karaktär och får därför bli sekundärt.
Har du varit uppe på vinden och lyst med ficklampa? Då ser du fuktiga fläckar på råsponten där de läcker. Hör också med säljaren när papp och pannor är bytt. Har de aldrig bytts sjunger de garanterat på sista versen. Pappen torkar och spricker med åren.
Har du träfasad så kan du ju ägna sommaren som kommer med att måla huset. Kostar kanske 3000kr men är guld värt vad gäller att förlänga livslängden på fasaden.
Att försöka skrapa och rädda gamla fönster från 50-talet blir aldrig riktigt bra för man får snällt underhålla lite varje år och du kommer tröttna. Dessutom läcker de som såll så elräkningen påverkas.
Se istället om ni inte kan hitta någon som kan sätta in PVC fönster. Dessa är billiga och underhållsfria och du frigör tid som du kan greja med att riva ut köket själv och bygga ett IKEA kök.

Så hade jag gjort. Hej hopp.
Det är ungefär såhär vi har tänkt oss. Det vi tänkt unna oss i form av "skönt med nytt" är tapeter till två rum och en diskmaskin.

Trodde inte att luft/luft gjorde så stor effekt faktiskt utan funderade på vedkamin eller dyl så att man bara behöver komplettera med elen vid behov.

Taket var bytt 70 men av förvånat hög kvalité (enligt besiktningsmannen), var en liten liten vit fläck på ett ställe (kanske 5x5cm) så tror vi kan satsa på det i framtiden (efter vi fått av all mossa). Vi har tegelfasad vilket är riktigt festligt (är uppväxt med att måla om diverse byggnader på somrarna). Dränering verkar inte behövas. Huset (betongplatta) ligger på en ås och jorden är väldigt torr o inga grannhus har fuktproblem (o har heller ej dränerat).

Tror vi gör ett räddningsförsök med fönstren då de gör mycket för utseendet på huset. Men du har givetvis rätt i att det verkar rimligt att byta ut dem mot pvcfönster.
 
kulle skrev:
En luft/luft värmepump är en bra investering för att komma ner i uppvärmningskostnad om man har direkt el.
men sen tycker jag att ni ska "bo in er" ett år och lära känna huset.
Glöm inte bort att njuta av det första egna huset ,:)
Gillar det här tipset. Man vill ju gärna bo längre en ett år och flytta för man inte orkade med allt. Är ju stor omställning att flytta från en hyfsat stor stad (Göteborg) till ett samhälle på 5000 personer. Vi har ju bara varit i Vargön 3 gånger så det är mycket att upptäcka och anpassa sig till. Så ska försöka att bara göra alla "måsten" (mossröjning, fönsterrenovering etc) + lite tillsnyggning inomhus (när det är dåligt väder).

Någon som har något bra tips på hur man ska ta bort mossa? Vi har tänkt högtryckstvätt, borste och något medel. Verkar vara en djungel vad gäller mossmedel. Någon som har något bra tips?
 
R
Jag har bra erfarenhet i hur du får bort mossa. Högtryckstvätt hade jag inte använt. Detta sliter hårt på pannorna. Jag rekommenderar ett medel som du kan köpa på tex byggmax. Det är biologiskt nedbrytbart men mycket effektivt. Jag tror de kostar 200kr för 5 liter. Köp två dunkar och en tryckspruta på biltema typ och så går du upp och sprutar hela taket med detta. Gör det när det är uppehåll såklart. Jag har själv kört detta och det är extremt effektivt men de tar ungefär ett år men då dör all mossa och lav. Sen kommer regnet smattra bort den döda mossan. Observera, det är viktigt att du har galler på stuprören vid marken för det kommer ligga mycket mossa i dessa med tiden som man får rensa bort.

Jag har idag ett helt rent tak utan någon mossa och lav (y)
Och det är viktigt för mossans rötter tränger ner i pannan och spräcker små små bitar.

https://www.byggmax.se/farg/rengoring-och-malartvatt/combiclean-p18462

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Tryckspruta-45577/
 
Redigerat:
  • Gilla
denförloradesonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.