Så här är det! Jag ska köpa en vedpanna, Baxi bonus 30 och ansluta 2 st ackumulatortankar till denna. Problemet är detta. Returröret från pannan ligger i golvhöjd och det passar inte riktigt i mitt pannrum då det är en dörr precis där jag tänkt att dra röret.

Så nu till frågan. Kan man dra returröret upp och förbi dörrhålet utan vidare? Eller kommer det att påverka flödet av vattnet så att det inte fungerar?

Det går naturligtvis att bygga en avsats över röret så man slipper snubbla på det men jag slipper det helst. Och jag kan inte placera tankarna på annat sätt.
 
Att gå över dörren omöjliggör självcirkulationen av den eftervärme, som finns i pannan när du slutat elda, till tankarna. Den går alltså till spillo i högre grad, plus det faktum att möjlighten att elda vid strömavbrott blir i princip obefintligt, utan hjälpkraft.
 
Bila ned röret i golvet, isolera det och gjut igen.
 
2 * 750 l. Varav den ena är med solslinga...jag ska montera in solceller när ekonomin tillåter det. Fast bila vette fan. Jag vet inte hur tjock sulan är, kanske bättre att såga upp en ränna i golvet. En golvsåg kan jag låna gratis.
 
hirven skrev:
2 * 750 l. Varav den ena är med solslinga...jag ska montera in solceller när ekonomin tillåter det. Fast bila vette fan. Jag vet inte hur tjock sulan är, kanske bättre att såga upp en ränna i golvet. En golvsåg kan jag låna gratis.

DEt räcker ju att du kommer ner så långt som röret är tjockt.
DEt funkar inte att dra det uppåt
 
gådeberg skrev:
DEt räcker ju att du kommer ner så långt som röret är tjockt.
DEt funkar inte att dra det uppåt
Jo jag misstänkte det jag med...men man måste ju fråga för säkerhets skull! Tackar så mycket för alla svar!
 
Givetvis!
Underbart Forum. Hade inte fått in min panna utan det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.