Jag behöver en svart färg som biter på kanten till våran tegelpanna. Jag har kapat våra glaserade tegelpannor för ränndalarna...
Någon föreslog silicat färg :-/
 
Är pannorna genomfärgade eller måste du måla svart?

Annars kanske det räcker med t ex Sandtex V Murimpregnering

Sandtex V Murimpregnering är en vattenburen, hydrofoberande impregneringsvätska i koncentrat, med Silan/Siloxan som aktiv substans. Produkten är avsedd för vattenavvisande behandling på mineraliska underlag som puts, betong, tegel mm.

http://www.nordsjo.se/prod.asp

Skulle tro att det finns många flera fabrikat ;)
 
morsan skrev:
Är pannorna genomfärgade eller måste du måla svart?

Annars kanske det räcker med t ex Sandtex V Murimpregnering

Sandtex V Murimpregnering är en vattenburen, hydrofoberande impregneringsvätska i koncentrat, med Silan/Siloxan som aktiv substans. Produkten är avsedd för vattenavvisande behandling på mineraliska underlag som puts, betong, tegel mm.

[länk]

Skulle tro att det finns många flera fabrikat  ;)
Tackar.
Pannorna är svarta på ena sidan lertegel på andra, Dock syns lertegelfärgen för skarpt när dom är kapade, så det är på den kanten som jag kapat jag vill ha svart färg.
 
Det finns speciell färg för att måla på betong. Fråga i färgaffären. Eftersom du har glaserade så kanske du vill ha halvmatt eller halvblank.

 
Tvåkomponent epoxilack kanske? Sådan där hemsk som man har till garagegolv t ex. Men jag undrar om det finns svart  ;)
 
dogen skrev:
Det finns speciell färg för att måla på betong. Fråga i färgaffären. Eftersom du har glaserade så kanske du vill ha halvmatt eller halvblank.
Betong ja men jag har lertegel pannor men det kanske går det med :-/
 
Svarta lertegelpannor? huh? Missförstod jag det helt?
Fast nu såg jag något du skrivit. Svart på ena sidan och lertegel på andra? Vad är det där svarta egentligen? Vilket märke är det på pannorna? (blev nyfiken :)

Betongfärg fungerar säkert iofs... det är nog nästan så att vilken färg som hellst fungerar bara den tål fukt. Lertegel suger ju ganska bra.
 
Draven, hur gick det? Hittade du någon färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.