Hej!

Någon som har koll på vad detta är för material/tegeltyp?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Alex
 
M
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Mexitegel?
Nej nej nej.

Det är gult tegel med en lite ovanlig ytstruktur. Gissningsvis massiva stenar då de verkar klarat sig så bra (ur frostsynpunkt) med så djup fog, men kan också vara hålsten. Bruket emellan är nog KC-bruk/gullex
 
MaxPax skrev:
Det är gult tegel med en lite ovanlig ytstruktur. Gissningsvis massiva stenar då de verkar klarat sig så bra (ur frostsynpunkt) med så djup fog, men kan också vara hålsten. Bruket emellan är nog KC-bruk/gullex
Låter ju bra! Vet du något om vilken typ av färg man ska använda till denna typen av tegel? Silikat?
 
Ja silikatfärg, inget annat. Tar tid att måla, man får dutta in färgen pga strukturen.
 
M
Måla? :x Jag kanske ska hålla truten men tycker det är totalknas att måla en fin väl fungerande tegelfasad. Man får kortsiktig tillfredställelse av förnyelse tillsammans med en ny konstant underhållsbörda som inte fanns där tidigare. Det är att förstöra fasaden i min mening.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
oceanis och 5 till
  • Laddar…
Ja, förstår att det tar tid att måla, många små skrymslen...

MaxPax, det är upp till var och en att bedöma ration mellan det kosmetiska värdet och arbetsbördan. Du kanske inte skulle välja att måla men alla har olika smak, och olika hus :) Sen har vi inte bestämt oss än heller, vi kollar möjligheter! Så har du erfarenhet eller kunskap så får du gärna sprida den!
 
M
Voh skrev:
MaxPax, det är upp till var och en att bedöma ration mellan det kosmetiska värdet och arbetsbördan. Du kanske inte skulle välja att måla men alla har olika smak, och olika hus :) Sen har vi inte bestämt oss än heller, vi kollar möjligheter! Så har du erfarenhet eller kunskap så får du gärna sprida den!
Absolut, jag uttryckte så klart bara min åsikt. Måla på bara.

Då är mina råd följande: Köp silikatfärg tillverkat av Weber, Finja, Sto eller annan tillverkare som förstår hur man tillverkar en silikatfärg som skall samverka med stenmaterial i en utomhuskonstruktion (ex. inte blandar i en massa plast och sånt som många färgproducenter verkar göra). Tvätta fasaden med hetvattentvätt ordentligt. Följ färgtillverkarens anvisningar noga, använd silikatbinder om de rekommenderar det, och om det tillåts att färgen späs ut så gör det så mycket som tillåts vid första strykning. Antingen målar ni med långhårig roller, flödigt med färg på rollern och jobba med rollern så färgen får chans att krypa in i skrymslen, eller så kvastas färgen på med plafondpensel, se då till att jobba in färgen ordentligt.
 
MaxPax skrev:
Absolut, jag uttryckte så klart bara min åsikt. Måla på bara.

Då är mina råd följande: Köp silikatfärg tillverkat av Weber, Finja, Sto eller annan tillverkare som förstår hur man tillverkar en silikatfärg som skall samverka med stenmaterial i en utomhuskonstruktion (ex. inte blandar i en massa plast och sånt som många färgproducenter verkar göra). Tvätta fasaden med hetvattentvätt ordentligt. Följ färgtillverkarens anvisningar noga, använd silikatbinder om de rekommenderar det, och om det tillåts att färgen späs ut så gör det så mycket som tillåts vid första strykning. Antingen målar ni med långhårig roller, flödigt med färg på rollern och jobba med rollern så färgen får chans att krypa in i skrymslen, eller så kvastas färgen på med plafondpensel, se då till att jobba in färgen ordentligt.
Kanonbra info! Du nämnde underhållsbörda, vad är det för underhåll en målad tegelvägg kräver? Har du koll på hur ofta man måste måla om ett "duttmåla" skavanker? Tegelväggen är som du nämnde i gott skick och anledningen till att vi kollar möjligheter att måla om är rent estetisk. Vi köpte ett hus där vi älskar både huset, läget och orten, allt egentligen, utom färgvalen. Gul tegelfasad, röd träfasad, blå dörrar etc, vita detaljer/vindskivor/balkongkrusiduller. Vi vill hellre satsa på en levande grå färg (ljus men varm ton istället för blå kall) med vita och gröna detaljer. Den låga del av fasaden som är av tegel kommer skära sig ordentligt om den får förbli gul. Kan bifoga exempelbild på färgvalen.

Finns det egentligen bra möjligheter att måla tegel eller kommer det se halvtaskigt ut hur bra det än utförs?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är alltså bara en exempelbild, absolut inte vårt hus. Men det är åt de färgvalen vi går. Så gult tegel kommer skära sig ordentligt både med det och andra val vi brainstormat. Vi finner ingen annan lösning än att byta den gula färgen, om vi ska bli helt nöjda. Men det är OM det går att göra ordentligt...
 
M
Voh skrev:
Kanonbra info! Du nämnde underhållsbörda, vad är det för underhåll en målad tegelvägg kräver?
Så fort du målar så är det färgen som slits med väder & vind och samlar på sig smuts som i sin tur samlar fukt osv. Färgen är ett skikt på någon millimeter medan den del av väggen som slits i nuläget antagligen är 11-13 cm.

Smuts syns också så mycket tydligare på en enhetligt målad yta jämfört med muren. Detta gör den ytan som ger det estetiska utseendet så mycket känsligare, och för att behålla den nya estetiken behövs det tvättas oftare, vilket också sliter på färgen. Beroende på många faktorer så kanske färgen sitter bra i många år, men förr eller senare behövs ommålning.

Skulle några tegelstenar frostspränga i framtiden, vilket inte är helt ovanligt med gult tegel, så vill man helst måla om hela den berörda sidan efter att stenen/stenarna är bytta vilket blir omständigt. Om frostsprängning sker på omålad fasad så syns det inte vid en första anblick, men är där målat så lyser det en bit med helt annan färg där på väggen.

Voh skrev:
Finns det egentligen bra möjligheter att måla tegel eller kommer det se halvtaskigt ut hur bra det än utförs?
Jag tycker inte det. Ett alternativ för er vore att låta putsa tegelfasaden och sedan måla. Det är förstås ganska dyrt men blir nog inte så pizzeria-stajl som 95% av alla målade tegelytor. Min åsikt förstås ;)
 
Har också ett tegelhus, från -77. Följer tråden med stort intresse då jag har en dröm att utplåna allt de bruna på mitt hus. Ett alternativ till att måla är att putsa,
 
MaxPax skrev:
Så fort du målar så är det färgen som slits med väder & vind och samlar på sig smuts som i sin tur samlar fukt osv. Färgen är ett skikt på någon millimeter medan den del av väggen som slits i nuläget antagligen är 11-13 cm.

Smuts syns också så mycket tydligare på en enhetligt målad yta jämfört med muren. Detta gör den ytan som ger det estetiska utseendet så mycket känsligare, och för att behålla den nya estetiken behövs det tvättas oftare, vilket också sliter på färgen. Beroende på många faktorer så kanske färgen sitter bra i många år, men förr eller senare behövs ommålning.

Skulle några tegelstenar frostspränga i framtiden, vilket inte är helt ovanligt med gult tegel, så vill man helst måla om hela den berörda sidan efter att stenen/stenarna är bytta vilket blir omständigt. Om frostsprängning sker på omålad fasad så syns det inte vid en första anblick, men är där målat så lyser det en bit med helt annan färg där på väggen.



Jag tycker inte det. Ett alternativ för er vore att låta putsa tegelfasaden och sedan måla. Det är förstås ganska dyrt men blir nog inte så pizzeria-stajl som 95% av alla målade tegelytor. Min åsikt förstås ;)
Det låter som en börda jag kan leva med, så mest tveksam är jag till den estetiska kvalitén. Har du möjligtvis någon bild som exempel till hur vår fasad skulle kunna putsas?
 
M
Slätskurat och målat eller med infärgad stänkputs skulle jag tro att ni skulle bli nöjda med. Om vi bara snackar ytstruktur så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.