Då det gäller val av vedpanna och funktion så är lågt tillsatt primärluft överlägset då det gäller varierande vedkvalitet. Alla Österrikiska pannor, Solo Inova, Effecta lambda, CTC V40 etc har det i kombination med lösa invändiga plåtar i vedmagasinet. Det allra viktigaste för att minimera övertändning och att veden hänger sig.
 
SSDD skrev:
Ved iaf Just pga jag bor i mitt i skogen (Roslagen) och har traktor med vagn o kran ,samt klyv så...


Så vedvarianten får det bli, men sen Vilken Panna, Det är inte avgjort än
Vilka pannor står det emellan det där men verkningsgrad och övertändning är väll inte så viktigt för den som har egen ved? :p
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Vilka pannor står det emellan det där men verkningsgrad och övertändning är väll inte så viktigt för den som har egen ved? :p
Någon vedpinne hit eller dit spelar inte så stor roll. Utan det viktigaste är användarvänligheten, att pannan fungerar med minimalt underhåll och tillsyn. Eller att frun eller sambon kan tända en brasa utan att komma inrusande, arg som ett bi och sotig i ansiktet.
 
@Hyltran du har nog aldrig varit med om en övertändning låter det som. En skonsam innebär bara att effekten upphör och man måste raka ner veden i pannan för att det ska börja brinna igen, och en kraftig, skickar iväg siktglas och sotluckor och rökfyller hela pannrummet.
 
  • Gilla
micke_t och 1 till
  • Laddar…
hehe

Bra diskurs:

Panna, jo jag har titta på en grannes 75kw ATMOS och en DC100 ATMOS skiljer sig i att den har ca 450 liters vedmag med 70cm (73) ved, och den 75:an har jag proveldat ( när han är på semester ) och det verkar funka bra, Men han har "bara" 7 m3 acktank ,och den jobbar upp tempen på en inläggning ifrån 35- ca 80 (blandved) iof med lågt utag då alla är på semester..
så jag kan tänka mig en Atmos...

Men som sagt , det finns andra , men vilka som är bra vet jag icke
 
Jannez69 skrev:
Någon vedpinne hit eller dit spelar inte så stor roll. Utan det viktigaste är användarvänligheten, att pannan fungerar med minimalt underhåll och tillsyn. Eller att frun eller sambon kan tända en brasa utan att komma inrusande, arg som ett bi och sotig i ansiktet.
För de pengar som man kan, spara in här kan man köpa diamanter till henne, och då blir hon glad igen.

analog skrev:
@Hyltran du har nog aldrig varit med om en övertändning låter det som. En skonsam innebär bara att effekten upphör och man måste raka ner veden i pannan för att det ska börja brinna igen, och en kraftig, skickar iväg siktglas och sotluckor och rökfyller hela pannrummet.
Nej jag vet inte vad en övertändning är, och jag behöver inte oroa mig för att få reda på det (låter det som), därför att jag har en VIADRUS Hercules u22
 
Redigerat:
Nog köper jag hellre en riktig panna än några onödiga diamanter. Min sambo är ingen "dum blondin" :)
 
Min fru är mer teknisk än mig, men hon gillar diamanter ändå, och en "riktig panna" slits ut diamanter består :)
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Haha 😁 diskussionen börjar ju lätt spåra ur...
Det har du rätt i hyltran, en av de få fördelarna med överförbränning är att man slipper risken för övertändning, den är ju alltid "övertänd" så att säga.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Hehe, ja smaken är som baken.. Blir ändå intressant vad det blir för panna till 10-kubikstanken. :) För trots ett vedmagasin på 350-400 L så kan det bli mer jobb och mer tid i pannrummet än med en panna med 225 L vedmagasin... Och investeringskostnaden kan på sikt bli billigare också ;-)
 
  • Gilla
SSDD
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Hehe, ja smaken är som baken.. Blir ändå intressant vad det blir för panna till 10-kubikstanken. :) För trots ett vedmagasin på 350-400 L så kan det bli mer jobb och mer tid i pannrummet än med en panna med 225 L vedmagasin... Och investeringskostnaden kan på sikt bli billigare också ;-)

Precix

Med i planen ligger en Luft/vatten Värmepump, som kan (enl uppgift) ge ca 60 grader ut på hetsidan, kommer att agera som "Basvärme" , Pumpen som jag tänker på är på ca 12Kw och skall alltså arbeta emot 10m3 aren..
Den bör alltså kopplas in "halvägs" på tanken för att inte störa skiktningen, eller ?
Vilket innebär att jag troligen inte behöver "lyfta" tempen ifrån 20gr ..

sen:
På en mindre tank, 750 (som´kan kalla på värme ifrån den "store" via en manuell påslag ) sitter en 10m2 solcells paket (vacumrör) tas varmt tappvatten till kåken , nån som har erfarenhet om detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.