Hubbe2 skrev:
Förstår faktiskt inte din mening i början?
Sen så har du rätt i att det inte är bra att skriva ut datumdetaljer på ett forum som kan bli hittat, men jag själv har haft stor nytta av just köparens besiktningsprotokoll när köparen började gapa om dolda fel.
Det jag menar är att om köparen gör besiktning innan kontraktet skrivs så lär väl det antagligen gås igenom med säljaren och mäklaren och alla blir därmed upplysta om vilka brister som finns och om det är nått större fel så blir det reglerat och klart.
Om köparen besiktning långt efter kontrakt skrivningen så kommer han ju sitta med all informationen själv, det är ju ingen vits att ge den informationen efter kontrakt skrivningen.
Vilket då kan föranleda till att det istället blir ett dolda fel drev av det hela istället, vi vet ju bara här från forumet att det kommer mängder med såna frågor om saker som inte har med dolda fel att göra.
 
Odjuret skrev:
Tja nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar... Att vi säger att köparen är korkad är ingenting som går att lasta någon för. VI vet inte ens vem köparen är, än mindre vem säljaren är. Allt vi har att gå på är vad TS har skrivit. Vi ger honom råd om vad han ska göra. Vad han gör med dessa råd, är inget vi kan styra över. Köparen kan inte heller komma å skrika på att han blir kallad korkad på nätet, Då vi inte vet något om köparen mer än just detaljen med besiktningsdatumet... Jag skulle vilja i så fall säga att mäklaren är korkad.... Som missar det hela...
Han har enligt mig det största ansvaret. Eftersom han ska stå på bådas sida...
Jag menar att det kan bli en negativ känsla för personen i fråga och göra att denne blir mer uppretad och motiverad till att jäklas i efterhand.
Inte juridiskt ansvarig eller något sådant.
Hade jag varit köparen och sedan hittat denna tråden så hade iaf ett gäng negativa inlägga gjort mig ytterligare ett snäpp irriterad oavsett vem som skrivit dem.
 
Pumba skrev:
Det jag menar är att om köparen gör besiktning innan kontraktet skrivs så lär väl det antagligen gås igenom med säljaren och mäklaren och alla blir därmed upplysta om vilka brister som finns och om det är nått större fel så blir det reglerat och klart...
Nu gissar du väl bara?
Varför skulle köparen gå igenom sin besiktning med säljare och mäklare?
(Och mäklaren har väl överhuvud taget inget intresse i frågan)

OK, köparen kan använda utlåtandet i ett försök att pruta kanske, men "gå igenom"?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Köparen har sett besiktningen från 2012 som vi gjorde med försäkringsbolaget då.
Det fanns bara några skit saker i protokollet som slag till disk o tvättmaskin som inte va fästa i väggen...ordnat. Så jag tror köparen känner sig ganska trygg med tanke på det och att när vi bytte försäkringsbolag i höstas besiktiga nya bolaget detta med hjälp av anticimex. Inget och slå ned på då mer än olåsbara fönster.
Protokollen har köparen sett.
 
En försäkringsbesiktning som görs när man tecknar eller byter villaförsäkring, är normalt en helt annan sak än en väl utförd överlåtelsebesiktning. Visserligen är en sådan försäkringsbesiktning nog ev. ännu nogrannare med våtrummen än en överlåtelse besiktning.

Men försäkringsbolaget tittar efter fel som ev. skulle kunna bli ett försäkringsärende senare. Och ex. felaktigheter i yttertaket, eller dräneringen är normalt inget som en villaförsäkring gäller för. Inte heller sättningsskador, lutande golv osv. Därför tittar man normalt inte på sådant vid en försäkringsbesiktning (för villa/hem försäkring).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
En försäkringsbesiktning säger inte så mycket i allmänhet och och med AC i synnerhet.
Men oavsett... Man vet aldrig vad köparen kan reagera på....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.