nikasp
Slungor brukar hållas bra i pris men det där är en udda maskin som inte är så dyr ny så jag hade inte betalat mer än 3-3,5k
 
Oavsett priset, har du kollat att din nya tomt verkligen passar för en snöslunga? Tänker då främst på var snön ska ta vägen. Inte ut på gatan och inte in till grannarna........ Snön slungas ju 10-15 m (vilket jag tror är en liten överdrift) och det kan skapa problem. Har själv en lite större maskin, som jag övertagit från en villaägare, som inte tänkte sig för helt.
 
nikasp
Jag har kört så jäkla mycket många vintrar i Luleå så jag tycker mig veta att den blir rätt perfekt. I och med den verkar kasta så långt så kan man skjuta snön framför sig på vår långa skaftväg och sen upp i skogen bakom huset. Trodde först det var en mindre maskin så jag blev lite förvånad. Håller med Lutte, det är ju inte direkt en Stiga.
 
Inte mer än 3000:- skulle jag ge för en sådan begagnad.
 
De finns på tradera, jag köpte min för 3500 inkl frakt :)

Samma som en på Biltema, kompletterade med kedjor därifrån. Bor i Luleå så vi har snö, mycket. Böt från en gammal gammal 80cm till denna 60 och den är lite lätt men det har fördelar också
 
nikasp
OK! Jag kollade om 3000 känns rimligt. Finns ny för 4995 i Sthlm och två långt söderut (nya) för 3 och 4000 kr.Den har stått still i garaget senaste två säsongerna så den är troligen i nyskick.
 
Det är väl ok, men räkna hellre att köpa en ny för ungefär samma peng och få garanti. Ett off-season pris på 2000kr hade jag slagit till på

Spänn vajrarna, min gav sig när den fick jobba både i slungning och framdrift tills jag justerade dem en andra gång. Tycker den är helt ok till priset men har hittat en 15hp banddriven med trasiga band att fixa till nästa säsong
 
nikasp
Får den för 1000 bra nog :)
 
nikasp
I förrgår var det värt det. Officiell siffra var väl 40 cm men vi hade nog 45 cm. 45 meters skaftväg och sjuk, hade tagt många timmar med spade eller snösläde. Den kändes helt OK och tillräckligt stark. Måste fixa lite så man kan finjustera vinkel på utkastet bättre bara.
 
Jag har kapat upp fler drev i utkastet så man kan vinkla det mer bakåt också :)
Och vet vad du menar, av vibrationerna kan min även veva själv.
Testa med en stump slang och slangklammer och se om du kan få axeln att snurra trägare.
 
nikasp
Bra tips, det störde jag mig på att man inte kan skjuta mer än 90 grader åt sidan. Jag har inte kollat noga än men veven för utkastet löper så lätt att handtaget alltid hänger rakt ner, går inte ha i några mellanlägen. Har du fått det att funka så man kan justera exakt läge?
 
Näe men en annan slunga jag köpte var gjord så. Har kört på mig så jag hade 4 slungor, sålde två i helgen.
Har inte kört då vi inte har snö än i år
 
Att kapa flera spår på tornet har jag gjort på mina 2 senaste slungor en stiga och nu på den senaste Hondan man vill gärna slunga mer än 90 graders vinkel om man kör mot tex en väg.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Väldigt bra köp. Hade tagit över två timmar att röja dagens blötsnö för hand och samma lika i förrgår fast torr snö så. Mycket nöjd med slungan som känns skottsäker och startar på första rycket varje år trots minimalt underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.