hsd
jag har vdsl 30M och är i en period av störningar så allt tar tid, blir utloggad frå säkra sidor
 
Redigerat:
Ska vi vara lite sakliga och låta torrdasset vara ;) och ta argumentet med att det "bara är problem med xDSL" störningar, avståndskänsligt, etc.
Argumentet att xDSL fungerar och man är nöjd är väl tillräckligt. De flesta xDSL fungerar faktiskt med olika kapacitet beroende av avstånd. Så är det mest vanlig surf på forum som Byggahus, läsa nyheter, leta info, lite Spotify musik, etc, så ska vi väl i ärlighetens namn kunna säga att xDSL i väldigt många fall fungerar alldeles utmärkt. Sedan kanske man inte märker prestandaskillnader mellan xDSL och fiber gällande fördröjning/hastighetsvariationer förrän man haft möjlighet att köra fiberanslutet en tid, däremot så är det svårare att gå från fiber till xDSL.;)

Jag själv har precis beställt fiber, skrivit om det i annan tråd, där jag idag kör VDSL med ca 25Mbits hastighet. Att jag nu valde fiber är utifrån att jag ser det som naturlig "renovering" av fastigheten, precis som många väljer att byta kök/badrum trots att man fortfarande kan duscha eller laga mat, men att t.ex. köksluckor kan vara omoderna eller lite slitna med lite märken i bänkskivor. Men rent funktionellt skulle det fungerat 10-30 år ytterligare.
Om vi återgår till vår VDSL och kommande fiber, så är det också utifrån prestanda då jag kunnat köra via några olika fiberanslutningar och upptäckt att väldigt många webbsidor laddas ned betydligt snabbare, betydligt mindre hopp fram/tillbaka innan sidan är helt nedladdad. Men det är utifrån att jag nu märker skillnaden, hade jag inte kunnat jämföra hade jag nog fortfarande tyckt att xDSL varit perfekt. Men även att vissa streamade sändningar varit betydligt stabilare med mindre hack, speciellt vid högre kvalité med fiber.

Så jag har inga förväntningar om att allt ska bli så mycket bättre eller en ny värld öppna sig:D
Och det blir inget "Ett lite steg för människan, ett stort steg för mänskligheten" men texten passar idag när månen skuggar solen.
 
Problemet är att även om hastighet och tillförlitlighet med xDSL skulle räcka i 10-30 år så är det ju (som flera påpekat) tveksamt om det kommer att finnas kvar som tjänst så länge. Att då skippa fiber när möjlighet nu ges gör att man om 10-15 år kanske inte har nåt annat val än att gå över till mobil lösning. Och där ställer trafikmängden till med problem. Det är redan idag en verklighet för många. Det finns de som gladeligen skulle betala 50 000 för att få fiber, men det finns ingen som vill leverera.
 
Nerre skrev:
Problemet är att även om hastighet och tillförlitlighet med xDSL skulle räcka i 10-30 år
En komplikation där är att allt mer (även hemanvändande) skall vara "cloud" idag. Och då blir uppladdningshastigheten helt plötsligt mera viktig. Att titta på bilder på nätet i 10-20-30 Mbps är väl OK, men att ladda upp dem i 1 Mbps är segare. Eftersom xDSL pga fysikaliska och tekniska begränsningar är begränsat i upplänk så kommer den i takt med (och om) användning ändras att bli otillräcklig fortare.

(Vad gäller hur länge den får vara kvar. I mitt kvarter ganska centralt i "Göteborg" så hänger de flesta telefonledningar från stolpar som står på trekvarten allihop. Om min granne som fick fiber senast, och bor sist på gatan, klipper sin luftledning så rasar antagligen hela gatan, eftersom de verkar stå mest pga hans teleledning, som är spänd som en fiolsträng. Jag tror inte att Televerket kommer att komma ut och rätta upp dem igen i så fall... All materiel är från när området byggdes 1948, vad jag kan se.)
 
Idag har fiberägarna inte möjlighet att fokusera på eftermarknaden när den stora utbyggnaden pågår, resurser, pengar och tid läggs där volymerna finns och även för att muta in områden så ingen annan kan bygga.
Så om 10-30år, troligtvis tidigare, så öppnar sig nya affärer som kan vara att maximera anslutningen till fiber. Upplägget kan t.ex. vara när byte görs av VA, nya områden bebyggs, etc.
Utifrån det är min tro att där man idag bygger fiber kommer man framöver att kunna få det installerat när den stora bommen av installationer är gjord. Att den marknaden plötsligt skulle ses som olönsam har jag mycket svårt att tro på, men till vilket priser det blir vågar jag inte ens gissa.
 
Lite info som telia själva presenterar.... (Från Kapitalmarknadsdagarna 2014)

fiberts.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS skrev:
Lite info som telia själva presenterar.... (Från Kapitalmarknadsdagarna 2014)

[bild]
Det här var ju intressant för alla som tycker det är dyrt med fiberanslutning.
Trots genomsnittliga avgifter på 7200:-/år och 20000:- i anslutning, så tar det ändå 8år innan investeringen lönar sig.

Jag undrar vem det är i kedjan som tjänar på det här.
 
Redigerat:
Dom får gräva dvs slå sönder 2. Meter asfalt på gatan och gräva kanske 0.5 meter. Fiber lades tillsammans när dom drog igenom fjärrvärme
 
Malisan74 skrev:
Dom får gräva dvs slå sönder 2. Meter asfalt på gatan och gräva kanske 0.5 meter. Fiber lades tillsammans när dom drog igenom fjärrvärme
Nej. Det lades rör i gatan när fjärrvärme drogs. Och de som anslöt sig då betalade hela kostnaden för hela grävningen fram till dina "två meter". Varför skulle du komma undan med att åka snålskjuts på det idag? Inte konstigare att det kostar pengar att gå med i en golfklubb fast banan redan är byggd.

Om du läser alla inlägg ovan (plus gärna referensen till vad det faktiskt kostar att dra ett nät) så går vi igenom alla dessa frågor i smärtsam detalj... :(
 
Kopparn slutar underhållas och har inte många år kvar. 10?
När kopparn försvinner erbjuds man istället fiber.
Regeringen tillsätter nu utredning om infrastruktur.
Kanske erbjuds i slutänden eftersläntrarna subventionerad anslutning.
I demokratisk anda får alla samma hastighet.
 
Y
Vill minnas att jag läste att dom som redan idag förlorar sin koppar istället erbjuds mobilt internet?
Vore ju riktigt kasst att drabbas av det. Utgår ifrån att dom tar bort GB begränsningarna då, men för den som spelar så är pingtider och annat oftast dåligt.

Här ska dom först dra kommunalt VA(förening) och i samma veva lägga rör för fiber. Så får fiberföreningen betala för använda dessa rör.


Något jag inte hängt med i är att om man får fiber draget, kan man välja fritt då bland operatörer eller är man låst till någon som föreningen har valt?
 
Yrrol skrev:
Vill minnas att jag läste att dom som redan idag förlorar sin koppar istället erbjuds mobilt internet?
Vore ju riktigt kasst att drabbas av det. Utgår ifrån att dom tar bort GB begränsningarna då, men för den som spelar så är pingtider och annat oftast dåligt.

Här ska dom först dra kommunalt VA(förening) och i samma veva lägga rör för fiber. Så får fiberföreningen betala för använda dessa rör.


Något jag inte hängt med i är att om man får fiber draget, kan man välja fritt då bland operatörer eller är man låst till någon som föreningen har valt?
Det finns två modeller. Antingen så har man ett "öppet" när där man kan välja operatörer, eller så har en förening eller dylikt tecknat avtal med en leverantör och då är man låst till den. (Kanske under 10 års tid eller så.) Nu är det inte med nödvändighet dåligt, eftersom en ny studie visar att de föreningar som förhandlat med en leverantör typiskt når lägre kostnader för abonnenterna än vi som har öppna nät. I alla fall som det ser ut idag, och i alla fall om leverantören inte är Telia. Så det viktiga i det fallet är att föreningen faktiskt förhandlar.

Andra varianter finns också, beroende på om det finns någon som vill/kan driva ett eget nätprojekt. Om du kollar runt här så finns det många beskrivningar av hur det går till och var ansvars och förhandlingsgränserna går.

(Och när kopparn försvinner så erbjuder televerket fast mobiltelefoni. Jag har inte hört att man fått internet alls i de fallen, men om man får det nu så är det ju iaf ett litet fall framåt. Fortfarande inte något man önskar sig, men ändå. Vi har områden ganska centralt i Göteborg som aldrig kunna få ens ADSL beroende på att man använt multiplexing istf. att dra en ledning per abonnent.)
 
Yrrol skrev:
Vill minnas att jag läste att dom som redan idag förlorar sin koppar istället erbjuds mobilt internet?
Vore ju riktigt kasst att drabbas av det. Utgår ifrån att dom tar bort GB begränsningarna då, men för den som spelar så är pingtider och annat oftast dåligt.
Om jag inte kommer ihåg fel så har Skanova/Telia bara krav på sig att leverera "fast"telefoni till alla permanentbostäder, dom har inget krav på att dom måste leverera någon internetanslutningen.

Redan 2005 började Telia att ersätta trådbunden fasttelefoni med fast mobiltelefoni. Det dom gjorde var att dom satte upp en riktantenn på bostaden och monterade en telefoniadapter (som gjorde om mobiltelefoni till trådbunden telefoni). Detta gjordes i spåren efter stormen Gudrun.
 
Yrrol skrev:
Utgår ifrån att dom tar bort GB begränsningarna då, men för den som spelar så är pingtider och annat oftast dåligt.
Dröm vidare. Vi hänvisas samma skit mobila 'bredband' abbonemang som erbjuds till andra privat kunder. Dvs. max. 100 G/månad. Vill du ha mer är det bara och pröjsa ockerpriser för extra data.

/ Hälsningar från en av de byar där ADSL läggs ner i år.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.