image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är uppe på en kallvind, på gavelpanelen! Är det illa eller jätte illa? Ska köpa hus och har kikat på detta objekt men blir osäker på om det är någon ide att fundera vidare. Huset är byggt 1934 och installerad bergvärme. Varit obebott i ca 10 år.
 
Åsa Lund
ojojoj, vad säger besiktningen?
 
Åsa Lund skrev:
ojojoj, vad säger besiktningen?
Har inte kommit så långt än, man undrar ju om det är någon ide överhuvudtaget :) är inte främmande för att byta fasad men då vill man ju köpa till rätt pris!
 
O
Tja.. om ett hus varit obebott i 10år så finns det många fallgropar... Mycket att ta hänsyn till när man budar....
Tyvärr är man alltför ofta ensam i budgivningens underbara värld... Folk budar på utan att tänka på vad det är de budar på...
Det är nackdelen...
 
Ja visst är det så, just nu är det inga fler spekulanter, men säljaren förstår nog inte riktigt hur mycket jobb och pengar det kan bli i slutändan tyvärr. Verkar vara svårt att få ett bra pris!
 
Sådana mögelangrepp är väldigt vanliga på kallvindar, även om detta ser rätt omfattande ut. Kolla om det verkar färskt och pågående.

Söker du lite kommer du hitta många trådar om fukt på kallvindar.
 
Ja har förstått att det verkar vara ett relativt vanligt problem, ska man vara orolig att fukten spridit sig ner i hela väggen eller brukar det "bara" vara på vinden? Kollar en besiktningsman sådant?
 
Hur är det byggt, är det timrat eller uppreglade väggar?
Är det isolerat, och i så fall med vad?
Mycket som spelar in i hur en byggnad "åldras".

Sedan beror det ju på de egna förväntningarna och livsstilen också, vad man kan tänka sig att acceptera.
Vissa nöjer sig inte med mindre än det perfekta.
Andra, som jag, tycker att lite nedslitet och skamfilat har sin charm.

Men ett hus som stått ouppvärmt och ovädrat i tio år skall man nog kolla noggrant.
Det är ju inte bra om man riskerar sin och de sinas hälsa
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Som sagt ett vanligt problem, men det där ser ut att vara mer än normalt omfattande. Jag är absolut ingen expert, men jag tycker att det där ser ut som en läcka snarare än kondens innifrån huset, som jag tror är den vanligaste orsaken.

Om huset varit obebott så länge så tror jag att det kan finnas överhängande risk att vatten och värmeledningar är sönderfrusna.
 
Huset har varit uppvärmt med bergvärmen så inget är ju sönderfruset, men antar att ventilationen blir lidande om ingen bor och tex eldar och så. Det är ju liggande panel kan det påverka att fukt kommit in? Taket ser ju inte lika ut utan det ser bättre ut!
 
Jag missförstod, trodde det var tak vi såg.

Frågan är kanske hur det är med ventilation på vinden (den påverkas i princip inte av om ngn. bor där). Om huset är uppvärmt men obebott så bör det vara mindre fuktproblem än om någon bor i huset. Mycket av fukten i ett hus kommer från mänsklig aktivitet.
 
Redigerat:
Ok, det är ventiler i gavlarna! Det är det jag vet, huset har trästomme, träfasad, vet ej vilken isolering. Det är inte direkt nymålat utan man ser att färgen flagnat på många ställen! Att byta själva fasaden oroar mig inte så mycket utan om det tex kan ha spridit sig till stommen, isolering så man lär byta rubbet! Hur tar man reda på det isåfall?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det bara är på gavlarna talar för att det mer handlar om läckage än fukt inifrån. Ev. är det en gammal skada. Fukt inifrån som kondenserar brukar bli värre på takets respons som blir kallare än gavlarna kalla vinternätter.
 
Macarus skrev:
...Fukt inifrån som kondenserar brukar bli värre på takets respons som blir kallare än gavlarna kalla vinternätter.
Respons = råspont? ;)
 
Tack för att ni tog er tid att svara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.