Hej,

Vi håller på att förbättra (den obefintliga) ventilationen på övervåningen i huset.
Det största problemet är att badrummet inte har haft någon frånluft.

Vi har nu satt in en kanal från badrummet genom vinden som mynnar ut på taket.
Första tanken var att sätta en badrumsfläkt med grundflöde som varvar upp vid hög luftfuktighet.

Ser nu över alternativen och landar nog i att sätta en kanalfläkt på vinden.

Jag skulle vilja styra fläkten baserat på luftfuktighet i kanalen så att hastigheten ökar vid t.ex. dusch.
Det finns ju givare som kan sättas i badrummet, men jag vill helst undvika kabeldragning och om möjligt samla allt på vinden och därför sätta givaren i kanalen istället.

Låter det här vettigt? Vilka möjligheter (produkter) finns för att åstadkomma det här?
 
Åsa Lund
Annars kan du sätta en tryckstyrd fläkt kombinerat med ett fuktstyrt don i badrummet. Exhausto har såna don.
 
Fläkten förväntar sig 0-10V för reglering.

"Reglering av varvtal kan göras med den
inbyggda potentiometern, 0-10V. En extern
potentiometer kan anslutas till plint vid
behov. Den interna potentiometern ska då
kopplas bort"

Kopplingsschema finns här: https://www.delat.ws/download/C-Instruction manual for EC.pdf

Tolkar jag det rätt som att fläkten skickar 10V till potentiometern och förväntar sig 0-10V tillbaka (ADJ i kopplingsschemat).

Då stämmer output på fuktmätaren du länkade till. Men operating voltage anges där till 12-15 vilket då är för lågt för att det ska fungera? Vet du hur kalibreringen fungerar på fuktmätaren du länkade till, kan jag t.ex. ställa om den att ge 0-10 från RH 40-90 via offset och gain?
 
Jag har inte använt den fuktmätaren själv. Operating voltage tolkar jag som att den behöver matas med 12-15v. Löses lätt med någon adapter.

Offset brukar betyda att man stäler en grundnivå och borde kunna användas för att ställa in grundflödet. Gain är ju normalt förstärkningen och du borde kunna ställa luftfuktighet vs varvtal med den.
 
Tack för hjälpen! Jag undersöker vidare och ser vad jag kommer fram till!
 
Med två potentiometrar och en hygrostat med växlande kontakt han man göra en enkel lösning som växlar mellan två hastigheter. Har gjort detta men med en knapp istället för hygrostat.
Potentiometrar bör vara över 50kOhm för att inte överbelasta 10V från motorn.
kladd 2xPOT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
menhir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.