Hepp!

Är i färd med att beställa någon form av lådcykel, dvs två hjul fram och en låda mellan dessa för barn och/eller material. Med elhjälp...

Har läst många tester men inte hittat många recensioner från privatanvändare så jag tänkte ställa frågan här ifall någon av er har erfarenheter att dela med er?


Som det ser ut idag så lutar det åt en "Cargobike"
http://www.cargobike.se/produkt/Cargobike-Classic-Electric-Lastcykel
Har provkört en och det var väl inte direkt en härlig upplevelse. Misstänker att man vänjer sig. Den cykeln svänger ju på en axel mellan framdelen (lådan) och bakdelen där man själv sitter. Dessutom lät elmotorn en del.

Har läst om andra lösningar där cyklar svänger med framhjul (eller bakhjulet!?) och dessa upplevs tydligen mer som vanliga cyklar. Dock är det inte lätt att hitta varken återförsäljare eller prislistor.


Sorry, blev en lång post. Men som sagt, någon som har erfarenhet av Cargobike eller andra lådcyklar och som kan dela med sig om sina erfarenheter?

tack på förhand.
 
Den enda som svänger med framhjulen (ackerman styrning) är Nihola :
http://www.nihola.com/products/family.html

Dessa är dock bland de dyraste. typ 20k utan eldrift. Jobbade med en kille som elkonverterade en sådan själv. Lite knöligt iom att det var navväxel men han fick till det och var mkt nöjd.
Om du är händig i allmänhet och med cyklar i synnerhet så kan du nog få en bättre och ev billigare lösning om du köper utan el och bygger om själv. En bra elcykel skall i princip vara ljudlös och du kan få betydligt mera knuff.

Är du dessutom händig med svetsen så:
http://www.instructables.com/id/how-to-build-a-cargo-bike/

:)
 
Njae, svetsa gör jag endast i nödfall, i grova gods, där det inte syns. Sammanfattningsvis är jag inte händig med svets ;)

Cykeln ersätter en av våra bilar så det är ok att lägga lite mer pengar. Bakfiets har en fin med dubbla elmotorer fram men den ligger på ca 36´. Det är väl lite saftigt kan jag känna. Runt 20 är ok.

Ser att Nihola har en återförsäljare i Helsingborg. Skall slå en signal dit.
Fler synpunkter eller rekommendationer är välkommet.
 
Japp. Såg att de ligger på ca 34 k både bakfiets och nihola, med elhjälp dvs.


Tuffa beslut. Även om man köper en cargobike för 19 k med elhjälp så är det 19 k i sjön om den inte är bra.
 
Jag skulle satsa på två hjul, typ Larry vs Harry's Bullitt, dubbelt så snabba och smidiga som trehjulingar. Jag har sett elversioner på stan här i Kbh. http://larryvsharry.com/
 
Det är en avvägning. Tre hjul är enklare att lasta, stå still med och man kan köra även när det är halt.
Smidigare i viss mån men inte snabbare med eldrift.
 
Bor i malmö och är efter stöld inne på vår andra lådcykel. Stan är platt och benen ok så eldrift har jag aldrig funderat på.
Nr 1 var en nihola. Mycket bra lite liten mindre låda dock. Precis så bred att den kom in genom porten hade gärna haft en 10 cm större öppning. Som någon sa ovan svänger endast hjulen vilket gör att tyngdpunkten inte förändras. Alltså lättkörd.

Nr2 är en brittisk modell jag inte sett tidigare peshley tror jag den heter är tänkt som typ korvgubbevagn men lådan med bänk funkar även för barn. Rejält tilltagen och ska klara 200kg last.

Svängpunkten på den cykeln går rakt den genom styret. Då hjulen sitter framför blir den överstyrd och det krävs aktivt att man håller den rakt när man kör. Ganska störigt/farligt men man har vant sig.

Erfarenheter från andras cyklar: christiania och cargo svänger med hela lådan doch sitter axeln i nivå med eller möjligen lite framför framhjulen. Lättstyrda men inte lika enkla som niholan.

Alla jag pratat med som har cargobike är missnöjda med kvaliten. Saker verkar bara rosta och gå sönder hela tiden. Vårt nuvarande kapell är därifrån och det är ganska dålig kvalitet på det också.

Hade jag köpt ny cykel idag hade jag absolut inte skaffat cargo. Däremot hade jag spanat in en dansk modell som heter "sorte jernhest". Där har man varit så smart att man satt styrningen på bakhjulet. Inte provat den själv men är nyfiken. Annars tycker jag att christianiacyklarna verkar funka bra också.
 
Tanken är att kunna använda den på vintern, med barn i. Därav funderar vi på 3 hjul och en uppsättning dubbdäck när vintern kommer.
Vi bor på ett berg med ytterst otacksamma backar från alla håll så eldrift är ett måste.

Vad jag tvekar på är; vi har aldrig haft en cykel i denna kategori. Därför funderar jag på om man skall köpa en "billig" cargobike och testa på ordentligt. Fastnar vi för det så kanske man om 3-4 år investerar i en riktig. Men det är bara en fundering.

Men tråkigt att kvalitén verkar vara dålig. Om jag har förstått det rätt så är de Kina-tillverkade. Gissar att danskarna har bättre koll på vårt klimat.
 
Redigerat:
Jag vet inte hur andrahandsmarknaden ser ut där du bor men om man köper en med några år på nacken tror jag inte du får så hiskelig värdeminskning om du sköter om den ordentligt. Om du vill köpa något för att pröva ett tag menar jag.
 
Jag tycker att en vanlig elcykel + cykelkärra (typ chariot) verkar bättre på alla sätt. Med en sådan kombination kan man ta nästan lika mycket last men man blir mycket flexiblare. Vagnen kan kopplas loss och användas som barnvagn, hela ekipaget kan flyttas med bil, vagnen kan flyttas till en vanlig cykel och cykeln kan användas som vanlig cykel. Enda nackdelen är att det är svårare att prata med barnen i en vagn.
 
AronD skrev:
Jag vet inte hur andrahandsmarknaden ser ut där du bor men om man köper en med några år på nacken tror jag inte du får så hiskelig värdeminskning om du sköter om den ordentligt. Om du vill köpa något för att pröva ett tag menar jag.
Japp, har kollat andrahandsmarknaden, främst i form av Blocket. Har dock inte hittat något som känts rätt. Är mest Cargobike som florerar där och de är inte mycket billigare än nypris. Men håller koll, tack för tipset.


@Pelpet; Jag förstår hur du menar. Dock osäker på säkerheten på vinterväglag. har aldrig cyklat med dubbade hjul och dömer därför inte ut ditt förslag. Är däremot lite skeptisk med tanke på senaste vinterns blankis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.