Har ett nyköpt hus från sekelskiftet, i behov av renovering. Renoverades hårt under tex 70-talet, så det finns inte så mycket att bevara.

Vi ska bygga ett lantkök på nytt ställe, där det inte varit kök på länge (köket ligger nu på övervåningen). Ett större och två mindre rum ska bli ett 50 kvm kök. Vi har torpargrund, med stora stenar som har gjutits över på kanske 50-talet. Det är ca 1 meter luft under golvet. Bjälklag, spån, trägolv, spånskiva och linoleummatta. Golvet är superkallt. Finns en mur i mitten av huset, men är tyvärr borttagen på övervåningen. 2-glasfönster. 2.80 i takhöjd. Vattenburen värme i 4 väggelement (bergvärme). Vi kommer att dra om vatten, avlopp, el och ventilation. Skulle vilja kunna använda den gamla murstocken, efter renovering.

Hur skulle ni göra?

Vi vill först och främst ha varmare golv. Veta att grunden är ok. (ingen lukt eller fukt vad vi sett just nu). Eftersom vi ska skapa ett kök från början så har vi alla möjligheter att göra rätt från start, men vi vet inte hur. Vi har frågat ett flertal "kunniga" och får nästan fler svar än frågor. Hjälp mig komma rätt, är tyvärr för okunnig för att själv lösa problemen.

Tack på förhand! (säg till om ni behöver mer info) Bifogar bild utifrån.
 
  • grunden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste sättet att få golven varma borde vara att installera golvvärme. Det går bra att ha både golvvärme och radiatorer samtidigt.

Krypgrunden - för det verkar som att ni har en krypgrund och inte en torpargrund - kan ni kontrollera. Ser det bra ut (dvs inget mögel) är den nog bra. Öppna en inspektionslucka så att ni kan krypa in om det inte finns.

Finns det fuktproblem i krypgrunden så kan det åtgärdas med en temperaturhöjning. Då sjunker den relativa fuktigheten. Eftersom golvet är kalla idag så skulle jag gissa att golvvärme ger höjd tempereratur i krypgrunden som bieffekt. Annars kan ni kolla på trygghetsvakten.
 
Intressant att köket ligger på övervåningen!

Jag hade själv ett sådant hus.
Köpte det 1975 och byggde om och flyttade ner köket 1983.
Att köket var där uppe var för att det hade varit affär/lanthandel, med bostad ovanför.

Min enkla tro när det gäller de kalla golven är att det bara är att göra om.
Dvs riva upp golven, ordna lufttäta trossbottnar, isolera och lägga nytt.
Just inläckande kalluft tror jag är den främsta orsaken till att golven är kalla,
och det finns inga enklare sätt att fixa det.

Att installera golvvärme, som Pelpet föreslår, gör det naturligtvis varmare, men kanske till katastrofala uppvärmningskostnader.

(Lever själv lycklig med varma golv men utan golvvärme :) )
 
Tror som KOW att ev. isolering (spån och/eller skräp) har sjunkit ihop och att kalluft drar in den vägen. Det bästa vore nog att bryta upp golv och lägga i ny isolering, fast med brasklappen att det inte alltid rekommenderas eftersom det orsakar en kallare krypgrund och därmed risk för andra problem.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi har också ett sekelskifteshus där golven är isolerade med spån. När vi flyttade in var alla golven på bottenvåningen väldigt kalla och när vi tog upp dem efterhand som vi renoverade visade det sig att spånet sjunkit ihop och bildat en luftspalt där det drog in kallluft.

Vi fyllde upp med mer spån så det blev fullt igen och har nu inga problem alls med kalla golv. Vi har låga uppvärmningskostnader på huset och åtgärden var enkel och billig.

Vi har inte förändrat husets konstruktion eller funktion och grunden fungerar fortfarande som den ska. Man kan använda cellulosa också om man vill det men spån är billigare. Vi köpte spån avsett att strö i hästboxar med.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.