Hej! Nu har saker och ting fallit sig så väl att jag blivit med gård sen ett tag tillbaka och på gården finns diverse ekonomibyggnader, bl.a. en helt tom lada på ca 140kvm (gammal "maskinhall" alldeles säkert).

Byggnaden är frisk och rejält dimensionerad i väggar och takstolar så då det blev aktuellt med ett ordentligt garage kom vi snabbt till att det bästa måste vara att bygga inuti ladan.

Måtten på garaget kommer att bli ca. 6000x12000, takhöjd ca 3400.

Det kommer att stå en billyft mitt i garaget ganska långt in.

Nu till saken: Jag vill montera en H-balk i taket i längsgående riktning. Dels för att kunna ha klenare "takstolar" på lådan då de bara skall hålla upp sin egen vikt, isoleringen och litet gips men framförallt för att kunna hänga en Telfer i balken och ha istället för diverse "motorkranar" och annat skräp som finns.:rolleyes:

Jag insåg rätt så fort att man inte kan ha en sån balk helt utan stöd på 12 meter så jag tänkte ha två stödbalkar som går tvärs över verkstaden inne i takbjälklaget som den långa balken skall svetsas i.

Då är ju frågan om en 180mm HEB balk räcker till för jobbet, tanken är att Telfern skall kunna ta ca 200kg.

De tvärgående balkarna blir isf. också 180mm HEB.

Jag skulle kunna få tag i sån balk begagnat till skrotpris 5kr/kg + moms. Är det nåt att hålla på med, jag får endå svetsa ihop balken här hemma då jag omöjligtvis kan få en hel 12-meters hemkörd till vettig kostnad.
 
Åsa Lund
Gör inte för enkla/billiga lösningar när det handlar om lyftredskap. Ditt liv hänger på det. Grejerna måste vara säkra att använda.
 
Min ambition är ju naturligtvis att vara helt säker på att konstruktionen håller för det jag ämnar lyfta och det dubbla därtill.
Har nu tagit kontakt med en vän till mig som gjorde ett excel-dokument med rätt algoritmer under sin tid på högskolan, behöver tydligen bara mata in storlek på liv och fläns samt stålkvalitet.
Återkommer då jag vet mer.
 
Utan att ha räknat på det och med reservation för att jag missförstått din lösning så tror jag att det funkar om du bara ska lyfta 200kg.
Bifoga gärna en skiss/ritning på hur du tänkt bygga balkarna.
 
Jag tolkar inlägget som att balken på något sätt skall vara med i takkonstruktionen, men jag förstår inte riktikgt hur.

Balken borde lätt klara 200 kg telfer. Om spännvidden som mest är ca 4m (jämt fördelade stöd).

Men om den även skall fungera som nockbalk för taket?? Då måste du ha in en byggnadsingejör som får räkna på det. Om man bara gör lite grova antaganden om snölast, egenvikt för taket osv. Då kan det vara så att balken får bära bortåt 20 ton.

Även stolparna som skall stötta balken kan vara minst lika kritiska att dimensionera, beroende på vilken höjd balken skall ligga på så kan man behöva dimensionera för knäckning. Och även grundläggning under stolparna kan behöva konstrueras noga, med de grova antaganden jag gjorde här ovan så kan det bli typ 7 ton på en stolpe, då duger det inte att ex. bara ställa en balk på en tunn betongplatta, den kommer att sjunka rakt igenom.

Nu är mitt antagande troligen lite överdrivet, du behöver någon som kan räkna mer noga på det.
 
Jag kanske var litet otydlig men byggnaden skall alltså byggas inuti en befintlig byggnad.
Det kommer alltså inte att finnas takstolar i den traditionella bemärkelsen.

Taket kommer att bestå av ett isolerat bjälklag som bara fungerar som lock på "lådan". I detta bjälklag byggs det in två konstruktioner i stål som skall hålla i den längsgående balken uppifrån.
De tvärgående balkarna kommer att stå på ben av stålbalk (antagligen HEB där också) som går ner till betongplattan.
 
OT :surprised:

Eriksbergs_bockkran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undrar vilken benämning en sån balk har? :D
 
Då du vill vara på säkra sidan kan du ju alltid provdra ditt färdiga bygge under säkra former med en vikt som är kanske dubbelt så tung som du maximalt tänkt dig lyfta.
 
Ok om jag fattar det rätt så behöver balken bara ta upp belastning från lyftanordningen, och egenvikten på takkonstruktionen? Egenvikten borde inte vara mer än 30 - 50 kg per kvm. Vilket iofs ändå blir några ton på en såpass stor yta.

Hur säker kan du vara på att det här "inomhustaket" inte blir ex. en förrådsyta?
 
AronD skrev:
Då du vill vara på säkra sidan kan du ju alltid provdra ditt färdiga bygge under säkra former med en vikt som är kanske dubbelt så tung som du maximalt tänkt dig lyfta.
Dubbelt så tung? Vad arbetar man med för säkerhetsmarginaler på byggnader?

Jag hade för mig att det är 1:5 eller 1:10 som gäller.
Det skall ju hålla för dynamiska krafter vid start och stopp på telfern också,
inte bara för statisk last.
 
Sant, jag hade nog tänkte dubbelt så tung och sen köra lite fram och tillbaka och upp och ner.
 
hempularen skrev:
Ok om jag fattar det rätt så behöver balken bara ta upp belastning från lyftanordningen, och egenvikten på takkonstruktionen? Egenvikten borde inte vara mer än 30 - 50 kg per kvm. Vilket iofs ändå blir några ton på en såpass stor yta.

Hur säker kan du vara på att det här "inomhustaket" inte blir ex. en förrådsyta?
Väldigt sant! Detta skall ju undvikas för att säkerställas att det inte sker någon olycka. Kommer iofs. att bli ganska trång ovanpå taket då ladans tak är rätt så nära inpå.
 
Det är väldigt intressant med sådana här projekt, där man bygger nytt hus inuti ett gammalt.
Det ställer liksom alla tankar på husbyggnad upp och ner.

Tror att jag bara har läst om det i skönlitteratur förut.
Har ett svagt minne av någon berättelse av Aksel Sandemose (Jo, det är rätt stavat), han med Jantelagen ni vet.
 
Hur mycket ökar kraften vid ett kraftigt stopp eller ännu värre en last som t.ex. välter och "faller fritt" en liten bit innan vajern sträcks igen? Kan ju vara intressant att veta när man skall provbelasta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.