Kan man sätta en diskmaskin under en inbyggnadsspishäll?

Vi vill fixa till köket lite och kasta ut den vanliga spisen och ha en häll istället. Problemet är att det blir ett tomrum under den nya bänkskivan. Där vill vi alltså sätta en diskmaskin istället.

Eller kan man flytta på ett skåp och ställa under spisen eller sitter skåpen fast som berg?

Jag är född med tummen mitt i handen och har ingen erfarenhet av att bygga men har ändå tänkt att ge mig in på att renovera köket... :D
 
no_handyman skrev:
Kan man sätta en diskmaskin under en inbyggnadsspishäll?
Förefaller då synnerligen opraktiskt, sen vet jag då inte huruvida det ens är tillåtet med tanke på elsäkerheten men det finns det säkert andra här som kan, men alldeles oavsett tillåtet eller ej så skulle jag då inte välja en sådan placering på diskmaskinen ;)
Köp en ny skåpstomme istället (om du inte kan flytta någon befintlig) som passar under hällen, kostar bara några hundra kronor.

//Christina.
 
Tackar för svaret. Jag misstänkte att det kunde vara något med säkerheten. Jag ska kolla på att sätta in en ny skåpstomme istället. Det jag är rädd för är att den kommer att skilja i färg eftersom vi inte kommer att byta de befintliga. Men i västa fall får man väl måla om de befintliga.

// David
 
Den där diskmaskinen ser ut att vara en inbyggnadsmaskin, behöver du en skåpstomme eller kan den stå på golvet!! Hur långt har du till diskbänk och vatten??
Har du ett väldigt litet kök iom. att du funderar på diskmaskin under häll, annars känns det ju spontant som att du inte gör det så lättarbetat för dig ;) Fast är nu köket väldigt litet och detta är enda chansen att få in en diskmaskin så kanske man är villig att kompromissa med praktikaliteten men om du har en bit till diskbänk och vatten så blir det nog ganska slabbigt att bära omkring smutsdisken samt att du behöver en del avställningsytor runt hällen för att kunna plocka i den smutsiga disken.

//Christina.
 
Jag håller med - hur ofta har man inte behov av avställningsyta precis ovanför diskmaskinen - både för att lassa in och lassa ut. Diska gör man väl då och då även när hällen är varm.
 
Jag har kommit på bättre tankar efter att ha fått vettiga synpunkter av er. Har inte tillgång till köket än eftersom allt inte är klart med köpet. Men det blir till att mäta och fundera ut en bättre lösning.

Jag är bara rädd att jag tar mig vatten över huvudet om det blir för avancerade ingrepp... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.